Paard "knarst" met bit en mogelijk stal-ondeugd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dieselpaard

Paard "knarst" met bit en mogelijk stal-ondeugd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:25

Hallo bokkers!

De afgelopen tijd zijn een aantal veranderingen bij mijn paard, waar ik me wel wat zorgen om maak. Zo heeft hij tijdens het rijden bedacht om een geluid te maken met het bit. Het is moeilijk om het geluid te omschrijven....het klinkt laag, net alsof hij knarst of over het bit gaat met zijn mond (niet met z'n tanden). Hij pakt verder niet vast, maar het is wel een vreemd geluid dat hij eerder niet maakte. Hij doet het ook niet altijd....meestal als ik wat simpele oefeningen met 'm doe. Het is (nu ik erover nadenk) ongeveer te gelijk begonnen met een ander geluid dat hij op stal maakt. Hij steekt namelijk z'n tong naar buiten en terwijl hij m naar binnen trekt (tussen z'n tanden) hoor je een vreemd geluid. Hij doet dit een aantal keer, gaat dan staan gapen en ziet er vervolgens rustig uit. Er is me vertelt dat ik het moet zien als waven en luchtzuigen....hij zorgt er dus voor dat dat ene stofje vrijkomt, waar ze rustiger van worden.

Nu zijn we pas net (afgelopen vrijdag) verhuist van stal en hij doet het gewoon weer (het knarsen en z'n tong tussen z'n tanden halen)! Nu komt hij meer buiten, staat hij op een rustigere plek en is er veel aandacht voor hem. Op zijn vorige stal was dit niet het geval. Toen stond hij op een grote manege, waardoor hij minder aandacht kreeg en minder buiten stond.

Ik weet eigenlijk niet zo goed of ik hier nu wat mee moet of kan...Is er wat te doen aan deze symptomen? Komt het ergens anders vandaan? Zou het iets medisch zijn? Kan het opgelost worden of moet ik het nog even aankijken, aangezien we net verhuist zijn...
Laatst bijgewerkt door Dieselpaard op 02-04-13 21:09, in het totaal 2 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:29

Omdat het van zijn mond kom, was mijn eerste gedachte dat er misschien iets met zijn gebit niet lekker zit. Helemaal zeker weet ik het natuurlijk niet, aangezien het gedrag op stal me eerder inderdaad een soort stal-ondeugd lijkt. Luchtzuigen vind ik wel een beetje op het door jouw omschreven gedrag lijken. Dit komt echter dan weer voort uit bv. maagzweren. Andere woorden; Ga eerst eens langs zijn voedingspatroon, als dat goed is misschien toch eens medisch laten na kijken op maag/slokdarmklachten en gebit.

Dieselpaard

Re: Paard knarst met bit en maakt vreemde geluiden ermee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:48

De tandarts is in november geweest. Hij wordt volgende maand 5. Vorige keer is er een voortand uit gehaald, omdat deze niet goed wisselde. Hij zou eigenlijk pas volgende maand weer naar de tandarts moeten.
Ik vermoed dat het gedrag op stal inderdaad een stal-ondeugd is. Hij deed het gisteren toen een ander paard de stal verliet. Hij raakte vreselijk in paniek. Toen het andere paard weer terug was, begon hij weer met zijn tong tussen zijn tanden, waarna hij rustig raakte en weer verder ging eten (want het hooi lag al lekker in z'n stalletje).
Het voedingspatroon was lastig langs te gaan. Op de manege kregen ze brok, waarna ze naar buiten werden gelaten om zich daar vol te eten aan hooi of kuil (net wat voor baal er in het land stond), 's middags naar binnen en rond 5 uur weer hooi of kuil (net welke baal er open was) en 's avonds weer brok met muesli.
Nu gaat dat anders. Hij begint met een beetje hooi, daarna brok, dan naar buiten, rond 11 uur weer hooi in het land, dan rond 4 uur weer hooi in het land, dan rond 7 uur hooi op stal en rond half 8 krijgt hij weer brok met muesli. Het hooi is zeker van goede kwaliteit.
Waaraan kan ik maag/slokdarmklachten herkennen?

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:51

mijn paard maakt ook een vreemd geluid bij het rijden, maar bij mijn paard is dat hij dan lekker ontspant en dan lekker op het bit knabbelt, maar op stal heeft hij helemaal niks zoals die van jou, dus denk dat die van jou toch weer iets ander heeft of doet. zou niet weten wat het is, maar het klinkt inderdaad als een stal ondeugd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:52

Denk dat het geen kwaad kan toch nog eens de tandarts erbij te halen.

Dieselpaard

Re: Paard "knarst" met bit en mogelijk stal-ondeugd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:10

Probeer dat geluid eens te omschrijven normann_love. Die van mij gaat er wel een beetje van schuimen (niet overmatig, gewoon een wit mondje).
De tandarts zal ik morgen bellen. Misschien dat er wel iets met z'n gebit aan de hand is idd...

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:28

het is erg moeilijk te beschrijven, maar het lijkt net of je zadel kraakt, maar dat is het niet want het is echt mijn paard met zijn bit maar zo lijkt dat geluid wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:02

normann_love schreef:
het is erg moeilijk te beschrijven, maar het lijkt net of je zadel kraakt, maar dat is het niet want het is echt mijn paard met zijn bit maar zo lijkt dat geluid wel

Dat is het knarsen van de kiezen, niet knabbelen op het bit.
Dit is overigens een teken van spanning/irritatie

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:43

Bizzybijtje schreef:
normann_love schreef:

Dat is het knarsen van de kiezen, niet knabbelen op het bit.
Dit is overigens een teken van spanning/irritatie

ow spanning?? huh?? hij doet dat juist alleen dat knarsen als hij helemaal ontspannen is!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:44

Nou ja blijkbaar niet dan :')

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:45

Klinkt als maagzweren?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 17:12

Ik heb vandaag tijdens het rijden nog eens even goed geluisterd naar wat hij nu precies met z'n mond doet. Hij speelt af en toe met het bit, pakt vast, laat los, maar als hij nageeft, begint hij met zijn kiezen te knarsen. Hij doet dus niks met zijn bit, hij doet het met zijn kiezen. Ik kan er de vinger niet op leggen wanneer het precies is begonnen. Hij doet het ook niet de hele tijd... Komt dit misschien bij iemand bekend voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:14

Zoals ik al zei, frustratie

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 17:15

frustratie....is het dan omdat hij iets moet doen dat hij niet leuk vindt? Vraag ik dan teveel? Doe ik iets gewoon niet goed? Ligt het aan het zadel? Ligt het aan het bit?

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:20

Doet hij dit ook als je zonder bit rijdt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:24

Dieselpaard schreef:
frustratie....is het dan omdat hij iets moet doen dat hij niet leuk vindt? Vraag ik dan teveel? Doe ik iets gewoon niet goed? Ligt het aan het zadel? Ligt het aan het bit?

Zoveel weet ik nou ook weer niet. Hoe laat je hem nageven?