LisaBeertje schreef:Hallo, ik heb ongeveer 5 maanden geleden een nieuwe pony gekocht. Ik heb er eerst niet op gereden, maar rijd nu al ongeveer 2 maanden op haar. Ze is heel voortvluchtig en doordrammerig. Soms loopt ze onder me uit, ik heb dan bijna geen controle meer. Na een half uur rijden wordt dit minder en loopt ze ook nagevelijk. Ik had een vraag, want weet iemand een goede hulpteugel, of andere techniek. om te zorgen dat ik het tempo van mijn pony bepaal en dat ze beter op teugelhulpen reageerd ?
Ik hoop dat jullie iets weten!
Ik ga mee met JunkDeLuxe. Een paard rijdt je niet terug in tempo op de teugels, dit doe je op je zit. Het is heel belangrijk dat je zelf ontspannen en kalm blijft en dus niet mee gaat doen in dit vluchtige gedrag (let hierbij op je eigen spierspanning, ademhaling)
Als je je paard niet terug krijgt in tempo, rijdt ze dan voorwaarts. Zo heb jij toch de 'controle' over het tempo, blijft je paard beter aan de hulpen en kun je van daaruit weer terugschakelen in tempo.
Zet het paard ook aan het werk en rijdt veel overgangen om dus tempocontrole te houden. Is jouw paard al gauw te snel in draf, rijdt dan veel overgangen terug. Dus stap-halt en draf-stap, ook niet teveel passen draven. Dit geldt ook voor de galop, doe het zolang als dat het paard rustig kan blijven. Gaat het na 2 galoppassen al versnellen, galoppeer dan alleen aan om 1 nette pas uit te voeren en dan al terug te nemen.
Als je paard sneller is rijdt dan veel ronde figuren zoals de (slangen)volte, volte halve baan, van hand veranderen dmv een S. Richt je daarbij dan niet teveel op tempo maar op correcte buiging en stelling, het paard zal dan vanzelf weer wat terugkomen in tempo.