Paard wil niet luisteren!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LorenzoLover

Paard wil niet luisteren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 18:00

Hallo allemaal ik heb een probleem met een van mijn paarden.
Als wij met 2 gaan buitenrijden(in het bos), wil mijn paard niet goed doorlopen en begint dan uiteindelijk te stijgeren en te bokken en te galopperen ter plaatsen.
Ik weet niet wat er dan is want het andere paard is altijd rustig en doet alles zoals het moet, maar mijn paard wordt dan precies gek.
Als ik met mijn benen eraan zit doet hij zo en als ik niets doe doet hij zo dus ik snap er dus niets meer van.
Weten jullie waaraan het kan liggen?
Ik de bak rijd hij heel fijn en goed.

Groetjes laura

dressageknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:10

Hij kan het misschien eng vinden?
Of je geeft je benen verkeerd?
laat anders is iemand anders ( die kan rijden) op je paard rijden.

Of op het moment dat hij het doet even kijken naar je omgeving ofsoww..
Succes veder!

mala26

Re: Paard wil niet luisteren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:06

Mijn vorige paard had ook zulke acties maar bij haar speelde vooral mee dat zij verlatingsangst had en dus niet het terrein af wilde.
Dit zou ook bij jou paard kunnen spelen. Hoe lang doet hij dit al? of ben je afgelopen tijd verhuisd van stal? Of heb je een keer iets heel erg engs meegemaakt?? dat kan ook meespelen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:07

Vraag eht eens aan je instructrice, misschien kunnen jullie samen een keer naar buiten gaan om te kijken waar het probleem ligt.

LorenzoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 19:13

@ mala26: ik heb hem nu al 6 maanden en hij doet het al vanaf het begin. Mijn paard komt vanuit Spanje waar hij heel hard werd aangepakt. Hij vertrouwd ook niet veel mensen. Je moet echt zijn vertrouwen winnen. Maar hij vertrouwd mij maar zoals jij zegt volgens mij kan hij verlatingsangst hebben. Maar wat doe je eraan?

xgoldengirlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:53

Dit probleem herken ik goed van mijn eigen paard :(
Mijn paard doet het niet alleen op buitenrit maar ook als hij alleen in de buitenbak moet rijden zonder andere paarden.. verlatingsangst zou dus idd kunnen..
Ik volg dit topic even voor eventuele tips die voorbij komen :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:58

Hoe gaat het als je ernaast loopt?
Soms is het voor een paard dan veiliger als je hem leidt.
Dat zou je dan kunnen uitbouwen, iemand erop en ernaast enz.

LorenzoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 22:06

Ja als je ernaast loopt gaat het beter. Maar het is nog niet wat het moet zijn.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:59

ts : Oke het is al lastig als hij dit al vanaf het begin doet. Heb inderdaad wel vaker gehoord dat paarden in spanje nou niet bepaald de leukste behandeling krijgen. Aangezien hij een wat lastiger verleden heeft moet je dit probleem inderdaad met rust aanpakken zeker nu hij jou vertrouwt en dat willen we graag zou houden.
Ik zou proberen om hem een stukje te longeren/rijden, zodat de frissigheid eraf is, en dan aan de hand naar buiten. en constant op een lieve zachte toon tegen hem praten.
en dan niet meteen hele lange stukken naar buiten maar een klein stukje (5 min ofo ) en die elke dag bevestigen en als je daarin wat ontspanning hebt weer een stukje verder gaan. En zo rustig doorgaan maar dus echt je tijd erin nemen. en als je aan de hand ontspanning hebt dan pas onder het zadel. zeker uit veiligheid ook voor jou.
staat je paard met andere paarden buiten? en is er een duidelijke leider in die kudde?? Want dan zou je kunnen proberen om met die leider van de kudde naar buiten te gaan daar achteraan wandelen.

LorenzoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 22:09

@mala26: ik heb hem am vaker voor dat ik buitenrij hem een half uur laten werken in de bak(tot hij heel nat is van het zweet) maar als ik buiten kom doet hij toch nog zo. Wij hebben nog twee andere paarden. 1 paard komt ook vanuit Spanje maar hij is het tegenover gestelde want die is rustig en heel lief. De andere is ook heel lief enzo. Maar hij is wel de baas van die twee andere. Wij gaan ook altijd buitenrijden met die andere Spanjaard.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:39

Ik zou met dit paard niet buiten gaan rijden. Eerst maar eens wandelen zoals het hoort.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:06

Ik ga mee met mala26; even heel wat stappen terug en daarin vertrouwen opbouwen :j Dus niet meer buitenrijden maar gaan oefenen met wandelen en als dat allemaal gaat om door een ringetje te halen, dan beginnen met korte stukjes erop en dat weer uitbouwen

Neem er vooral de tijd voor, je paard heeft zo te horen nog heel wat mentaal te herstellen en het is het zeker waard als je er uiteindelijk lekker mee kunt buitenrijden! Succes