Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
phormicola schreef:Plakken vind ik altijd zo'n nutteloze instructie. Negen van de tien ruiters maken hun lijf dan stijf en dan krijg je het tegenovergestelde resultaat.
Jouw heupen moeten losjes met het paard meebewegen. Stel: In de galop maak jij je lichaam stijf omdat je in het zadel wil blijven plakken. Op het moment dat het paard naar voren gaat in de galopssprong wordt jij naar achteren gezwiept omdat je een stijf lichaam hebt. Dat is het tegenwerken waar je instructeur op doelde (denk ik).
Janneke2 schreef:In een beginnersles rijdne is zo ongeveer het moeilijkste wat er is.
Kennelijk worden jullie geacht, zelf een paard te kunnen aangalopperen.
Nou, in gevorderde lessen gebeurt dat meestal op marscommando - in beginnerslessen moet je meestal wachten tot je in de hoek bent.
Lukt het dan niet meteen bij de eerste galopsprong, dan moet je dus doorzitten (...een kunst op zich!) in een pittige draf (ipv. een jog, zoals bij western).
En meestal wil de les ook wel eens rommelig worden op dit punt...
Idd: vraag gewoon een paar zit/privelessen aan de longe, (eventueel met de voltigesingel, als jouw manege zo'n ding heeft) waar je eerst het doorzitten en daarna het aangalopperen kunt oefenen, dat scheelt.
narnisja schreef:Volgens mijn instructuur moet ik in het zadel blijven plakken en ontspannen
heb je je benen lang en voel je in je beugels dat je in de 1ste fse ietsje meer gewicht hebt in je buitenbeugel en naarmate de voorhand landt, gaat er ietsje meer gewicht naar de binnenbeugel.xChanelx schreef:Pas wel op dat je niet teveel na gaat denken met de galop, dat komt later wel.
Als je gaat denken: 'ik moet mijn handen zó houden en nu dít doen met mijn benen en vooral niet klemmen en niet aanspannen', dan durf ik te wedden dat je niet ontspannen zit.
(bij 2:15 ongeveer) 
, dat deed ik dus verkeerd, maar weet nu hoe het wel moet.