Bijzet of elastiek (Halsverlenger) voor het longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Bijzet of elastiek (Halsverlenger) voor het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 20:26

Hoi!
Ik heb een vraag (ik weet niet of het goed staat), maar wat is het beste? Een bijzet tijdens het longeren, of een elastiek?
Ik bedoel,
- wat geeft het meeste effect
- wat is het vriendelijkste
- bij welke van de twee heb je het meeste effect dat te merken is, ook tijdens het rijden

Alvast bedankt als je een reactie achterlaat, ik heb aan alles wel iets!

capopjekop

Re: Bijzet of elastiek (Halsverlenger) voor het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:38

Ik ben niet zo van de bijzetteugels. Je kunt namelijk tijdens het longeren niet bijspringen als het nodig is. Daarom ben ik fan van de dubbele longe. Wanneer nodig kun je een ophouding maken, stelling vragen of juist meegeven. Je kunt je paard dan bijna hetzelfde trainen als dat je erop zit.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 20:39

Oké, en wat voor effect geeft dit? Merk je ook echt iets aan het rijden als je op deze manier longeert?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:41

Ik rijd niet meer op mijn pony, maar ik kan haar spieren trainen en haar soepeler maken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:46

In een bijzet kan een paard echt gaan hangen, en dat is niet wenselijk tijdens het rijden. Ook in elastiek kan een paard gaan hangen. Zelf longeer ik graag met de pessoa, daarin kan het paard niet gaan hangen, maar het geeft wel een afkadering waarbinnen het paard kan bewegen. Het doet niets als het paard binnen die afkadering blijft, maar geeft druk als het paard daarbuiten komt. Zo leert het paard dat de oplossing is om bijvoorbeeld voorwaarts/neerwaarts te lopen. Dit zal je paard dan ook eerder op gaan zoeken tijdens het rijden. Kijk ook eens op deze link: http://www.ej.nl/SupplyImages/pdf/Longe ... teugel.pdf

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:50

Bij een bijzet loop je erg het risico dat je paard achter de teugel kruipt om de bijzet te vermijden. Zo kan je dus niet trainen op ontspannen en correcte nageeflijkheid. Beter een pessoa of lange lijnen idd :) Er is ook een erg goede longeerhulp van epplejeck, die tussen de voorbenen en over de rug gaat. Kan even niet meer op de naam komen...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:53

Geen bijzet, geen elastiek. Longierhilfe of dubbele longe! Nu vind ik de dubbele longe erg moeilijk werken. Het contact vind ik niet fijn door de grote afstand. Je voelt het gewicht dat je in je hand hebt, de druk van het contact, daardoor veel minder goed. En in combinatie met een gevoelig paard is dat echt totaal níks voor mij.

Vandaar de longierhilfe. Paard kan daarin heel vrij bewegen (hij hoort losjes te zitten) en je kan hem daarin ook nog goed bewerken. Buigen dmv de zweep etc.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:03

Ik lees even mee. Gisteren voor het eerst elastiek gebruikt bij mijn 5-jarige, maar ik ben bang dat hij daarin te veel gaat hangen. Dubbele longe lijkt me ideaal als je een ster bent in het gebruik, maar dat zie ik mezelf nog niet zo snel doen.

Geryon, die longierhilfe, komt dat op hetzelfde neer als de gogue? En hoe kun je je paard daarmee nog bewerken?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:04

Ja geryon, die bedoel ik! :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:58

Ik wil nog wel eens longeren met een combi van gogue en body bandage.

Die combi lijkt op de pessoa (maar mijn geld was destijds op).

De gogue geeft "een kader": alles kan, vooral halsstrekken (maar ook omkijken en grazen) maar sterrekijken niet.
Voor de body bandage doe je een stevige bandage van de singel, achter om (plm. 2 handbreedte onder de anus) onder de staart door.
Bij de pessoa kan het dier acher echt druk voelen bij het sterrekijken, dan geeft de gogue wel, maar de bandage niet - wat de badage wel blijkt te doen: het dier voelt bij iedere pas toch heel even de achterhandspieren en zet die makkelijker (sneller, beter) onder de massa.
Controle: als alles goed gaat, zie je een mooie, hoog gedragen staart.

Ik ben erg tevreden over de combi: weinig druk voor het paard, terwijl het resultaat wel heel goed is.
(Dat is ook, wat ik vind, dat een hulpteugel moet doen: net dat ene zetje geven.)

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:03

Als je moet kiezen dan elastiek. Bijzet zet je hem gewoon vast en bij een pessoa heb ik dat gevoel ook heel erg. Vandaar mijn pesso ook verkocht, zat veels te strak.
De elastiek doet niks als het paard in de juiste houding loopt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:17

@ Snooki,
eh - een pessoa zit toch zo strak, als je het ding zet...?

(Oke, ik kocht een ponygogue voor mijn KWPN.er :D dus toen kwam er een verlengstukje...)

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 18:39

Ik denk zelf dat mijn pony te gevoelig is voor dubbele lijnen, dus ik heb nu een elastiek besteld. Hij is niet zo duur en hij is het proberen waard. Bijzet heb ik wel, maar ik weet het nog niet echt hoor, die bijzet.
Mocht deze elastiek niks zijn dan ga ik even sparen voor de Pessoa.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:54

Janneke2 schreef:
@ Snooki,
eh - een pessoa zit toch zo strak, als je het ding zet...?

(Oke, ik kocht een ponygogue voor mijn KWPN.er :D dus toen kwam er een verlengstukje...)

Blijkbaar niet, hij zat gewoon veels te strak en had geen ruimte meer over. Voor mij geen pessoa meer

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 13:40

Ik heb gisteren het elastiek binnen gekregen en hij reageert er heel goed op, het waaide, ze waren bezig mettrekkers en hij gaf er niks om.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:55

Ik longeer altijd met een touwtje, erg goedkoop,en effectief. Hij gaat er niet zo snel in hangen omdat er geen elastiek in zit. Hij is aan twee punten bevestigd aan je longeer singel, waardoor het bit langs het touwtje kan glijden, dus je paard kan zelf de hoogste kiezen waar hij het lekkerste op loopt. Als je het touwtje aan de laagste ringen vast maakt en dan tussen de benen door aan de singel vast vraag je of hij zn rug wat meer wil loslaten,en actief wil gebruiken. Dit doe je meestal aan het begin van de training. Het is wel af te raden om te galoperen als het op deze manier is bevestigd. Als je paard wat verder is kun je het ook wat hoger vast maken, dan maak je het aantrekkelijker om wat meer opgericht te gaan lopen. Je kan ook makkelijk door een knoopje de lengte van het touwtje veranderen. Als je meer wil weten moet je gewoon even lammerthaanstra touwtje googlen.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 18:46

Volgens mij ken ik die wel, hoor daar ook goede dingen over. Heb hem nu eigenlijk niet meer nodig, maar misschien in de toekomst een keer.
Mijn pony loopt nog steeds erg fijn met longeren met deze halsverlenger. Het gevoel dat hij erin hangt heb ik niet echt, hij loopt gewoon lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:59

Ik heb inderdaad ook altijd lekker ouderwets met touwtjes gelongeerd. De merrie die ik destijds had reageerde daar perfect op. Was nogal een hittepetitje en longeren was voor mij meer een onderdeel van de training van een dagje lekker niks doen maar toch haar energie kwijt moeten. De touwtjes had ik nooit zo strak dat ze in een extreme houding geforceerd werd, de touwtjes gaven haar alleen een soort "kader" van waar ze naartoe kon met haar hoofd. Vooral als ze wat losser werd ging ze dit vanzelf accepteren en fijner lopen. Elastieken vind ik in principe fijn, maar ik vind vooral het kader van losse touwtjes altijd erg fijn.

De merrie die ik nu rijd wordt met bijzetters gelongeerd, ik vind het in principe geen probleem, maar inderdaad zolang ze er niet in gaan hangen. Dat vind ik altijd nogal het gevaar van longeren met bijzetteugels.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 17:22

Ik ben ook blij dat ik het elastiek heb, bijzet begin ik niet meer aan.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:53

Sonja89 schreef:
Ik lees even mee. Gisteren voor het eerst elastiek gebruikt bij mijn 5-jarige, maar ik ben bang dat hij daarin te veel gaat hangen. Dubbele longe lijkt me ideaal als je een ster bent in het gebruik, maar dat zie ik mezelf nog niet zo snel doen.

Geryon, die longierhilfe, komt dat op hetzelfde neer als de gogue? En hoe kun je je paard daarmee nog bewerken?

Ik gebruik ook de longeerhulp.(longierhilfe) Werkt erg fijn en paard voelt zich er ook goed bij merk ik.
Ik wissel het af met een pessoa. Mijn paard heeft momenteel een aantal lichaamlijke punten die ik hiermee goed kan trainen. Resultaat is na 2 a 3 weken goed zichtbaar aan het worden en te merken met rijden!