Wie nog meer; teveel achterin je zadel zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Wie nog meer; teveel achterin je zadel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 22:34

Ik heb gisteren mijn eerste les gehad sinds heel wat jaren, en ben erop gewezen (en later geconfronteerd middels video :D ) dat ik echt tever achter in het zadel zit! Dat wist ik écht niet van mezelf, erg is dat! Ik heb de tip gekregen om sta-sta-zit oefeningen te doen, en me te concentreren op mn zitknobbels en mn schaambeen dus daar ga ik mee aan de slag. Hebben jullie nog tips wat jullie goed geholpen heeft om meer op het midden van je zadel te blijven ipv achterin te duiken?

Sadira

Re: Wie nog meer; teveel achterin je zadel zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:41

Heb je foto's van hoe je zit? Want dan pas valt de oorzaak te achterhalen :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:44

een goed zadel en de juiste beugellengte wil ook weleens helpen

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 22:45

niet echt nee, de beugels zijn verlengd, en het heeft alles te maken met mijn eigen houding. Ik zoek alleen tips om nog meer er bewust mee bezig te zijn

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:46

maar wat voor zadel zit je op?Sommige zadels zitten anatomisch zo beroerd in elkaar dat je er niet correct op kunt zitten.

anissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:48

Ik heb dat ook. Nu een stuk minder. Ik heb ook nog de oefening: staan, zit, verlichte zit. Is goed voor je balans. Een sta sta zit doe ik ook. Heeft alletwee wel geholpen je gaat heel anders zitten uiteindelijk :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:49

Teveel achterin je zadel zitten kan meerdere oorzaken hebben. Zaak is die oorzaak aan te pakken, dus het is moeilijk zo concreet iets aan te geven.
Algemeen gezien is een leuke balans(check)oefening: afwisselen met lichtrijden, bv. twee keer zitten en twee keer staan ipv gewoon lichtrijden. :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 22:53

Het is een dressuurzadel, gewoon een fijn zadel ook, het ligt echt aan mij....ik neem bovengenoemde tips mee!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:49

Teveel achterin het zadel zitten gaat bij vrouwen bijna altijd gepaard met een holle rug en de hakken te ver uitdrukken. Zit ik een beetje in de buurt? :)

Je bekken goed kantelen, hakken niet teveel willen uitdrukken/enkels soepel houden en tijdens het lichtrijden goed door je knieën zakken, ipv naar achteren te gaan zitten. Bij de kids leg ik het uit als 'door je paard heen willen zakken, naar de grond toe'.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:34

Ik druk mezelf achterop de lepel door mijn knieen vast te willen zetten, met mijn knieen los zit ik wel correct.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 20:53

Ik herken me in wat Urielle zegt. Goed opletten dat de beenhouding 'los en lang' is. Als ik hier niet op let, betrap ik mezelf al heel snel op stoelzit én te ver op de lepel zitten.
Als je zadel goed op het paard ligt en voor jou fijn zit dan zul je je houding goed kunnen aanpassen door er inderdaad gewoon heel bewust mee bezig te zijn. Bakspiegels kijken dus. :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 20:57

Dat hebben we niet, bakspiegels:-)) Ik kan alleen mn schaduw bekijken haahhaha. Ik heb er erg op gelet, maar heb wel het gevoel dat ik ver naar voren moet zitten ineens:-)

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:45

Ik zit ook altijd te ver achter in het zadel. Ik weet dat ik het doe, want voorin het zadel zitten vind ik niet fijn. En als ik iets naar achteren zit wel. Mijn instructrice zei laatst nog 'Je moet gaan halthouden, je beugels uit doen en dan midden in het zadel gaan zitten en jezelf er echt indrukken. Je moet je benen dan helemaal laten hangen en ze niet klemmen of iets. En dan de beugels weer in doen.' Het werkt echt. Dus halthouden, beugels uit, benen laten hangen, voorin het zadel gaan zitten en jezelf er een beetje indrukken en dan beugels weer in. En in het begin is het heel erg anders.
En vooral niet gaan klemmen met je benen of je benen 'om je paard' heen klemmen. Gewoon benen laten hangen, dan zit je al een stuk meer 'in' het zadel en dus ook meer voorin het zadel. :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 15:18

goede tip Renajj ga ik morgen eens proberen:-)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:22

Ah ik volg! Ik krijg deze opmerking ook vaak te horen. Ik heb mn beugels al langer gemaakt (ik zit altijd bizar kort) en dat scheelt al iets. Toch merk ik dat ik nog te vaak achter in het zadel zit.

Wat phormicola zegt herken ik! Die holle rug en het uitdrukken van je hakken.. Misschien moet ik daar eens meer opletten. Ik vind het alleen lastig om je bekken te kantelen?

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 15:40

Een goed zadel, dat voldoende ruimte geeft, kan heel veel verschil maken of je uberhaupt je bekken wel kunt kantelen. Verder nog twee oefeningen die ik kreeg om mijn bekken te leren kantelen:
-op de rand van een krukje/houten keukenstoel zitten, en hem kantelen op de voorpoten door je bekken te bewegen. Dit lukt alleen als je je bekken kantelt en je bilspieren aanspant. dat moet je ook in het zadel doen
-een stapel boeken half op de tafelrand leggen (zo dat die er net niet afvalt), ervoor gaan staan, en met je schaambeen die stapel verder op tafel duwen, ook weer door je billen samen te knijpen. (en NIET door met je hele lijf naar voren te duwen)

Nog een oefening om op je zitbeenderen in het midden van het zadel te gaan zitten: zet paard stil. Hou met 1 hand martingaal, bokriempje of manen vast. Ga staan in de beugels, zo rechtop mogelijk, val niet naar voren. Laat je hakken helemaal zakken(dus ontspan in je enkels) en ga zachtjes weer zitten, recht naar beneden. Je laat je als het ware naar beneden glijden. Die hakken en benen laat je ontspannen hangen, niet te veel aandacht aan besteden nu. Als het goed is zit je nu op je zitbeenknobbels in het midden. Je kunt deze oefening ook in de andere gangen doen.

En nog 1 om je zitbeen knobbels goed te voelen en die positie vast te houden: zet paard stil. Als je in het midden vh zadel zit, voeten uit de beugels, trek je knieen iets op en beweeg ze naar buiten zodat het hele been van het zadel is, 10 seconden vasthouden en weer ontspannen (benen aan het zadel leggen). Begin eerst met 1 seconde anders krijg je vreselijke kramp.... Ook dit eerst in stilstand en daarna in de andere gangen. Dit lukt echt niet als je in de lepel hangt. Ik kan het inmiddels ook in draf, galop nog niet geprobeerd ;-)

Veel succes!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 17:15

Zo das een mooie portie huiswerk! Dank je wel!

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:33

Ik heb dit niet :j