wat te doen bij voorvluchtige pony ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LisaBeertje

wat te doen bij voorvluchtige pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 19:02

Hallo, ik heb ongeveer 5 maanden geleden een nieuwe pony gekocht. Ik heb er eerst niet op gereden, maar rijd nu al ongeveer 2 maanden op haar. Ze is heel voortvluchtig en doordrammerig. Soms loopt ze onder me uit, ik heb dan bijna geen controle meer. Na een half uur rijden wordt dit minder en loopt ze ook nagevelijk. Ik had een vraag, want weet iemand een goede hulpteugel, of andere techniek. om te zorgen dat ik het tempo van mijn pony bepaal en dat ze beter op teugelhulpen reageerd ?
Ik hoop dat jullie iets weten!

__Astrid

Re: wat te doen bij voorvluchtige pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:04

Helpt even longeren of losgooien voor het rijden niet? Kan zijn dat ze gewoon dr energie kwijt wil, zeker omdat je zegt dat ze na half uur wel ontspannen loopt. :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:08

Voortvluchtig betekent op de vlucht zijn voor de politie, dat even ter zijde :P

Maar mijn merrie zat vroeger ook steeds zo over haar tempo heen. Beweeg in JOUW tempo, vertraag haar met jouw zit.
Geen hulpteugels gebruiken, die krijg je er later niet meer af. Maak jezelf zwaarder, en ga vooral niet mee in haar tempo.

Succes, het is even moeilijk, maar het loont echt de moeite! Ik wou dat iemand mij dit wat vroeger had verteld :')

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:10

Op de manege waar ik vroeger reed stond ook zo'n pony die deden ook van te voren even longeren, en ook omdat jij zegt dat na n half uur wel mee valt zal het wel aan de energie van je pony liggen.

LisaBeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 19:11

Okeee, heel erg bedankt. Ik ga het morgen gelijk proberen!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:12

Deed ze dit ook al toen je haar kocht? want dan vraag ik me af waarom je dat hebt gedaan als je niet weet hoe je het op moet lossen.... :o

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:24

En niet geheel onbelangrijk: hoe lang staat ze buiten op een dag?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:36

Hoe oud/jong is je pony ?
De meeste paarden zijn met de kou wat frisser, heb je daar verandering in gemerkt ?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:39

Heeft ze een bank beroofd? Mensen opgelicht? Als ze voortvluchtig is zal de politie haar tzt vast wel krijgen.. :D

Ontopic: hoe lang staat ze buiten per dag?
Misschien dat even longeren van tevoren helpt. Bij mij paard is dat wel zo :)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 21:40

Mijn gouden tip, neem les, zoek goede begeleiding :).

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 21:45

les nemen is zeker al een goede en belangrijke stap, maar hoe vaak wordt ze bereden per week?

van te voren longeren of losgooien helpt vaak goed, maar als ik jou was zou ik geen hulpteugels gaan gebruiken. gewoon zelf zwaar in het zadel gaan zitten en vooral niet hard aan de teugels gaan hangen. er is veel geduld voor nodig, maar het is het waard :)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 21:46

JunkDeLuxe schreef:
Voortvluchtig betekent op de vlucht zijn voor de politie, dat even ter zijde :P

Ha ha ha, ik moest hier ook heel erg om lachen. Ik snap wel gelijk wat je bedoelt!

Ik zou ook goede begeleiding zoeken, als je vooruit gaat, zal het alleen maar leuker worden. Succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 02:51

LisaBeertje schreef:
Hallo, ik heb ongeveer 5 maanden geleden een nieuwe pony gekocht. Ik heb er eerst niet op gereden, maar rijd nu al ongeveer 2 maanden op haar. Ze is heel voortvluchtig en doordrammerig. Soms loopt ze onder me uit, ik heb dan bijna geen controle meer. Na een half uur rijden wordt dit minder en loopt ze ook nagevelijk. Ik had een vraag, want weet iemand een goede hulpteugel, of andere techniek. om te zorgen dat ik het tempo van mijn pony bepaal en dat ze beter op teugelhulpen reageerd ?
Ik hoop dat jullie iets weten!

Ik ga mee met JunkDeLuxe. Een paard rijdt je niet terug in tempo op de teugels, dit doe je op je zit. Het is heel belangrijk dat je zelf ontspannen en kalm blijft en dus niet mee gaat doen in dit vluchtige gedrag (let hierbij op je eigen spierspanning, ademhaling)

Als je je paard niet terug krijgt in tempo, rijdt ze dan voorwaarts. Zo heb jij toch de 'controle' over het tempo, blijft je paard beter aan de hulpen en kun je van daaruit weer terugschakelen in tempo.
Zet het paard ook aan het werk en rijdt veel overgangen om dus tempocontrole te houden. Is jouw paard al gauw te snel in draf, rijdt dan veel overgangen terug. Dus stap-halt en draf-stap, ook niet teveel passen draven. Dit geldt ook voor de galop, doe het zolang als dat het paard rustig kan blijven. Gaat het na 2 galoppassen al versnellen, galoppeer dan alleen aan om 1 nette pas uit te voeren en dan al terug te nemen.

Als je paard sneller is rijdt dan veel ronde figuren zoals de (slangen)volte, volte halve baan, van hand veranderen dmv een S. Richt je daarbij dan niet teveel op tempo maar op correcte buiging en stelling, het paard zal dan vanzelf weer wat terugkomen in tempo.

LisaBeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 11:47

Dankjewel voor de reacties. Ze staat de hele dag buiten samen met mijn shetlander. Van te voren losgooien helpt wel, maar ik hou het gevoel dat ze altijd sneller wil. Ik ga binnekort op les, zowel dressuur als springles. Ik rij 3 keer per week, maar dan wordt ze daarnaast nog gelongeerd door iemand.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:00

Hou haar aan het werk.
Dus veel figuren rijden en veel overgangen rijden. Haar aandacht moet bij jou zijn.
Als ze snel is en wegloopt niet je benen afsteken, maar wel contact houden met je benen. Ze moet leren dat ze ónder jou moet lopen en niet ergens aan de andere kant van de bak, terwijl jij in gedachten nog maar op de helft van de bak bent.
Zelf zorgen dat je niet voorover valt/je hakken optrekt en niet gaan hangen aan de teugels, want hierdoor zal ze alleen maar sneller gaan lopen.
Ik weet zeker dat het beter zal gaan als je eenmaal les hebt.