Galopperen gaat lastig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Galopperen gaat lastig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 08:52

Sinds deze zaterdag rij ik op een vast paardje in de les, een fries van zeven jaar. Ik moet zeggen dat ze heerlijk rijdt maar ik ondervindt wat problemen met de galop.
De rechtergalop gaat nog het makkelijkst, alleen begint ze hier eerst heel hard te draven en uiteindelijk valt ze in de galop. Echter begint ze in de galop ook meteen te crossen en als ik haar dan vraag wat rustiger te galopperen valt ze terug in de draf.
De linkergalop gaat vrij lastig. Ze gaat hier niet alleen moeilijker in de galop maar springt ook nog verkeerd aan. Toen ik deze galop probeerde verloor ik ook de controle over haar, waardoor ze haar eigen weg ging in de bak.
Nou wilde ik vragen of jullie wat tips voor me hebben om haar galop te verbeteren, ik ga bij mijn volgende les ook hulp aan mijn instructrice vragen maar ik vroeg me toch af of jullie niet ook wat tips hebben.
Alvast bedankt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:15

Hoi xrose,
mij klinkt het in de oren, alsof ten eerste het paard weinig ''balans'' heeft, in de zin van:"kunnen spelen met het zwaartepunt, meer naar voor of meer naar achter" - en niet elk fries is echt gebouwd op "goed kunnen galopperen". Ofwel: soms is het gewoon beter, om klassiek te rijden en de eerste 2 jaar gewoon niet te galopperen. Maar in een manegeles IS dat uiteraard moeilijk. (Al zou je de boel ;) kunnen saboteren, door gewoon hard te blijven draven, het is tenslote een fries!)

Persoonlijk heb ik een hekel aan de oude gewonte van "draf uitstrekken in de hoek en dan valt een paard wel in galop". Ja, idd: het is vallen, uit balans zijn - en vervolgens gaan idd veel jonge paarden loeihard, om hun benen weer onder zich te kunnen galopperen...
Liever idd 'aanspringen', vanuit een rustige, actieve draf.
(Je kunt haar terugnemen als ze gaat sjeezen en pas weer de galophulpen geven, als ze rustig draaft. Geef wel veel halsvrijheid - friezen kunnen erg hoog aanspringen. Komt er geen galop, weer terug op zit en benen - enzovoorts.)

Voorwaarde hierbij is wel, dat een paard de achterhand goed kan onderbrengen, kan spelen met het zwaartepunt, meer naar voor of meer naar achter. Dat kun je vanaf de eerste minuut al oefenen, aan de lange/ losse teugel ook. (Dan gaat het zelfs erg goed, want een paard kan dan niet op jouw hand gaan hangen.)
Wat je doet: je doet je maag een klein beetje extra naar binnen ("alsof je maagpijn hebt" ;) ) knijpt een klein beetje met je dijbenen/ zit extra zwaar - dan hoort ze in stap terug te komen in het tempo of halt te houden op haar achterhand. Als je zo regelmatig schakelt in stap en draf (kan bij wijze van spreken op ieder moment - bedenk wel, dat het zwaar kan zijn en let op dat er niemand pal achter je zit) train je de achterhand om te dragen, dat maakt het aanspringen makkelijker.

Amazone7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:08

Ga eerst rustig een paar rondjes draven, en vervolgens even op de volte draven. Als dat goed gaat spring je rustig over in galop en laat je hem/haar op de volte. Naar een stuk of 5/6 voltes ga je over op de hoefslag en gallopeer je door. Als het goed gaat, doe je het ook op de andere hand. Maar laat je paard niet te hard draven. Herhaal dit de eerste 2 á 3 weken en je merkt dat het beter zal gaan.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 16:17

@Janneke2
Bedankt voor je reactie ik vond het erg behulpzaam! :)
Het is inderdaad lastig om in een manegeles niet te doen want de instructrice van je vraagt, die van mij is daar vaak niet zo van gediend dus ik weet niet wat ze hiervan gaat vinden.
Ik kan natuurlijk wel gaan oefenen met het sterker maken van de achterhand! Dit ga ik ook zeker doen.
Klopt het dat als ze de achterhand meer gaan gebruiken, ze ook nageefelijk gaan lopen? Want dit dacht ik ergens gelezen te hebben.
En weet jij misschien hoelang ik deze oefening kan doen, met haar leeftijd en het feit dat ze dit waarschijnlijk nog nooit gedaan heeft?
En hoe kan ik haar ietsjes terug nemen in de galop als ze te hard gaat, zonder dat ze gaat draven? Of moet ik dan juist weer in een rustige draf en het opnieuw proberen tot dat ze in een rustige galop terecht komt?
Ik ga iniedergeval de oefening uitvoeren en kijken hoe dat gaat uitpakken! :)

@Amazone7
Het probleem is dus dat ze niet rustig in een galop overspringt. Als ik haar been geef voor de galop gaat ze alleen heel hard draven en valt ze uiteindelijk in de galop. Of is het op de volte zo dat ze waarschijnlijk minder snel gaat draven en dan ook rustig aanspringt in de galop?

Heeft iemand nog tips voor als ik haar niet onder controle heb? Moet ik dan eerst gewoon gaan stappen en dan weer langzaamaan draven en dan de galop weer eens proberen?

kosseh

Re: Galopperen gaat lastig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:22

Wij hebben ongeveer het zelfde op de manege met een draver. Die nemen ze altijd in rustige draf en dan op de volte proberen aan te springen, doet die dit even goed gelijk terug nemen voor dat die gaat racen. Dus alleen maar kleine stukjes mee pakken :)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 16:23

@kosseh je bedoelt dat jullie hem in galop laten voor zolang hij in een rustige galop gaat en voordat hij te snel gaat nemen jullie hem terug in de draf?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:26

Ja, zolang je hem ondercontrole hebt kan je door gaan maar voor je hem verliest al weer terug nemen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:26

_xrose schreef:
Sinds deze zaterdag rij ik op een vast paardje in de les, een fries van zeven jaar. Ik moet zeggen dat ze heerlijk rijdt maar ik ondervindt wat problemen met de galop.
De rechtergalop gaat nog het makkelijkst, alleen begint ze hier eerst heel hard te draven en uiteindelijk valt ze in de galop. Echter begint ze in de galop ook meteen te crossen en als ik haar dan vraag wat rustiger te galopperen valt ze terug in de draf.
De linkergalop gaat vrij lastig. Ze gaat hier niet alleen moeilijker in de galop maar springt ook nog verkeerd aan. Toen ik deze galop probeerde verloor ik ook de controle over haar, waardoor ze haar eigen weg ging in de bak.
Nou wilde ik vragen of jullie wat tips voor me hebben om haar galop te verbeteren, ik ga bij mijn volgende les ook hulp aan mijn instructrice vragen maar ik vroeg me toch af of jullie niet ook wat tips hebben.
Alvast bedankt!

de eerste fout die hier gemaakt word is het paard in eigen tempo aan laten galoperen ga eerst overgangen rijden in eigen tempo dus niet het tempo van het paard. probeer aan te springen in galop en gaat hij harder weer eerst terug nemen op je zit in jou tempo.
daarna zou ik me pas concentreren op de linkergalop. het paard geeft aan het redelijk moeilijk te vinden dus vraag niet alles tegelijk

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 16:57

@StalNollie maar als ik terug neem in de galop gaat ze meteen in een hele harde draf. Moet ik haar dan terug nemen in een langzamere draf en vanuit daar weer aangalopperen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:07

op je zit eerst terug rijden in een rustige arbeidsdraf dus op jou tempo en dan weer opnieuw aangaloperen.
eerst paard onder controle krijgen qua tempo voordat je een tempo hoger gaat

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 18:30

Oke, bedankt! Dan ga ik dat ook zeker proberen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:49

_xrose schreef:
@Janneke2
Bedankt voor je reactie ik vond het erg behulpzaam! :)
:)
_xrose schreef:
Het is inderdaad lastig om in een manegeles niet te doen want de instructrice van je vraagt, die van mij is daar vaak niet zo van gediend dus ik weet niet wat ze hiervan gaat vinden.
Ik kan natuurlijk wel gaan oefenen met het sterker maken van de achterhand! Dit ga ik ook zeker doen.
Het is ook sowieso bij groepslessen bingo: de taak van de instructrice is ook, dat het een beetje ordelijk blijft en dat dus iedereen zoveel mogelijk hetzelfde doet. Maar hele kleine schakeltjes 'kan meestal wel'.
_xrose schreef:
Klopt het dat als ze de achterhand meer gaan gebruiken, ze ook nageefelijk gaan lopen? Want dit dacht ik ergens gelezen te hebben.
In grote lijnen: ja.
Wat mij betreft is nageven, dat een paard een ontspannen hals en kaak heeft, en als jij er bovenop zit als mens, kan het dier dat alleen maar, als zij de achterhand extra gebruikt.
_xrose schreef:
En weet jij misschien hoelang ik deze oefening kan doen, met haar leeftijd en het feit dat ze dit waarschijnlijk nog nooit gedaan heeft?

Begin met kleine schakeltjes en hooguit 1 keer per rondje, even een paar pas terug in tempo en weer arbeidsstap of arbeidsdraf.
_xrose schreef:
En hoe kan ik haar ietsjes terug nemen in de galop als ze te hard gaat, zonder dat ze gaat draven?

...in principe, als we het over de ruitere hebebn: dan doe je exact hetzelde als wanneer je haar in stap of draf terugneemt.
Maar drie tegen een: langzaam galopperen IS moeilijk, dus of de merrie jou deze reactie KAN geven, is een 2e.
_xrose schreef:
Of moet ik dan juist weer in een rustige draf en het opnieuw proberen tot dat ze in een rustige galop terecht komt?
Als ze vanuit een rustige draf kan aanspringen, is de kan op een rustige galop het grootste.
_xrose schreef:
Ik ga iniedergeval de oefening uitvoeren en kijken hoe dat gaat uitpakken! :)

:) Ik ben benieuwd!!
_xrose schreef:
Heeft iemand nog tips voor als ik haar niet onder controle heb? Moet ik dan eerst gewoon gaan stappen en dan weer langzaamaan draven en dan de galop weer eens proberen?
Doe maar! Eerst weer ''rust in de tent'' brengen kan geen kwaad en stap is daar heel geschikt voor. Een paard dat bij de galophulpen of in paniek schiet (Oh, help, hoe moet dit???!!!) of denkt "ik moet op mijn hardst en dan is het nog niet goed" heb je niets aan. Jij doet je buitenbeen naar achter, geeft stelling naar binnen, gewicht naar binnen en dan "hoort" ;) dan te denken:"Oh, leuk, we gaan huppelen..."

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 15:46

@Janneke2 nogmaals bedankt voor de reactie! :)
Ik ga dit zeker proberen en ga een filmpje laten maken van mijn les. :)
Dan kan ik ook zien hoe dit er nou echt uit ziet en of het verbetert!