Scheef paard moeite met longeren?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

Scheef paard moeite met longeren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 17:58

Hoi allemaal,
Mijn paard is scheef en daarom ben ik bezig met rechtrichten. Ik longeer hem ook een of twee keer per week.Normaal leg ik de balkjes waar ik hem over heen laat draven in een rechte lijn en dat gaat eigelijk best goed, dus bedacht ik iets lastigers, ik legte de balkjes op de volte. Maar nu had mijn paard er ineens heel veel moeite mee en moest ik best hard aan de longeerlijn trekken, om hem netjes op de volte tehouden en te zorgen dat hij over de balkjes heen ging, ik longeer alleen met halster, want ik heb niet echt veel longeerspullen. En ik heb dit gedaan in alle gangen maar vooral in de galop had mijn paard er moeite mee, in de draf wat minder en in de stap gaat het vrij makkelijk. Nou vroeg ik me af of hij zo trekt omdat hij scheef is? En of dit een goede oefening is, of juist niet omdat ik zo moet trekken, en of jullie misschien nog wat andere longeer tips hebben?

Groetjes!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:03

heeft er niemand advies voor mij?

Anoniem

Re: Scheef paard moeite met longeren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:09

Niet onlogisch, rechtuit (en misschien ook lekker aan de bakrand plakken?) is veel makkelijker.

Is het niet een optie om gewoon aan het hoofdstel te gaan longeren, en te leren met dubbele lijnen te werken? Dan kun je de buitenkant ook begrenzen.
Longeren aan een halstertje noemen wij hier 'slingeren', dat heeft geen trainingswaarde anders dan misschien nog wat conditie opbouwen.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:56

ja dat is waar maar ik dacht bij m`n zelf als ik straks ook zo hard moet trekken aan het bit om hem een normale volte te laten lopen gaat z`n hele mond er aan dus vandaar, maar dubbele longe zie ik wel wat in geen getrek,enzo. wat heb ik daar voor nodig eigelijk? zoek morgen ff in de bokt wiki! nog meer tips zijn ook welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:00

Paard, hoofdstel, dubbele longe. En ik gebruik dan graag het zadel, waarbij ik de beugels met een riempje aan de singel vastmaak, zodat ik de longeerlijnen (lussen in elkaar) door de beugels kan laten lopen.
Wel ff uitkijken met de buitenste lijn achter de kont langs he, als hij dat nog niet gewend is.
Kent 'ie/gebruik je een bodywrap? Werk ik ook graag mee.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:02

Dat kan idd door scheefheid komen..
Je kan evt de longeerlijn onder de kin laten lopen.. dus aan de bovenkant van het bakstuk laten lopen, dan onderlangs de kin en aan de andere kant de gesp vast maken.
Dan heb je net ff wat meer te vertellen ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:03

als je paard scheef is, kun je dan niet beter kijken naar een fysiotherapeut of een osteopaat? Ik ben zelf meer voorstander van osteopaten.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:04

Zorg voor een longeersingel met veel ringen, lange lijnen en een kaptoom of hoofdstel. En neem les. Aan de lange lijnen kan je je paard onbelast trainen en het is ideaal bij rechtrichten. Niet de lijn achter de kont langs, gewoon over de rug.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 21:44

les in longeren bedoel je? rijles heb ik namelijk wel daar doe ik ook veel oefeningen in maar als ik een dagje weinig tijd heb longeer ik en ook voor de afwisseling van ons beide. en maartje 1990 ik dat kan wel maar ik denk niet dat een osteopaat mijn paard in eens boem paf recht heeft, ik zal hem toch moeten trainen om hem recht te richten!casarell, bedoel je met bit?

ik zal ook eens wat filmpjes kijken over longeren, en misschien een pessoa kopen is dat wat?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:06

Ik bedoel les in werken aan de lange lijnen. Daar heb je geen pessoateugel bij nodig. Juist aan de lange lijnen kan je heel goed rechtrichtoefeningen doen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:07

Lange lijnenwerk is geen longeren!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:18

Nee.. ik bedoel aan het halster.. dus de lijn tussen 'neusriem' en 'bakstuk' steken en dan onder de kaak lang naar de andere kant.. ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:37

Ik denk dat je beter aan de achterkant van het paard kan beginnen. Aan de voorkant trekken geeft inderdaad het ongewenste effect.

Als je er dus voor zorgt dat het paard zijn binnenachterbeen goed gebruikt (door op het moment net voordat het been af wilt zetten, hier iets meer energie in te stoppen waardoor die meer onder de massa geplaatst wordt), zal je voor niet meer hoeven trekken.
Lange lijnen zijn een goed hulpmiddel als je weet wat je doet, de valkuil is dus dat je vanuit voor gaat rechtrichten.

En net als bij rijden geldt: van achteren naar voren werken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:06

dressuur518 schreef:
les in longeren bedoel je? rijles heb ik namelijk wel daar doe ik ook veel oefeningen in maar als ik een dagje weinig tijd heb longeer ik en ook voor de afwisseling van ons beide. en maartje 1990 ik dat kan wel maar ik denk niet dat een osteopaat mijn paard in eens boem paf recht heeft, ik zal hem toch moeten trainen om hem recht te richten!casarell, bedoel je met bit?

ik zal ook eens wat filmpjes kijken over longeren, en misschien een pessoa kopen is dat wat?

nou als er iets niet goed zit wat het veroorzaakt kan een osteopaat dat zeer waarschijnlijk wel verhelpen. Nooit geschoten altijd mis toch?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:08

Heb je ook les in je rechtrichten? :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:29

Een goede lange lijnen instructeur richt ook recht (dat staat er grappig) . En een goede paardrij instructeur doet dat ook.
En inderdaad...altijd van achter naar voren werken. Als je paard zijn lichaam niet vanuit de achterhand draagt, kan hij nooit van voren in oprichting komen en ontspannen.
TS, ik hoop dat je wat aan de tips hebt en er wat mee gaat doen. Succes.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:33

Elk paard is scheef. Dit los je niet op dmv osteopaat. Die kan je paard dan even losmaken maar als je dan weer verder gaat met de training zonder je paard recht te richten dan ben je na enige tijd weer terug bij af. Juist dmv training kun je je paard recht richten. Net zoals wij links of rechts zijn, heeft een paard dat ook. Gebruik google eens, dan kun je er veel over terug lezen.