paard is extreem voorwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ayla31

paard is extreem voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 10:49

Hallo, ik heb een haflinger van bijna 17 jaar. Ze heeft altijd voor de kar gestaan en eiigenlijk doet ze het heel goed, het enige is dat ze zo snel is ik krijg dr niet terug, ze is alleen maar aant rennen rennen en rennen. Heb bijzetteugels geprobeert en dat hielp in het begin wel maar daarna niet meer. Rij haar nu met een stang die heeft ze ook altijd ingehad voor de kar. Half uur of 3 kwartier longeren vantevoren helpt niet, ze houd altijd energie, ik werk heel veel met mn stem en als ik dan ho zeg gaat ze even voor een paar seconden wat rustiger lopen maar daarna begint t weer. Hierdoor kan ik me niet meer focussen op de andere oefeningen. Iemand?

muis_lover

Re: paard is extreem voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:15

Klinkt gewoon als een heethoofd. Het karakter is niet echt te veranderen maar je moet ermee leren omgaan. Veel figuren rijden, haar bezig houden en veel gehoorzaams oefeningen met haar doen.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:16

Ik heb mijn verzorgpony tegen het schot gezet net zolang tot ze het snapte.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:17

Overgangen gaan rijden zodat ze aan jouw hulpen wordt en niet meer haar eigen ding doet?
Ik heb er ook zo een, weliswaar geen betuigde, maar gewoon een voorwaartse puber, daar helpen die overgangen er goed bij :j
En idd, verder bezig houden, figuren rijden, voltes en overgangen, overgangen, overgangen

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:19

De passen opvangen met je zit, jij moet het tempo bepalen door middel van langzamer te gaan licht rijden.
En af en toe een halve ophouding maken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:19

Levidepevi schreef:

Dat is nou niet direct de methode die ik zou gebruiken.. :=

Ik heb ook best een druktemakertje, bij hem helpt het wel als hij erg voorwaarts is, om even flink te galloperen met hem. Even de energie eruit. Vergeet ook niet dat het voor veel paarden makkelijker is om snel te rennen dan rustig (verzamelder) te lopen.
Blijf veel figuren rijden en je focussen op controle houden. Pakt ze het van je af, dan corrigeer je meteen door bvb halt te houden of een kleine volte in te sturen.

Daarnaast zou ik les nemen, als je dat nog niet hebt.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:46

Aranel schreef:
Levidepevi schreef:

Dat is nou niet direct de methode die ik zou gebruiken.. :=

Ik heb ook best een druktemakertje, bij hem helpt het wel als hij erg voorwaarts is, om even flink te galloperen met hem. Even de energie eruit. Vergeet ook niet dat het voor veel paarden makkelijker is om snel te rennen dan rustig (verzamelder) te lopen.
Blijf veel figuren rijden en je focussen op controle houden. Pakt ze het van je af, dan corrigeer je meteen door bvb halt te houden of een kleine volte in te sturen.

Daarnaast zou ik les nemen, als je dat nog niet hebt.

Nou om een paard te laten uitrennen zou ik ook niet doen, hierdoor creër je dat wanneer je gaat rijden meteen moet gaan galloperen en dit een gewoonte word.
Je wilt tenslotte rust lost het dan ook op met rust ;)
Tegen het schot zetten is 'nooit' de oplossing om je paard rustig tekrijgen :n

Loopt het paard te snel, ga dan weer stappen tot er beetje rust in zit, draaf dan weer rustig aan gaat hij weer te snel weer stappen.
herhaal dit gewoon zodat hij weet wanneer hij te snel gaat dat ze terug moeten uit de draf.
Dit zal wel enigszins werk en tijd nodig hebben...
In de stukken dat hij wel rustig draaft, zorg dat zijn tempo laag blijft door veel figuren te rijden, voltes ect.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 17:21

Bedankt voor de reacties! Ja overgangen ben ik veel mee bezig, als ze zo snel gaat zet ik dr ook terug in draf, dan ga ik even stappen tot de rust er weer is en dan begin ik weer opnieuw. Echt een heethoofd is ze niet, en ik heb het geluk dat ze heel leergierig is.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:28

Mijn vriendin heeft dit ook. Ze laat de pony halthouden, totdat ze normaal doet. De pony doet het wel puur om vervelend te zijn, maar nu is het ergste gedeelte weg. Ik denk dat jou pony gewoon uit zichzelf een druktemaker is. Straffen heeft geen zin, dat weet ik wel. Mischien de pony rustig laten worden via je stem? Helpt bij mijn haflinger soms ook.

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:48

dynara schreef:
Loopt het paard te snel, ga dan weer stappen tot er beetje rust in zit, draaf dan weer rustig aan gaat hij weer te snel weer stappen.
herhaal dit gewoon zodat hij weet wanneer hij te snel gaat dat ze terug moeten uit de draf.
Dit zal wel enigszins werk en tijd nodig hebben...
In de stukken dat hij wel rustig draaft, zorg dat zijn tempo laag blijft door veel figuren te rijden, voltes ect.

Ik denk dat dit niet de juiste manier is, en zelfs dat je het eigenlijk juist omgekeerd moet doen. Ik zal uitleggen waarom:
Teruggaan in stap = belonen volgens mij. Stap is natuurlijke gang voor een paard en veel minder inspannend dan draf. En nu denk je vast: paard loopt snel, dus snel gaan zou belonen zijn en niet omgekeerd. Toch is het volgens mij zo, dit paard zal immers snel gaan draven omdat dat nu eenmaal makkelijker is dan traag draven. Stappen is echter nog makkelijker! Je zegt zelf dat het geen heethoofd is, en dat ze wel rustig te krijgen is in stap. Dus volgens mij doet ze dit omdat ze het moeilijk vindt om trager te draven.
Bij traag draven veel figuren, voltes rijden = meer inspanning. Dit zijn "moeilijke" oefeningen, zeker voor een paard dat nog niet goed verzameld is en ze zal er moeite mee hebben. Dus als je dit doet, "straf" je haar eigenlijk als ze traag draaft door het haar moeilijker te maken.

De juiste methode eens in een boek gelezen:
Paard gaat te snel => pak 1 teugel op (laat de rest los, en doe niks met je benen), en maak kleine voltes, achten, slangenvoltes, ... allemaal inspannende oefeningen, zeker als ze op hoog tempo blijft doorgaan. Zodra ze 1 stap (timing!!) vertraagt rechtuit gaan (= beloning, want veel makkelijker). En zoverder...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:49

Zoals ik het lees bouwt de pony spanning/opwinding op tijdens het rijden. Een paard wat echt wilt lopen wordt namelijk alleen maar drukker als ze moeten stappen.

In dit geval zou ik dus ook de rust bewaren, niet aandraven voor je netjes kan stappen en ook in stap tempowisselingen vragen. Paar pasjes draven en weer terug naar stap etc.
Als ze heel druk wordt en je haar niet goed terug krijgt (het is namelijk niet de bedoeling dat je aan de teugels gaat trekken) maak het haar dan moeilijker om hard te gaan. Door bijvoorbeeld een volte te rijden en steeds meer te sluiten, als ze dan rustiger wordt kun je hem weer openen etc.

Proberen dus zoveel mogelijk voorwaarts op te lossen zodat je het fijne contact met de hand kan behouden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:54

Een rennerig paard is lastiger te rijden dan een te langzaam paard, vind ik.
Maar het is wel te doen, je kan je paard goed leren op je zit te remmen en bij je te houden, al kost dat wel wat tijd en moet je heel consequent zijn.
Laat je paard nooit onder je wegrennen, ho is ho!(daar moet je héél streng in zijn)
Wat heel belangrijk is dat de momenten waarop ze rustig is jij zacht blijft en meegeeft met je handen zodat het fijner is rustig te lopen dan te rennen en wordt ingehouden.
Laten rennen heeft geen zin (aangenomen dat ze genoeg beweging krijgt)want dan worden ze alleen maar heter en te vaak/lang stil staan werkt ook niet, daar worden ze ongeduldig/nukkig van en willen ze nóg liever rennen.
Even een klein stukje stap tussendoor is genoeg om de kalmte er weer in te krijgen.
Zo bouw je dat uit zodat je ook in draf een rustig tempo kan krijgen, vlak voordat je in stap bent ga je dan door in een rustige draf, gaat ze weer te snel weer naar de stap of rustige draf.(afwisselen)
Meestal gaan ze rennen om onder het werk uit te komen omdat ze het moeilijk vinden, als ze wat verder komt/leniger wordt zal dat ook beter gaan.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 09:42

MirandaFuego schreef:
Een rennerig paard is lastiger te rijden dan een te langzaam paard, vind ik.
Maar het is wel te doen, je kan je paard goed leren op je zit te remmen en bij je te houden, al kost dat wel wat tijd en moet je heel consequent zijn.
Laat je paard nooit onder je wegrennen, ho is ho!(daar moet je héél streng in zijn)
Wat heel belangrijk is dat de momenten waarop ze rustig is jij zacht blijft en meegeeft met je handen zodat het fijner is rustig te lopen dan te rennen en wordt ingehouden.
Laten rennen heeft geen zin (aangenomen dat ze genoeg beweging krijgt)want dan worden ze alleen maar heter en te vaak/lang stil staan werkt ook niet, daar worden ze ongeduldig/nukkig van en willen ze nóg liever rennen.
Even een klein stukje stap tussendoor is genoeg om de kalmte er weer in te krijgen.
Zo bouw je dat uit zodat je ook in draf een rustig tempo kan krijgen, vlak voordat je in stap bent ga je dan door in een rustige draf, gaat ze weer te snel weer naar de stap of rustige draf.(afwisselen)
Meestal gaan ze rennen om onder het werk uit te komen omdat ze het moeilijk vinden, als ze wat verder komt/leniger wordt zal dat ook beter gaan.

Ja rijd idd nog helemaal niet lang onder het zadel, ze moet het aan de teugel lopen echt nog leren. Vanaf dan zal het veel ontspannender gaan als ze alles iets meer snapt. Maar voor een paard dat 2x per jaar werd ingespannen en verder nooit iets deed kan het eigenlijk niet beter gaan haha