Ik rijd altijd buiten (thuis), en daar staan meerdere paarden waar ook regelmatig wat mee wordt gedaan, en de bak ligt naast het land dus af en toe rijden hier trekkers op het land of op het deel. Maar mijn pony is dan zo gauw afgeleid. Af en toe dan let hij bij het rijden dan niet meer op. Wat is het beste om op zo'n moment te doen? Nou negeer ik het meestal, maar alsnog merk ik wel verschil, tussen het wel opletten en niet. Dus hebben jullie tips om dit goed aan te pakken?
Ik zou meer afwisseling inbrengen op dat moment. Merk je dat je paard minder attent begint te worden in een gang; maak dan (schijn)overgangen, wendt af, probeer van stil staan naar draf te gaan, van stil staan naar enkele passen achteruit en dan weer vlot wegstappen, veel figuren rijden etc. Je vraagt je paard dan om weer op jou te letten ipv op de tractor. Als er iets echt uitzonderlijk dichtbij komt waardoor het paard echt bang is en in paniek raakt, kun je hem er wel naar laten kijken natuurlijk om op zijn gemak te stellen, maar als je zelf acht dat hij zich gewoon laat afleiden dan zou ik zijn aandacht op jezelf houden.
Dankjewel! Ik ga zeker proberen wat je zij. Gelukkig is het niet altijd zo, maar af en toe dan is het best vervelend.
capopjekop
Geplaatst: 01-04-13 20:35
Zorgen dat je pony goed aan het werk is. Dus veel afwisseling in je oefeningen en tempo, zodat je pony moet opletten. Als je te veel van hetzelfde doet dan gaan ze denken dat ze wel weten wat je verwacht en sneller rond kijken.
ja wat hier al gezegd is moet je als hij afgeleid is iets moeilijkers doen.... als een paard zich verveelt gaat hij idd dat soort dingen doen... mijn ponyy Adios doet dat ook xD bij mij is het dn nog wat gecompliceerder... maar... je moet misschien wat nieuwe dingen doen? bij springen bijv. gaat het veel sneller en hebje niet veel tijd om na te denken dus dan let je paard heeeel erg goed op en als je iets nieuws en moeilijkers probeert kan dat ook helpen heeeeeel veeel successs xxxx !
Hihi, dankjewel Aadios, en de rest natuurlijk, en k wil even zeggen dat het al veel beter gaat. Straks komen de ijzers erover en dan ga ik hem starten.