Pony druk met hoofd..... Bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_KiMbErLeY_

Pony druk met hoofd..... Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 18:06

Hallo allemaal,

Ik wil jullie vragen met mij mee te denken, ik weet het niet zo goed....

We hebben pas een pony zadelmak gemaakt, vanaf het begin is het SUPER gegaan, dat gaat het nog steeds, maar hij blijft zo druket z'n hoofd!! Eerst dacht ik.... Het heeft tijd nodig, maar inmiddels had het al wel beter moeten gaan, als ik merk hoe snel hij de rest oppakt.

Hij is druk in zijn hoofd, loopt CONSTANT tot echt ergenis aan toe op zn bit te kauwen, als je de teugels heel losjes in contact houd blijft hij druk met zn hoofd, pak je de teugels op, zelfde verhaal, zet je er wat druk achter kruipt hij verschrikkelijk achter de loodlijn! Hij wil zn hals wel naar beneden brengen maar blijft in de krul kauwen, krijg zn neusje er niet uit gereden!! Zijn tempo is mooi voorwaarts en ik wil hem het liefst neerwaarts rijden maar daar zit dus het probleem!!!

Ik heb dus al allerlei soorten druk uitgeoefend, mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar lekker contact, niet te strak, niet te los, ik probeer hem naar mn hand toe te rijden maar omdat hij zo blijft kauwen enzo lukt dat niet zo goed!! Het aparte vind ik wel dat ik hem lekker op mijn buiten teugel kan zetten zodat hij een mooie buiging in zn lichaam heeft!!

Ik reed hem met een dubbel gebroken bit, eigenaar heeft er toen een stang in gehangen (toen zat andere amazone erop) die heb ik er weer afgehaald toen ik er weer opzat, hoofd was wel rustiger en minder kauwen, maar een stang is toch niet goed voor een 3,5 jarige pony!!! Nu heb ik er een dik enkel ge roken bit in gehangen, leek beter te gaan, maar inmiddels dus al niet meer!!!

Wat kan ik doen..... Heeft het tijd nodig, gewoon neerwaarts blijven rijden en hopen dat hij zn neus er uit gaat rijden....?! Of een ander bit erin, zo ja welke????

Als je nog vragen hebt hoor ik deze graag.... Ben benieuwd of jullie tips hebben!!!

Groetjes!

Leen

Re: Pony druk met hoofd..... Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:09

Een stang of een ongebroken bit? Want dat is een groot verschil. Een ongebroken ziet er aan de zijkant uit zoals een gewoon trensje, een stang heeft scharen die voor een hefboomwerking zorgen.
Er zijn paarden die beweegbare bitten verschikkelijk vinden, ongebroken is voor deze paarden veel aangenamer.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 18:18

Hoi leen, zoals je het nu zegt was het inderdaad een ongebroken bit, zat inderdaad niet die aparte ringen van een stang aan.... Stom!!! Maar vond hem daar gelijk stugger op inbuigen!!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:26

En pony heeft geen last van de tanden of is aan het wisselen? Ik zou eerst pijn in de mond uitsluiten.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 18:31

Eigenaar is dierenarts, dus heeft daar al naar gekeken, dat is zoals hij kan beoordelen niet het geval.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:45

Helpt het niet om hem voor het rijden even te longeren? En dan eventueel met bijzet, deze hoeft zeker niet strak!
Bij mijn pony helpt het wel heel erg, en als ik hem even longeer met bijzetje (uiteraard niet strak!) dan is zijn hoofd ook veel rustiger.

quipje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:52

Heeft de pony voor het inrijden ook wel vaker een bit in gehad?
En zoja deedt de pony dit toen ook al?
Misschien is er iets met z'n tandjes.
Misschien drukt het bit op de gehemelte ofzo je kan eens proberen een botlooshoofdstel ik weet niet of dit iets voor je is maar misschien wel :j
Hoop dat het minder word:)

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:02

Nog een tip, blijf zelf vooral rustig. Vraag anders een instructrice het gedrag te bekijken. Misschien zit de fout niet bij het paard maar bij jou. Is het alleen bij jou zo? Welke bitten heb je al geprobeerd? Hoe loopt hij aan de longe met bijzet\pessoa etc. ? Doet hij het dan ook?
Heb je al ander materiaal geprobeerd? Koper, ? Doet hij dit ook bitloos?
Past het hoofdstel goed en zitten de gespen niet te strak of te los? Bij mijn pony maakt een Mexicaanse neusriem en een normale ook verschil.

Edit: Heb je al een rolletjesbit geprobeerd? Mocht je dit willen dan heb ik nog eentje liggen...:)

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:01

Je zegt dat je er een dik bit in hebt hangen, al eens een dun bit geprobeerd? Veel paarden worden namelijk met een te dik bit gereden omdat ze denken dat dat vriendelijker is, maar als jou paardje weinig ruimte in zn mond heeft is een dik bit onvriendelijk en oncomfortabel.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 07:33

@ Apple, ik zal eens kijken of het werkt, bedankt voor de tip!! Zelf rustig blijven lukt tot op zekere hoogte totdat ik heeeelemaal gestoord wordt van het gepiep van het bit :') maar verder doe ik daar niet veel aan, blijf hem gewoon rijden zoals het hoort zeg maar.... Het rijden is niet alleen bij mij zo, vandaar dat ik ook denk dat het aan het bit ligt!! Ik heb hem nog nooit bijgezet oid, denk dat hij er dan verschrikkelijk achter gaat kruipen, maar zal zeker eens aan de longe kijken hoe hij reageert!! Hoofdstel past goed, zal eens andere vitten gaan proberen, maar lastig om te kiezen hoe of wat....

@ quipje90 tandjes zijn wel al nagekeken, was zo op het oog niks aan de hand, maar ik weet inderdaad dat ze daar mee kunnen blijven wisselen enzo, dus is zeker iets om in de gaten te houden, alhoewel zn gedrag niks laat zien m.b.t. Pijn! Het inrijden is zo snel en goed gegaan dat hij niet lang van tevoren aan een bit heeft kunnen wennen, maar dat mag nu wel onderhand het geval zijn!!

@ rox_en_wilvy klinkt eigenlijk best logisch, zou ik bij hem wel in kunnen komen, ik rijd altijd het liefst met dubbel gebroken, dus pak niet zo graag naar een scherp bit, maar zeker het proberen waard bij deze!!

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 07:54

Een dun bit is per definitie niet scherper dan een dikker bit als ie goed past! De hand van de ruiter is bepalend over hoe scherp een bit is.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:53

Mijn paard deed ook zo onrustig met het bit. Met een ongebroken bit ging het beter, maar die was toch wat aan de dikke kant voor zijn mond. Heb nu een myler level 1 en het gaat echt veel beter.