Waarom weigerd mijn pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

Waarom weigerd mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 22:00

Hoi allemaal,

Ik reed deze avond een oefenparcours met mijn pony die al wat ervaring heeft in het springen. Mijn pony is 18 jaar en heeft in het 1.10 gelopen (bij de e-pony`s is dat M) ik heb sinds mijn 10de eigen pony`s gehad waarmee ik altijd springles reed en onderlingen wedstrijden. Dat ging niet altijd even goed. Veel van mijn eigen pony`s weigerde en daardoor krijg je als niet ervaren ruiter ook niet echt veel vertrouwen in het springen. Toen ik 13 was kreeg ik een beter pony die altijd sprong en ook een verzorgpony waarmee het springen eigelijk bijna altijd goed ging, ik kreeg mijn plezier in het springen weer terug. Ook ben ik bij een springstal gaan werken (waar ik vooral dressuur rijd eigelijk) maar daar kreeg ik ook de tips en tricks van het springen te horen. Ik ben nu 15 en sinds november heb ik de 18 jarige pony, ik ben toen een paar maanden later ook weer begonnen met wedstrijden rijden en heb mijn eerste officiële springwedstrijd gereden.Maar nu zitten we een beetje in een dip mijn laatste springwedstrijd was eigelijk een iets te groot concour voor iemand die pas een springwedstrijd had gereden het was erg lastig en hoog gebouwd en toen ben ik een beetje geschrokken en hielt ik mijn pony te veel in en weigerde die enzo. Afgelopen springles ging wel foutloos,maar toen ik weer oefenparcours had vandaag had ik weer twee weigeringen,terwijl ik erg lekker had gereden voor mijn gevoel gewoon ontspannen en fijn. Wel vond ik de hindernis waar mijn pony op weigerde zelf ook een beetje eng,(lees hoog en groot) maar ik hielt haar niet tegen voor mijn gevoel. En de tweede hindernis waar die weigerde weet ik ook niet waarom maar weigerde die een maand geleden bij het oefenparcours ookal en de oefenparcouren daarvoor sprong ie foutloos!

Mijn vraag: wat doe ik fout waarom weigerd mijn pony?

Zo dat was een heel verhaal! Ik hoop dat iemand mij kan/wil helpen! Alvast bedankt!

Filmje van het oefenparcours:

https://www.youtube.com/watch?v=qk21TIuegRI
Laatst bijgewerkt door dressuur518 op 27-03-13 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:04

Ik denk dat je pony aanvoelde dat je het toch een beetje eng vond. Ik heb ook wedstrijden gereden met een E-pony die 2x Gelders kampioen in het Z was geweest in haar jongere jaren. Niet met mij hoor, toen was ik pas 3 jaar :P Die sprong echt alles, maar alleen als ik zeker wist dat ik écht wilde springen. Wilde ik dat niet (onbewust of niet), deed ze het niet. Ze voelde dat feilloos aan.

Ze zeggen niet voor niets:"Spring met je hart, dan volgt je paard vanzelf"

Veel oefenen, en veel verschillende hindernissen rijden met goede begeleiding. Dat heb je vast wel als ik je zo hoor :)

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:08

Ik denk dat bij de eerste hindernis het komt doordat je er een beetje bang voor was omdat hij dus hoog en groot was. Je pony voelt het en denkt: oh daar is iets engs laat ik proberen niet langs het enge te gaan. Als je met vol vertrouwen op de hindernis af gaat moet het goed komen. Dit is wat mij een keer is verteld. Bij de 2de hindernis waar je pony weigerde zou ik het echt niet weten. Misschien zat je de pony een beetje te veel in de mond dat vinden sommige onder anderen mijn pony niet fijn. Mijn pony weigert dan als ik dat doe. Sinds ik lessen volg heb ik daar mezelf op verbeterd en dat is wel aan mijn pony te zien. Veel minder vaak weigeringen etc.

Anoniem

Re: Waarom weigerd mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:17

Je keek naar de hindernis in plaats van er overheen. Onthou het ezelsbruggetje maar: je paard gaat waar JIJ heen kijkt en rijdt.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 22:43

Het zou best kunnen dat ik er overheen moet denken,maar ik vind de hindernissen soms echt eng en hoog wat kan ik daaraan doen? Dat terwijl ik heel vaak 80 parcoursen heb gesprongen en ik dat eigelijk saai vond worden. En hoe vinden jullie verder dat ik het parcours rijd? Krijgt mijn pony nu ook minder vertrouwen in het springen? En iemand zij eens tegen mij de fout zit hem niet in de weigering maar in de voorbereiding, ik denk dat dat het ook wel is... Dus wie heeft er nog meer tips voor mij?

En owja ik heb over twee weken springwedstrijd,niet een hele grote wedstrijd en er zijn twee parcoursen wat zal ik doen mee doen? Of afzeggen?!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:50

Het filmpje word ik niet veel wijzer van, erg vaag en beetje vanuit de verte.
Je zegt dat je pony M springen heeft gelopen, dus daaruit maak k op dat die niet zomaar weigerd voor een hindernis, als er goed is gereden springt die alles volgensmij.
Ik denk dat jij er gewoon flink aan moet blijven rijden, zelf.
Als ik t even op mijn manier bekijk, als je les hebt, gaat t goed, hierbij staat er iemand in de bak, en ben jij 'verplicht' om eraan te blijven rijden, maar op wedstrijd of oefen parcours is dit niet zo. Ik denk dat jij veel meer bezig moet zijn met rijden, ontspannen zijn, voelen, en nogmeer rijden, als je snapt wat ik bedoel. Eerst je hart over de hindernis gooien, dan volgd je paard vanzelf, maar als jij niet overtuigend genoeg bent, zal je paard het ook niet doen.

Ik kan het fout hebben hoor!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:59

Je zegt het zelf al: je twijfelt. En als jij twijfelt dan zullen veel paarden daar op reageren of misbruik van maken. Als ik jou was zal ik even een stap terug doen en inderdaad de wedstrijden even afzeggen. Jij bent het vertrouwen in jezelf en de pony kwijt. Dat zal steeds erger worden. Je zit er zelf nu al op van: oei, als hij maar niet weigerd, en dan ga je (onbewust) verkrampen. Ga lekker thuis oefenen. Niet alleen standaard steiltjes en oxers, maar zet eens pionen onder een hindernis, hang er een dekje over of maak een aparte hindernis zoals een platte kruis. Als je pony dan weigert, kan je rustig met hem bezig, er is geen wedstrijddruk. Zo leer je beter op de pony te reageren en word je zelf ook zekerder. Nu zit jij jezelf en je pony gewoon dwars.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 23:22

arizonagreen schreef:
Het filmpje word ik niet veel wijzer van, erg vaag en beetje vanuit de verte.
Je zegt dat je pony M springen heeft gelopen, dus daaruit maak k op dat die niet zomaar weigerd voor een hindernis, als er goed is gereden springt die alles volgensmij.
Ik denk dat jij er gewoon flink aan moet blijven rijden, zelf.
Als ik t even op mijn manier bekijk, als je les hebt, gaat t goed, hierbij staat er iemand in de bak, en ben jij 'verplicht' om eraan te blijven rijden, maar op wedstrijd of oefen parcours is dit niet zo. Ik denk dat jij veel meer bezig moet zijn met rijden, ontspannen zijn, voelen, en nogmeer rijden, als je snapt wat ik bedoel. Eerst je hart over de hindernis gooien, dan volgd je paard vanzelf, maar als jij niet overtuigend genoeg bent, zal je paard het ook niet doen.

Ik kan het fout hebben hoor!

Ja dat klopt mij instructeur kauwt met altijd precies voor wat ik moet doen,meestal is dit been eraan (maar ik mag van haar niet teveel gas geven omdat deze pony alles wel kan en ik mijn pony het werk moet laten doen) en ze zegt ook vaak wachten,laat je pony het werk doen maar waarneer ik welke van deze twee moet doen is heel lastig als zij er niet bij is. Ik spring eigelijk ook alleen als ik les heb van haar verder niet.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 23:23

heidy_wilco schreef:
Je zegt het zelf al: je twijfelt. En als jij twijfelt dan zullen veel paarden daar op reageren of misbruik van maken. Als ik jou was zal ik even een stap terug doen en inderdaad de wedstrijden even afzeggen. Jij bent het vertrouwen in jezelf en de pony kwijt. Dat zal steeds erger worden. Je zit er zelf nu al op van: oei, als hij maar niet weigerd, en dan ga je (onbewust) verkrampen. Ga lekker thuis oefenen. Niet alleen standaard steiltjes en oxers, maar zet eens pionen onder een hindernis, hang er een dekje over of maak een aparte hindernis zoals een platte kruis. Als je pony dan weigert, kan je rustig met hem bezig, er is geen wedstrijddruk. Zo leer je beter op de pony te reageren en word je zelf ook zekerder. Nu zit jij jezelf en je pony gewoon dwars.

Ja daar twijfel ik dus nog over ga sowieso wel met hem oefenen maar ik weet niet of ik nou zal afzeggen of zal gaan naar de wedstrijd. Lastig,lastig,lastig......

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 01:54

Niet om je instructrice tegen te spreken oid, die zal vast wel iets van waarheid erin hebben zitten, maar dat jij je pony het werk moet laten doen omdat die t wel kan, vind ik niet kloppen...
Ook paarden die internationaal niveau rijden, moeten echt geréden worden, die ruiters zitten er ook niet op en laten t paard maar alles doen, met alleen wat been bij te geven. Ga ook eens buiten je les gewoon lekker springen, al zijn het maar lage hindernisjes, maak er iets geks van! Misschien is het een idee om eens een crossles te doen? Erg goed voor t vertrouwen tussen jou en je pony, erg leerzaam, en zo kan je toch op ander terrein, met andere instructie springen, en krijg jij ook het vertrouwen van als hij dát allemaal springt, moeten die normale hindernissen een eitje zijn! Je pony kan het prima, nu moet jij hem nog overtuigen dat het jullie samen ook lukt.
Desnoods heb ik nog wat kleine tips/dingen die je kunnen helpen dit kan k als je wil wel in een pb sturen? Anders word het zo'n lang verhaal hier... hoop dat je er iets aan hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 08:09

Lieve TS, ponyrijden moet LEUK zijn. Als jij op dit moment het vertrouwen mist, zeg dan lekker je wedstrijdjes af, en ga gewoon lekker rijden. Ga lekker genieten van je leuke pony, en maak wat sprongetjes op een hoogte die jij nog leuk vindt op het moment dat je er zin in hebt. En anders niet.
Ga lekker genieten! Dat springen komt misschien wel weer.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 09:25

Ik heb arizonagreen gepbt voor de tips :),maar apparte hindernissen maken en daarmee oefenen moet wel lukken. We hebben thuis geen "echt"hinderssen dus als wij al een keer thuis springen flansen we altijd wat met tonnen en stoelen in elkaar, we hebben alleen balken. Nou als at niet gek genoeg is dan weet ik het niet meer......... Zal jullie laten weten en/of zien hoe het ging!

En uiteraard iedere tips is nog steeds welkom ook over mijn manier van rijden in het parcours ect.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:49

film is idd te ver af en te onduidelijk, hier kan je echt niets op zien.
Het werk overlaten aan het paard is volgens mij ook niet echt een goed idéé, je moet het paard wel rijden natuurlijk, en dat met volle overtuiging.
Je moet idd ook kijken naar waar je heen wil, doelbewust met heel je lichaam, en ik zag dat niet in jouw filmpje.
En dan is er nog iets heel anders, je paard is 18j , ik ga er wel van uit dat hij nog heel fit en gezond is, maar hij zal nu toch al veel vlugger even op zijn adem komen te trappen, en af en toe eens denken ik ben geen 12j meer, de mogelijkheden worden nu toch al wel kleiner.
Opletten dat je dit ook in gedachte houdt , je mag nog best met hem springen geen probleem, maar hou er wel rekening mee, dingen kunnen vlug te zwaar worden op deze leeftijd.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:05

Ik denk eerlijk gezegd ook dat je pony nogal gespannen was en niet goed durfde te springen door de spanning.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 13:43

@ de vorige twee berichten mijn pony is idd al wat ouder maar dat zegt voor mij niets, iedere keer als hij een hindernis ziet is hij weer enthousiast,hij voelt zich dan weer helemaal jong en wil niet meer stil staan van halt houden voor het jury hokje is bijna geen sprake, dat zegt voor mij wel wat over zijn inzet en dat hij het nog prima aan kan. Vorig jaar liep hij nog 1.10 parcoursen en hij heeft nu al een stapje terug gedaan door met mij in de B (90 cm) te gaan springen.Ook is hij naar mijn idee niet gespannen dat ben ik eerder.Het filmpje is wel wat onduidelijk maar er kon helaas niet op een andere manier worden gefilmd. Wel ben ik het heel erg met aeolusnr 1 eens dat ik met meer overtuiging moet rijden bedankt voor de tip!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:12

Ik heb liever dat mijn verzorgpaard een hindernis van 20 cm met vertrouwen en zonder weigeringen springt, dan dat ik hoger spring met spanning.
Als ik jou was, zou ik teruggaan naar een hoogte die jij fijn vindt. Als jij plezier in het springen hebt, zal je pony ook springen.
Probeer ook vertrouwen in je pony te hebben. Misschien denk je onbewust 'hij weigert steeds vaker, zal hij weer weigeren?' en dan staat je pony stil.
Zelf moet je zeker ook rijden om je pony over een hindernis te krijgen.
Goed recht houden tussen je handen en benen en je blik óver de hindernis richten. Been geven voor de sprong en ongeveer 2 of 3 passen voor de sprong je paard 'loslaten', dus op eigen benen laten springen.
De sprong moet je paard zelf doen, daar heeft je instructrice zeker gelijk in, maar bij het aanrijden moet jij werken.
Dus eerst plezier in het rijden krijgen/hebben/houden en dan pas weer focussen op wedstrijden.

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:20

Ponys voelen als je iets eng vindt
Je moet dus denk ik meer zelfvertrouwen hebben .

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 18:38

het gaat de laatste tijd met springen best goed, woensdag weer dressuurles en zaterdag weer springwedstrijd!

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:48

Fijn hoor! ;)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 19:27

ow grapje ik bedoelde springles hahah!

thanks flamehorses!

jullie tips waren volgens mij wel de oplossing! dus bedankt allemaal :)