Gevoelig aan de linkerkant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JUSTXME1993

Gevoelig aan de linkerkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 14:58

Hallo iedereen!

Ik zit met een probleem bij mijn paard. Bij het borstelen/aanraken,.. aan zijn linkerkant merk ik dat hij geïrriteerd is. Hij trek vaak zijn linker achterbeen op of draait zijn hoofd om aan te geven dat dit gevoelig of zelfs pijnlijk is. Ik kan zelf de oorzaak niet vinden. Er is een maand geleden een osteopaat langs geweest die hem helemaal heeft losgemaakt en ik heb net een nieuw zadel door een msfc zadelpaster laten opmeten. Wij rijden op ongeveer L niveau dressuur dit op de methode van antoine de bodt, we zijn dus heel veel bezig met het rechtrichten. Tijdens het rijden ondervind ik geen problemen op links. Hij houdt zich vrij recht. Hij is linksgebogen en dit merk ik ook duidelijk als hij op de wei stapt zet hij zijn rechterachterbeen naast zijn massa. Ook springen we af en toe of gaan eens naar buiten. Dit een 3/4 keer per week.

Echter kan ik de oorzaak hiervan niet achterhalen. Ik vroeg me af of jullie hier ook ervaringen mee hebben en door welke manier jullie dit opgelost hebben. Deze maandag komt de tandarts ook nog eens voor alles na te zien. Ook heb ik het probleem nog niet voorgelegd aan mijn lesgever. Ik was aan het denken om hem misschien door een happy athlete behandelaar te laten masseren ? Hebben jullie hier ervaringen mee?
Of zijn er dingens die ik over het hoofd zie misschien :-)

Hopelijk kunnen jullie mij helpen! ;)
Alvast bedankt!

FCSA

Re: Gevoelig aan de linkerkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:22

Maagzweer? Geen idee alleen of dat eenzijdig kan zijn..

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:18

Raadpleeg je dierenarts.
Een osteopaat is leuk voor de buitenkant maar er kan veel ernstigere dingen aan de hand zijn..

dressageknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:47

Te weinig ijzers misschien heeft hij.zij bultjes?

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 21:57

dressageknol schreef:
Te weinig ijzers misschien heeft hij.zij bultjes?
neen hij heeft geen bultjes! Ik ben sowieso wel van plan nog eens bloed te laten nemen voor een check up.. Maar weet niet of dit gerelateerd is aan de gevoeligheid!

dressageknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:12

Oke, en met de zadel erop doet hij dan ook raar?

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 13:45

dressageknol schreef:
Oke, en met de zadel erop doet hij dan ook raar?

Neen onder het zadel zijn er geen problemen. Hij is echt goed aan het vooruitgaan. Of bedoel je als ik het zadel op zijn rug leg? Daarbij houdt hij ook zijn hoofd hoog/geïrriteerd. Ook bij het aansingelen, ik dacht dat dit aan mijn oude zadel lag want dit zij de zadelmaakster mij maar dit doet hij nog steeds wel..

dressageknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:48

Ja dat bedoelde ik. Even langs de dieren arts gaan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 23:30

Zelf ben ik happy-athlete masseur en gevoeligheid op 1 zijde (door spierproblemen)
is iets wat ik echt heel vaak tegen kom...
Ze zijn overigens prima op te lossen! www.happy-athlete.nl
Een keer bloed na laten kijken is zowiezo aan te raden omdat er dan wel bepaalde problemen naar voren kunnen komen die met tekorten of ontstekingen te maken kunnen hebben.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:04

Hoe lang heb je je nieuwe zadel er nu op liggen? Na een aantal keren rijden moet er opnieuw gekeken worden of het zadel nog wel goed ligt, omdat de vulling zich gaat zetten.

Mijn paard heeft dit ook aan de linkerkant gehad, je merkte het vooral als je met een hardere borstel over haar rug ging. Toen bleek dat haar spier vastzat. De spier voelde ook hard aan. Ik heb haar laten behandelen door middel van dry needling en door de zadelmaker nog eens langs te laten komen om te kijken of het zadel goed lag. Dry needling heeft supergoed geholpen en haar rugspieren zijn weer helemaal in orde.

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 23:29

Bedankt voor de tips!
@supervixen Bloed laten trekken zal ik eerst laten doen om alles uit te sluiten. Mijn zadel heb ik nu sinds twee maand ongeveer. De zadelmaakster zei me dat het niet nodig was terug te komen..

Het inderdaad met een harde borstel dat ik het probleem constateer! Kan je me meer info geven over dry needling?

@unamie: kent u misschien behandelaars die tot regio Antwerpen komen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:02

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:43

JUSTXME1993 schreef:
Het inderdaad met een harde borstel dat ik het probleem constateer! Kan je me meer info geven over dry needling?

Dry needle werkt wel prima voor de rug/billen
maar niet alle spiergroepen kunnen worden behandeld (bv niet de strekkers en buigers van het voorbeen)
Met stresspoint therapie wel en is daarom veel effectiever

Ingrid van happy-athlete is Belgische en ook osteopaat
Misschien zou je haar kunnen contacteren
http://www.happy-athlete.nl/Ingrid_de_Boelpaep.html

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 09:57

unamie schreef:
JUSTXME1993 schreef:

Dry needle werkt wel prima voor de rug/billen
maar niet alle spiergroepen kunnen worden behandeld (bv niet de strekkers en buigers van het voorbeen)
Met stresspoint therapie wel en is daarom veel effectiever

Ingrid van happy-athlete is Belgische en ook osteopaat
Misschien zou je haar kunnen contacteren
http://www.happy-athlete.nl/Ingrid_de_Boelpaep.html

heb haar gecontacteerd. Bedankt voor de gegevens.