Kan een bit echt zo een verschil maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liempje

Kan een bit echt zo een verschil maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 15:25

Ik heb mijn paard nu dik 3 jaar. Hij heeft veel nare dingen meegemaakt voor hij bij mij kwam en was dus erg gespannen onder de man. Ze hebben hem met veel verschillende scherpe bitten gereden, volgens mij heeft hij elke scherp bit en hulpteugel wel gezien.

Ik heb gelijk een dubbelgebroken bitje gekocht toen hij bij mij kwam. Ook buiten kon ik daar prima mee rijden, maar hij was altijd onrustig met het bit, vooral in stap. Ik heb ook het golden wings bit van Stubben uitgeprobeerd maar dat was helemaal een ramp. Ik kwam er door proberen achter dat hij het liefst een enkel gebroken bit heeft. Onrustig bleef hij nog wel maar een stuk minder.

Nu heb ik een nieuw hoofdstel gekocht en ik dacht laat ik eens een rubber bit proberen. Daar heb ik net mee gereden en met verbazing heb ik nog nooit zo fijn op hem gereden als vandaag. Hij was heel rustig in de mond en hij was ontspannen in heel zijn lichaam terwijl dat normaal gesproken ook moeilijk voor hem is.

Hebben jullie als eens zo een groot verschil gevoeld bij jullie paard alleen door een ander bit? Ik ben er wel voorzichtig mee want bij Divoza zeiden ze dat een paard blaren in de mondhoek kan krijgen als hij op het bit gaat kauwen. Al heb ik dat nooit eerder meegemaakt, ik heb al meer paarden met rubber bit gereden.

Roxxiejj

Re: Kan een bit echt zo een verschil maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:28

Dat klinkt goed zeg!

Mijn paard werd altijd wat te heet in de cross, ook in een springparcours hielp niets. Heb onder andere gereden met een pelham, verschillende mylers, 3 in 1 trens, het maakte allemaal geen verschil, sommige maakten het zelfs alleen maar erger. Ik heb toen een keer een correctiebit geprobeerd en ik kon de cross op mijn pinken rijden :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:30

heb een 4 jarige en die heb ik nu een half jaar onder het zadel en inmiddels met het 3de bitje bezig, en kun nu zeggen dat dit het bit is wat bij hem past.
onrust in de mond zegt voor mijn al om te gaan zoeken naar iets anders als tanden na zijn gekeken etc

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:31

Ja het kan heel veel verschil maken.
Ik blijf altijd zeggen het paard bepaald of hij het bit prettig vind, de ruiter of hij scherp in werkt.

Zelf vind ik de bitten van Roraty erg fijn. En merk dat veel paarden die fijn aannemen.
Maar had laatst ook bij een klant dat haar paard met elk geprobeerde bit, vaak ging schudden met zijn hoofd. Ze heeft er om te proberen en appel bitje ingehangen en paard hield zijn hoofd stil en veel fijner te rijden. Dus blijft die mooi in zijn hoofdstel hangen.

Moeilijke aan het zoeken naar het juiste bitje voor je paard, gewoon een hoop moet proberen. Jammer alleen is dat het soms erg veel geld kost. En lenen niet altijd lukt.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 15:33

Dat het zo een verschil kan zijn door een bit. Ik rij ca. 20 jaar maar heb dit nog niet meegemaakt of gehoord. :-)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:35

Komt omdat men er steeds meer in gaat verdiepen. Er komt ook steeds meer op de markt.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 15:36

StalNollie schreef:
heb een 4 jarige en die heb ik nu een half jaar onder het zadel en inmiddels met het 3de bitje bezig, en kun nu zeggen dat dit het bit is wat bij hem past.
onrust in de mond zegt voor mijn al om te gaan zoeken naar iets anders als tanden na zijn gekeken etc

Mijn hoefsmid is ook een goede paardentandarts dus hij wordt elke jaar nagekeken. De eerste keer heeft hij veel moeten corrigeren. Doordat mijn paard veel meegemaakt heeft is hij snel onrustig of onzeker en ik dacht dat het daar nog mee te maken had. Ik heb al veel verschillende bitten geprobeerd en ik luister altijd naar mijn paard. Ik ben altijd naar oplossingen aan het zoeken.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 15:38

Japeloup schreef:
Moeilijke aan het zoeken naar het juiste bitje voor je paard, gewoon een hoop moet proberen. Jammer alleen is dat het soms erg veel geld kost. En lenen niet altijd lukt.

Ik heb ze gewoon weer verkocht via marktplaats. :D Nu heeft hij het goedkoopste bit in....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:13

Een bit kan inderdaad enorm veel verschil maken. Het ene bit past wel in de mond van je paard, het andere niet. Ook heeft de ene liever dubbelgebroken, de andere enkelgebroken en weer een ander ongebroken. Om over de zijkant van het bit (water, D, enz) nog maar niet te spreken. En dan is er ook nog anatomisch gevormd, met tongboog, zonder. Zoveel paarden, zoveel bitten. Het is altijd een zoektocht wat het beste werkt. Fijn dat je iets hebt gevonden dat werkt!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:49

Bitten zijn ook een vak apart. Want hoe lang en hoe breed ligt het beste in je paard zijn mond :).

Die van mij rijd niet lekker met een watertrens, paard was heel onrustig met hoofd en tong en was er ook constant mee bezig (heen en weer, kauwen etc) ik heb er nu een bustrens in en ze is gestopt met hoofdschudden, trekken aan de teugels en overdreven op het bit kauwen, ze loopt nu erg fijn :j

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:17

Jazeker is er een heel verschil in welk bit je gebruikt. Mijn paard werd heel onrustig van een dubbelgebroken bit. Nu heeft hij een enkel gebroken en is hij heel ontspannen :)

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:49

Mijn pony heeft veel liever koper dan normaal. Met koper is hij lekker te rijden en zonder is hij veel drukker in zijn hoofd.

Fijn dat je een goed passend bit hebt gevonden :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 19:56

Mijn eigen paard vond het rubberen bit niet fijn omdat het te dik was (kon de mond niet helemaal sluiten), rijden ging echter prima maar ze wilde het niet aannemen als ik het hoofdstel om wilde doen. Daarna met een happy mouth bitje gereden (ook buigzaam maar wat dunner) en dat ging prima!

Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:03

ik heb ook vanalles geprobeert maar bij mij ook was een correctie bit een uitkomst ook voor haar een stuk ontspanning en voor mij een stuk rust ook in het spring parcours ze rent me veel minder weg en kan haar veel beter bij me houden

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:46

het kan ook zonder bit ? !

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:50

Ja heb hetzelfde. Alle paarden lopen bij mij op dubbelgebroken k&k het fijnst.
Maar mijne ging laatste halfjaar alleen maar staken op de hand (ondanks tandarts). Nu blijkt dat het "gebroken" deel bij een teugelhulp tegen wang komt waar het ooit open was. Maar nu normaal eriit ziet. Heb ik er een scholingsbit (stang met tongboog) in, loopt weer top en geen bit staken meer!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:02

Ik heb heel veel bitten in de kast hangen..
Heb nu een myler en gaat super nu..

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:05

Het kan inderdaad verschil maken met wat voor bit je rijdt. Dit heeft alles te maken met de ruimte in de mond, de lagen, het verhemelte, gebit. Soms moet je zelfs de conclusie trekken dat er geen bit in past. Vooral bij die paarden met weinig ruimte kan het een lange zoektocht zijn naar t bit wat hem of haar het minst stoort. Kijk ook eens op de site van www.passendbit.nl

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:14

zeker te weten of een ander bitje veel verschil kan hebben ... ik heb een 17 jarige ruin en heb eigenlijk al mijn paarden op een dubbelgebroken aurigan watertrens gereden ... echter bleek bij hem dat ik totaal niets te vertellen had ,, stijgeren staken etc ..

toen zei mijn instructrice waarom proberen we niet eens een ongebroken trens ? dus een rvs ongebroken watertrens gehaald ... en het stijgeren staken was meteen over echt waar ... neemt weer contact aan met mijn hand enz :D