Lusitano gaat door het lint.. HELP!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debbby

Lusitano gaat door het lint.. HELP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 13:43

Nou, zoals de titel al vermeld;

ik loop tegen een paar problemen aan met het zadel... ik heb een 5 jarige lusitano, in Januari naar NL gekomen (zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=120&t=1683911)
ik ben super blij uiteraard, het is (gelukkig) echt een droppie en doet geen vlieg kwaad! :o

we lopen alleen tegen een probleem aan, in Portugal is hij gereden -te zien op film etc- met (lijkt mij) een goed passend zadel.
hier heb ik voor het begin een leen zadel gehad, huismerk divoza en was daar redelijk tevreden over en hij liep lekker. af en toe wat versnellingen en een 'opgooi', misschien wel i.v.m. druk punten? maar verder geen rare fratsen en ging het helemaal goed

ik moest het leen zadel na 2 weken terug brengen omdat het zadel waarschijnlijk verkocht kon worden, en heb mijn eigen zadel voor 1 keer erop gegooid. (Kieffer Lech DL, 18/19 inch en viel redelijk groot uit over zijn rug, barok gebouwd) de week daarop zou namelijk de zadelmaker komen voor het opmeten en aanpassen van een zadel dus zag het voor 1 keer door de vingers

helaas.. bij het opzadelen voelde ik al dat er iets niet goed zat, misschien had ik hiernaar moeten luisteren en had ik niet moeten gaan rijden. STOM! |o had ik het maar gedaan!
eenmaal opgestapt, wou ik mijn beugel verstellen en wou hiervoor af stijgen (laatste keer dat ik mijn beugel verstelde OP het zadel raakte hij in paniek). No way! hij wou niet stil staan en heb uiteindelijk na 5min draaien een 'rem' gevonden en eraf gestapt. hij was erg nerveus dus ik was van plan alleen een rondje te gaan stappen

nou.. dat was hij dus niet van plan. Rennen rennen rennen, bokken, springen, links en rechts.. ik heb werkelijk elke kant gezien!

ik denk dat dit veel te maken heeft met mijn zadel, en heb daarna er ook niet meer opgezeten omdat ik zijn reactie zo erg vond (vluchtig, drukte zijn rug weg, was angstig) ik wou het rustig weer oppakken dus heb goed gelongeerd de dagen daarna en lekker op de grond bezig geweest. Er was niks aan de hand kwa grondwerk en het is nog steeds als een hondje die achter me aan loopt.. vertrouwen heeft hij nog wel in me gelukkig :)

Ik had er weer alle vertrouwen in! de zadelmaker kwam, en wat was hij braaf met het passen en aanmeten! ik was zo trots op mn vent
we hadden 2 zadels om te rijden en uit proberen, opgezadeld en al de bak in werd hij wat gespannen toen de zadelpasser naast hem ging staan om te hangen in de beugel (nu ik het me bedenk, heeft er nooit eerder iemand naast hem gestaan aan 2 kanten -de ruiter die opstijgt, en iemand die hangt aan de andere kant- misschien dat hij zich hierdoor niet goed kon focussen op 1 iemand en angstig werd?)
voordat ik in het zadel zat, was hij de lucht al in en begon met bokken (rug krommen en hoofd omlaag) daar lag ik dus..

longeerlijn erbij gepakt en goed gelongeerd, misschien dat het teveel energie was en dat het eruit moest. niks aan de hand! ik nam aan dat het gewoon wat plagen was, alhoewel hij dit niet met opzet zou doen
voor de zekerheid de longeerlijn eraan gehouden voor het geval hij weer aan de kletter ging, het was een aardig harde klap namelijk..

daar ging ik weer, voet in de beugel, voorzichtig omhoog en zachtjes geland in het zadel, ik had 1 sec om omhoog te kijken en daar ging hij weer! hoofd omlaag, bokken en springen van links naar rechts, gelukkig zat hij aan de longe anders was hij nog op mij gaan staan ook.
een paar trappen opgevangen van 'm, blauwe benen een knal tegen mn knie (licht gekneusd) en een aardige klap gemaakt met mijn nek.
ik heb daar niks van omdat het gaat om de conditie van het paard, er zat gewoon iets echt niet goed.. MAAR WAT?!

omdat hij zo verschrikkelijk angstig en gevoelig was op elke beweging hebben we besloten het passen en rijden even uit te stellen, om hem rust te geven en te kijken waardoor dit kwam. er was ook een kleine verdikking in de linker schouder spier te voelen (al voor het passen, dus misschien dat dat door mijn zadel kwam, en dit zijn reactie met het rennen etc heeft veroorzaakt (weglopen van de pijn).

ik zou graag wat meer hulp willen/informatie, puur omdat ik niks wil verpesten aan hem of aan het werken onder het zadel

wat is jullie mening hierover?! ik snap dat dit moeilijk te bepalen is omdat jullie het paard EN de ruiter (ik) niet kennen dus niet weten hoe ik reageer op hem en hoe hij is, maar ik zou wel graag meningen willen horen. Alvast bedankt! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:12

Intressant verhaal maar ik durf er niets over te zeggen zonder een filmpje te zien.
Het kan zijn dat jouw zadel hem pijn heeft gedaan en dat hij dat nog steeds associeert met rijden, maar dan blijft hij er wel erg in hangen aangezien je je zadel maar éénmalig hebt gebruikt. Hij kan zich geblesseerd hebben maar ook dan, het is al even geleden dat hij dat zadel op had?
Ik denk eerder dat er meer achter zit, misschien brutaliteit, te weinig beweging of het rijden is niet goed bevestigd?
Heb je het rijden daar gezien, meermalen? Weet je hoe hij daar gehouden werd? Hoe staat hij nu bij jou?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 28-03-13 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:12

Zo te lezen heeft je paard tijdens de eerste rodeo door een slecht passend zadel een spierblessure opgelopen. Ik zou wachten tot dit helemaal weg is getrokken. Tot die tijd gewoon weidegang, maar niet trainen. Als de spier echt dik is, zou ik het door een DA of fysio na laten kijken, dan ben je zeker over wat je wel/niet moet doen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:27

Ik zou een goede fysio danwel osteo laten komen en die naar m laten kijken. (Ik kan je
Nico Speksnijder van harte aanraden, die vertrouw ik voor 100%)
Het verhaal verteld niet hoe lang hij al onder het zadel was.
Want als hij fysiek in orde blijkt zou ik m behandelen alsof je m geheel overnieuw in moet rijden.
Dus weer helemaal bij nul beginnen en in alle rust.
Mijn pre is ook zo gevoelig; eenmaal een slechte ervaring duurt het echt even
Voordat ze er weer overheen is. Al is jouw geval natuurlijk wel heel extreem.
Veel succes ermee!

aikon

Re: Lusitano gaat door het lint.. HELP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:37

Hoelang is ie al onder het zadel? Klinkt erg als uitproberen. Vergeet niet dat hij in zijn pubertijd zit. Wat doe jij als hij zo tekeer gaat? Stap je gelijk af? Dan wint hij wel van jou. En zal het elke keer weer doen. Hoeveel rij ervaring heb je zelf? En dus ook met pubers.

Tegenhangen bij een zadel dat past? Dan past ie in mijn ogen niet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:36

Wat ik ervan begrijp heb je 2 weken met een niet echt passend zadel gereden.
Daarna met een slecht passend zadel wat hem pijn deed.

Nu wou je opstappen, maar was zijn linkerschouderspier verdikt, als het zadel daar op gaat drukken of daar in de buurt, doet dit ook pijn.
Laatste ervaring met het opstappen was pijnlijk, nu weer pijnlijk, dan snap ik de reactie van het paard wel.

Ik houd het dan ook op pijn en niet op brutaliteit/dominantie oid. als het paard braaf loopt met een toch niet echt passend zadel, mag je ervan uitgaan dat ie met zo'n heftige reactie pijn heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:46

Een verdikking in de schouder? Hm dat lees ik nu pas.
Dan snap ik niet dat je zadelmaker is gaan passen, die zou wel beter moeten weten lijkt.
En dat zal dan de oorzaak van je probleem zijn, waarom heb je zelf niet bedacht dat dat de oorzaak zou zijn van zijn voorgaande uitspattingen?
Denk dat je er dan het beste een osteo bij kunt halen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 07:17

Even een hele ander kant op geredeneerd. Iemand die bij mij komt om Marstall voer te kopen heeft ook een lusitano. Ze heeft er al veel mensen bijgehad, maar het paard bleef moeilijk te berijden. Het paard is nu 11 en ze is al vele jaren onderweg om er fijn mee te kunnen rijden. Aan de hand geen probleem, op stal lief...onder zadel een drama, waar veel instructeurs zich niet aan gingen wagen.
Het paard staat nu sinds een maand of vier op Marstall Condicion voer. De laatste keer dat ze voer kwam halen zei ze: het wordt bijna saai, maar het paard is zo braaf, zo rustig in haar hoofd. De vrouw ( ruim 60 jaar) rijdt er zelfs mee langs de weg en alleen in de bak zijn is ook geen punt meer.
Een totaal ander paard dus met enkel ander voer.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 07:41

Zou eerst je paard na laten kijken alvorens je er wat mee gaat doen om inderdaad een blessure uit te sluiten.
Als alles goed blijkt te zijn pas weer een passend zadel er op leggen, niet er op gaan zitten. Dit een paar dagen doen totdat je merkt dat het niet meer boeit. Dan een paar dagen alleen je voet in de beugel, beetje huppen en verder niks. Daarna er op en er weer af, etc.
Stapje voor stapje zijn vertrouwen weer teruggeven.
Bij alles wat je doet rustig aaien, diep ademen, rustmomenten inbouwen ( dus bij hem staan en gewoon niks doen) totdat hij je vertrouwen weer heeft en hij voelt dat het geen big deal is allemaal.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:22

Ik ga hier mee met wat "angela" ook al zei.
Er is duidelijk iets mis, je ziet een verdikking bij een spier, dus eerst dit weer op orde krijgen.
Goed passend harnachement is dan de volgende stap.
Stalling en voeding zou ik heel zeker ook eens even onder de loep nemen.
even bijna geen krachtvoer meer geven, wel een vitamine/mineralen preparaat en veeeeeellll en heel veel hooi, droogvoer dus.
Voldoende beweging, en zeker werken aan het respect.
de basis en de gangen, stap draf en galop, voorhand verplaatsen en zeer zeker ook echt trainen op de achterhand te verplaatsen (dit moet bijna als vanzelf gaan) , het wijken voor druk, nageven, longe werk, dubbele lijnen werk, even weer van nul beginnen dus.
Pas als dit in orde is er weer gaan opzitten, in de praktijk is dat meestal ongeveer een 2 tot 4 weken training.
Ik begreep uit jouw post dat het paardje echt uit Spanje is overgekomen, hou er dus ook rekening mee dat de technieken die ze daar gebruiken voor een deel echt heel anders zijn dan hoe wij hier met paarden omgaan en rijden.
Ook moet je er rekening mee houden, dit is een heel jong paard, die testen dus heel zeker de ruiter uit, en die ruiters daar in Spanje zijn echt wel professionals , die schrikken echt niet terug van een paard die even in verzet gaat hoor, en das bij jou waarschijnlijk een heel ander verhaal, je zal dus nog je handen vol hebben om met dit paardje te leren omgaan denk ik zo.
wees voorzichtig, en succes.

astridvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:56

mijn paardje (toen het nog mijn verzorgpaardje was) heeft ooit ook een slecht passend zadel gehad. Ofja, een slechtpassend zadel? Het zadel paste, maar de boom was gebroken. Vorige eigenares had het zadel zo gekocht op een tweedehandsbeurs. Nu, na een paar weken rijden begonnen de problemen. Toen ik wilde opstappen op de oprit zakte ze ineens in elkaar en liet zich opzij vallen. Benen gestrekt onder haar uit, ogen weg gedraaid en geen beweging meer in te krijgen. Niemand in de wijde omgeving te zien, en dus vanalles geprobeerd (ik dacht eerst dat een ader gesprongen was ofzo). Na een minuut de singel los gemaakt (ze bewoog tot dat moment totaal niet meer), en toen sprong ze terug recht. Dierenarts laten komen, pijnstillers gekregen, en het zadel is in de vuilnisbak beland.
Hierna een 3-tal maanden op wei laten staan, zodat alles volledig terug in orde was. Na deze rustperiode is de dierenarts nog 2x gekomen, en die heeft haar terug gezond verklaard. Ze heeft er alleen zo een witte atrofieplek achter haar schouder aan over gehouden. Door de zadelmaker een zadel van mij laten passen, en passend laten opvullen, en hierna nooit meer problemen gehad.
Wat ze wel nog een aantal keren heeft gedaan is na het opstappen te gaan liggen, de beentjes in te trekken en gras te gaan eten. Geen zin zeker? Maar even door gezet, en nu helemaal geen problemen meer.
Ik hoop dat het niets ernstigs is aan de rug, want dat is toch een heel belangrijk onderdeel van een paard ;)
maar ik zou hem of haar op rust laten staan voor een tijdje en de DA laten komen als het niet betert

debbby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 18:50

Dankjewel voor alle berichten!
nu zo'n maand later nadat dit is gebeurd, is alles weer goed gelukkig. Zijn verdikte schouder spier is 'bijgekomen' en weer normaal sinds vorige week/2 weken geleden, Capri is niet meer gevoelig op zijn rug en ik ben weer bezig met het hangen over hem heen, dekjes op zijn rug etc etc.
Hij pakt het goed op, geen rare reacties of uithalen. Grote jongen noem ik het dan maar

Ik ben bang dat het niet alleen aan mijn eigen zadel lag, maar ook een begin aan het eerst geleende zadel. Zaterdag gaan we weer even passen en kijken, maar ik denk dat dat zadel toch te smal is voor zijn rug (vooral zijn brede schouders).

Ik ben deze week een touw halster gaan halen, opmerkelijk te zien dat hij alleen hierop al veel beter reageert. Ik ga ook beginnen aan Parelli NH, ik hoor veel dat de Spaanse paarden hier goed op reageren omdat ze zo eerlijk zijn.. Ik heb er alle vertrouwen in :) Zijn er meer die NH doen met hun Lusi/anda/lippi?