Touwhalster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rooszsz

Touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 17:43

Ik heb een verzorgshet waarmee ik gewoon met een stalhalster rijd... Dit gaat allemaal goed nu wil ik graag met een touwhalster rijden maar is er veel verandering ? Moet ik nog veel meer veranderen aan techniek etc. ?

aeolusnr1

Re: Touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:55

nee dat werkt net hetzelfde, alleen is het wel een beetje scherper, dit werkt net iets krachtiger in.
Niet vergeten je mag zeker dingen vragen, maar laat ook weer los, het is net uit het moment van loslaten dat het paard de dingen leert.

Rooszsz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 20:00

okee bedankt !

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:18

Het werkt niet hetzelfde. Bij een stalhalster geef je duidelijk aan 2 verschillende kanten druk terwijl dit bij een touwhalster aan de onderkant is van het halster, om de druk te verdelen moet je je armen meer gebruiken en je hulpen wat 'wijder' geven :) en inderdaad geen constante druk op je teugels hebben.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:06

je kunt wat krachtiger in de hand zijn als je geen bit gebruikt.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:08

IJentel schreef:
je kunt wat krachtiger in de hand zijn als je geen bit gebruikt.

Niet als het om een touwhalstertje gaat :).

Zoals bovenstaand al is aangegeven TS, het heeft een andere druk. Puur omdat touwhalsters dunner zijn dan stalhalsters. En inderdaad omdat de druk anders wordt gegeven :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:40

Kijk even op deze link: http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm en klik dan op bitloze optomingen.
Zij hebben testen gedaan over waar er druk komt te liggen met verschillende bitloze optomingen. Waaronder ze dus ook het touwhalster en stalhalster getest hebben.

Een touwhalster is vele malen scherper dan een gewoon stalhalster, hier dien je dus wel rekening mee te houden.
Als je je paard met een touwhalster vast wil zetten (voor tijdens het poetsen oid), mag je het paard nooit alleen achter laten. Het touwhalster breekt namelijk niet en bij een schrikreactie kan het paard hier zich lelijk bij bezeren.

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:34

Touwhalsters zijn wel wat scherper
Dus houd daar rekening mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:08

Touwhalsters zijn aanzienlijk scherper dan normale halsters. Nou zijn ze niet zo scherp dat je je paard z'n neus kapot kan trekken, maar het kan even wennen zijn. Laat je paard dan ook echt nooit alleen op stal met een touwhalster om (zelfde voor het weiland/paddock).

Voor de rest heb ik persoonlijk niet heel veel ervaring met het rijden met een touwhalster, maar ik denk dat je ongeveer net zo voorzichtig moet zijn als met een bit, right? Met een stalhalster ben ik zelf altijd wat uhm.. Strenger in mijn handhulpen dan met een hoofdstel, wat logisch is. Veel op je zit rijden, proberen de druk van je teugels af te houden zou ik zeggen.