Passen we niet bij elkaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imani1998

Passen we niet bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 16:45

Hallo, ik heb mn paard bijna 1 jaar. Maar ik vertrouw haar nog altijd niet, normaal krijg ik super snel vertrouwen in paarden. En andere mensen kunnen haar aaien enzo zonder ze haar oren plat legt.. Als ik dat doe legt ze onmiddelijk haar oren plat.. Bijj het rijden doet ze niets wat ik vraag. Ik begin me echt af te vragen of gewoon niet bij elkaar passen.... Ik doe ook graag wandelingen maar dat kan ik niet met haar ze pakt haar bit vast en is weg met mij. Bij haar vorige eigenaars kon ze dat wel. Ik betwijfel het sterk om haar te verkopen als dit niet verbeterd. Ik heb ook nog nooit een dag gehad dat ik zei: nu ben ik echt trots op ons. Is dit normaal of niet?

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:49

Dat klinkt niet goed. Heb je wel iemand die je helpt? instructrice of iemand met veel ervaring? Die kan je wellicht helpen om de band met je paard te verbeteren. Want dat is wel nodig, als ik het zo lees. Als je op een goede manier met je paard omgaat, zou je snel verbetering moeten zien. Dus zoek iemand die je kan helpen!

En als het dan nog niet lukt, kun je overwegen om je paard te verkopen. Maar als je je houding in omgang met paarden niet verbetert, kan een volgend paard zomaar dezelfde problemen laten zien in de omgang met jou. Dus eerst zelf beter worden en dan pas beslissen. Succes!

Imani1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 16:55

Marita schreef:
Dat klinkt niet goed. Heb je wel iemand die je helpt? instructrice of iemand met veel ervaring? Die kan je wellicht helpen om de band met je paard te verbeteren. Want dat is wel nodig, als ik het zo lees. Als je op een goede manier met je paard omgaat, zou je snel verbetering moeten zien. Dus zoek iemand die je kan helpen!

En als het dan nog niet lukt, kun je overwegen om je paard te verkopen. Maar als je je houding in omgang met paarden niet verbetert, kan een volgend paard zomaar dezelfde problemen laten zien in de omgang met jou. Dus eerst zelf beter worden en dan pas beslissen. Succes!

Ja ik heb een lesgever, en ik doe heel normaal tegen mijn paard. Ik heb al eens een paard gehad en die deed heel normaal tegen mij zoals ieder paard maar die hebben we moeten verkopen wegens gezondheidsproblemen. Met andere paarden heb ik ook geen problemen. Ik snap gewoon niet waarom ze tegen mij zo doet en niet tegen andere mensen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:22

Ik denk dat dit paard net wat sensibeler of net wat dominanter is dan dat jij gewend bent. Ik zou dan ook les nemen in grondwerk, om te zien wat je verkeerd doet. Misschien stuur je dubbele signalen, waardoor het paard het niet begrijpt.

Paard staat in ieder geval boven jou en er is geen sprake van wederzijds vertrouwen (beide kanten op dus niet). Er is zo dus niet te zeggen of jullie niet bij elkaar passen aangezien het hier niet om karaktertrekken gaat maar om een rangorde probleem.

terpentijn

Re: Passen we niet bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:31

Het lijkt er op dat het paard jou niet respecteert... OF.... jou aankomst associeert met iets vervelends dat er te gebeuren staat.

Dat laatste kan van alles zijn: te fel aansingelen voor je er op gaat, te lange les-sessies, gehotsebots in het zadel (ik neem echter aan dat je instructrice je daar dan wel op wijst).
Als het paard het niet doet bij benadering door een ander, moet je het echt bij je zelf en jouw aanpak zoeken... heb je dit al eens tegen je instructrice verteld, misschien weet zij raad of heeft zij een idee wat dit bij het paard uitlokt?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:31

Ik ga hier ook mee met wat "sassol" zegt.
Zoek de fout niet bij het paard, maar zoek die bij jezelf.
Meer les gaan nemen, en niet enkel in het rijden maar vooral ook in het leren omgaan met paarden, het leren hoe paarden denken en reageren.
Het feit dat je deze problemen ondervind wil alleen maar zeggen dat jij je paard niet begrijpt, en dat werkt andersom dan ook niet natuurlijk.
Dit klinkt mssn raar in jouw oren, en heel waarschijnlijk ben je het er niet mee eens, maar zeker in zo'n situatie als deze is het voor 100% zeker , de fout zit bij jou.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:36

En soms passen paard en ruiter gewoon niet bij elkaar.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:41

Het niet bij elkaar passen is meer een kwestie van niet ermee om kunnen/willen gaan.
Heeft voor het grootste deel te maken met kennis en kunde en invoelingsgevoeligheid, je moet open staan om jezelf te veranderen, ....
ts gaf al aan ik heb met andere paarden geen probleem dus waarom nu wel, en eigenlijk willen ze het paard veranderen, dat kan nooit, de mens kan dat wel, als je daar voor open staat lukt het bijna altijd.

wallance schreef:
En soms passen paard en ruiter gewoon niet bij elkaar.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:35

Ga toch met vorige poster aeolusnr1 mee....Toch zou ik niet te snel op geven...
Ik heb er ook wel mee gestaan... met mijn eigen Bonte Japie. Die heb ik indertijd ook te koop gezet. Dat duurde 24 uur, toen dacht ik: nee toch maar niet (nadat zich een heleboel kopers meteen aangemeld hadden... ik schrok daar van).

Het ging inderdaad pas toen ik B.J. NIET meer naar mijn beeld wilde veranderen, maar hem wilde zien voor wie hij was, ipv wat ik er allemaal in wilde zien/ van wilde.
Dat heet : het paard in diens eigen heel eigen waarde laten. En DAT zien.Met alle mogelijkheden en onmogelijkheden.

Die heeft ook te koop gestaan... binnen 24 uur had ik hem weer uit de verkoop weg gehaald. Zie boven.

Het paard haat je niet, die begrijpt je niet, zoals met mij en B.J.
Het was echter ikzelf die het paard niet begreep.

Maar goed dat daargelaten,of je er zo veel tijd en persoonlijke energie in wil steken kan niemand voor je beslissen. Alleen jij zelf.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:01

Natuurlijk zijn er combinaties die niet passen, maar daarbij denk ik wel aan karaktertrekken. Houdt jij van rustige ritjes, maar je paard van rengalop, dan kan ik betere combinaties verzinnen. Of wil jij rustige buitenritjes maken, dan past een goed gefokt dressuurpaard daar ook minder goed bij. Dan heb je het dus echt over dingen die je beiden leuk vindt en of die overeen komen.

Gezien TS al een jaar ermee bezig is, heb ik het idee dat ze diep van binnen er iets van wilt maken. Als je dat hebt, zijn dominantieproblemen geen issue meer naar mijn idee. Die zijn namelijk met de juiste begeleiding op te lossen.
Heb je de wil ECHT niet meer om er iets van te maken, dan past geen enkel paard bij je ongeacht het probleem/karakter.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:08

B.J. en ikkkus vonden mekaar pas na meer dan 4 jaar :"vechten". en dan had ik B.J. vanaf 6 maanden veulen. Het kan verkeren dus... De kwestie is echt: wat ben je bereid er zo ongeveer DAGELIJKS in te steken, voor dat ene paard? Voor dat paard hoeft er niets, laten we dat voorop stellen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:08

Ik vind het onzin om te zeggen dat het alleen aan TS licht....... soms heb je gewoon een hele goede klik met een paard dat licht dan ook niet alleen aan jou.... en soms klikt het helaas gewoon niet..... Tuurlijk moet je je aan elkaar aan passen en in geval van mens en paard zal TS dus de genen zijn die zich moet aanpassen. Maar dat wil nog niet zeggen dat het ook alleen aan haar licht..... soms is er gewoon geen klik, en soms moet je heel lang op die klik wachten en wordt die dan beter dan ooit.

Maar als jullie beide niet gelukkig van elkaar worden, is het zonde van jullie tijd, van je geld en van je moeite.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:40

Zelf vind ik/ denk ik dat het heel veel te maken heeft met jou eigen uitstraling. Ben jij zelfverzekerd? Aan het verhaal te lezen denk ik niet dat je dit bent bij je paard in de buurt. ( dit denk ik vooral omdat jou paard bij de vorige eigenaar wel van alles kon)

Het gedrag in de kudde is dat: de sterkste de anderen kan laten lopen, zo bepalen ze hun rangorde. Wanneer jou paard dit ook kan bij jou doet, is hij de baas over jou.

Dat een paard je voorbij loopt zegt daar alles over. Wanneer ik zelf een paard heb die mij voorbij wil lopen, doe ik het volgende:

Ik ga in 1 keer stilstaan ( met een houding van jij loopt niet om mij heen), daarbij kijk ik vooruit en wanneer het paard mij voorbij loopt geef ik een flinke ruk aan het touw en zo herhaal ik dit net zolang tot hij weet ik mag niet voorbij lopen. Dan beloon ik. ( dit probeer ik aan een langer touwtje te doen.)
wanneer ik deze oefening zou doen met een uitstraling van ik weet niet of je wel stil zult gaan staan, etc. doen ze dit nooit.

Daarnaast moet je het zo zien, je paard spiegelt jou gedrag, ben jij niet zeker genoeg, dan neemt hij de macht over.

De oren in de nek leggen, kunnen voortkomen uit dat je jou ook niet vertrouwt. Meestal is het zo dat wanneer jij vertrouwen geeft, je het ook terug krijgt.

Zelf zou ik het nog even aanzien, en mij gaan richten op je eigen uitstraling. Leren dat hij gewoon aan het touw kan lopen en jou gehoorzaamt.