3 jarige paard goed karakter maar moeilijk te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

celine93

3 jarige paard goed karakter maar moeilijk te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 22:58

Sinds 2 weken heb ik een 3 jarige merrie onder het zadel Dubai x Celano.
Ze heeft een super karakter doet bijna nergens wat op uit.
Met longeren hebben wij veel gedaan om haar mak te krijgen zakken hoo op haar rug ed.
echter deed ze nergens wat op uit dus ik dacht die heb ik zo klaar.
Dat valt nu aardig tegen, ze bokt gelukkig niet, doet helemaal niks op hard verkeer uit of andere dingen.
wel heeft ze een ontzettend eigen karakter.
op rechts wou ze bv niet in de goede galop, dan denk je daar heeft elk jong paard last van. NA twee weken gaat het dan ook wel wat soepeler.

Over het algemeen is het grootse probleem dat ze ontzettend aan de kant plakt
Het is voor haar natuurlijk makkelijk omdat ze hier steun aan heeft.
dit is normaal op te lossen door je buitenteugel aan te drukken en je buiten been.
Ik probeer zo min mogelijk aan haar binnen teugel te zitten omdat ze anders scheef gaat lopen en alsnog tegen de zeikant aan loopt.
hoewel ik nu al veel heb geprobeerd blijft ze aan de zijkant lopen, heb ik haar eindelijk lekker recht, staat ze in de volgende hoek wel weer tegen het hek aan.
ook heb ik geprobeerd op de binnen hoefslag te lopen en dat ze dan nar binnen valt maakt mij nog niet zo heel veel uit, dat is later wel weer op te lossen met het binnen been.

ik heb vele paarden klaar gekregen en het zal ook zeker niet de laatste zijn.
Maar toch is het vervelend als je denkt dat het een super makkelijk en mak beestje is en uiteindelijk een ontzettend eigenzinnig karakter blijkt te hebben.
Maar ik ben allang blij dat ze gewoon mak is en ik er vrijwel alles mee kan.

De moeder van haar hebben wij veel nakomelingen van gehad, allemaal super intelligente nakomelingen die super kunnen springen.
Het valt dan toch wel een beetje tegen dat ze de eerste is die niet zo heel erg snugger is.
Al lijkt het met los springen een topper!

Tips voor mn 'probleem' zijn altijd welkom.

Xx

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:00

ze loopt 2 weken onder het zadel zeg je, gun dat dier gewoon even de tijd!

als je de mogelijkheid hebt, plus ze is braaf zeg je, ga dan met haar naar buiten en gewoon kilometers maken; rechtuit en op eigen benen laten lopen. als ze meer in balans is komt die galop ook vanzelf in orde.
Vooral niet te vlot willen, dat is zonde.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:04

Ik hoor eigenlijk niets eigenzinnigs......en ook niets "niet zo heel erg snugger"

Gewoon een érg jong paard wat d'r balans nog wat moet vinden. Ze is nét twee weken onder het zadel, dus wat mij betreft is het grootste probleem van dit paard dat ze niet de tijd krijgt om te leren en zich te ontwikkelen.
Laatst bijgewerkt door Punz op 22-03-13 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:05

Hoezo eigenzinnig karakter, ze is toch gewoon haar balans aan het zoeken? Dat moet jij toch weten als je zoals je schrijft 'vele paarden hebt klaar gekregen'. En hoezo is ze niet snugger??? 2 weken onder het zadel wat verwacht jij dan? Rare opmerkingen wat mij betreft, als je verstand van jonge paarden rijden hebt dan lijkt me meer dat jij even meer je koppie moet gaan gebruiken.Als je een paardentrainer bent dan weet je dit op te lossen en zie je het als een puzzel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:12

Net 3/wordt 3 deze zomer, en heeft moeite met het onder de man lopen in een bak, want veel bochten, dus niet genoeg tijd om balans te vinden voordat die weer veranderd door de bocht. Logisch dat ze steun zoekt op de omheining. Begrijp dat ze verder braaf is, dus weg zetten tot minimaal herfst. Laat haar maar verder ontwikkelen en uitgroeien, dan kan ze veel makkelijker compenseren voor ruitergewicht.

En wil/kan dat echt niet? Ga dan eerst spieren en ritme opbouwen door naar buiten te gaan, lange stukken rechtuit zodat ze zonder moeilijke bochten haar balans onder de ruiter kan vinden. Al is dat net zo goed mijn advies als je haar eerst 1/2-1 jaar weg zet. Ritme wat ze zelf vindt werkt veel beter dan dat wat van een micromanagende ruiter komt.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:13

Ik vind dit niet klinken als een eigenzinnig karakter om heel eerlijk te zijn. Klinkt heel normaal voor een jong dier, die moet nog sterk worden. Lekker kilometers maken en nog een beetje steun bieden.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:15

Wees blij dat het paard zo relaxed is, wil lopen onder de man. 3 jarig paard is nog een kleuter in zn geestelijke gesteldheid. Dit type paard moet je juist meer tijd geven. Over vraag je het paard onbewust toch teveel, kans groot dat het op een moment in verzet gaat komen. Wil je toch graag dat het paard wat meer van de omheining los komt; vraag dan hulp van een drijver, drijver gaat aan de buiten zijde(schuin achter op veilige afstand) Ga zo de gehele bak door stappen op minimale hulpen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:25

Zoals je het beschrijft lijkt het idd een 'normaal' balansprobleem voor een jong paard.
Het kan ook nog dieperliggende redenen hebben.

'Braaf' is niet per definitie een teken dat een paard het werk probleemloos oppakt.
Wanneer een paard een gesloten karakter heeft, kan het zijn dat zij op andere manieren verzet toont dan door 'niet braaf gedrag'.
Het kan zelfs zo ver gaan dat ze 'braaf' zijn totdat de 'freeze-fase' intreedt (staken).
Dan lijkt een paard 'koppig', maar in feite geeft ze dan (meestal) aan dat ze de input niet aankan.

Een paard laat niet altijd duidelijk merken wat ze nodig heeft.
Daarom aan de begeleider de schone taak om het gedrag en lichaamstaal van een paard zorgvuldig te lezen.

littlegun

Re: 3 jarige paard goed karakter maar moeilijk te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:29

Het klinkt heel normaal voor een paard wat net onder het zadel is.
Hebben al die vorige paarden die jij zadelmak hebt gemaakt, dan nooit zulke dingen gehad? :D
Elk jong paard wat net onder het zadel is, heeft moeite met balans.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:33

Ik vind er ook niks eigenzinnigs in terug hoor.
Het is een driejarige, die heeft gewoon nog geen balans, galop? Wacht eerst tot ze op haar eigen benen in draf de piste rond gaat.
Randplakken kun je simpelweg oplossen, maak een hoop kms buiten waar er geen omheiningen zijn,tot ze daar netjes ontspannen en nageeflojk loopt.
Probeer dan weer eens in de piste : )

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:57

opisop_shop schreef:
ze loopt 2 weken onder het zadel zeg je, gun dat dier gewoon even de tijd!

als je de mogelijkheid hebt, plus ze is braaf zeg je, ga dan met haar naar buiten en gewoon kilometers maken; rechtuit en op eigen benen laten lopen. als ze meer in balans is komt die galop ook vanzelf in orde.
Vooral niet te vlot willen, dat is zonde.

Hier ben ik het helemaal mee eens (en met meer van de bovenstaande)
Laat het dier gewoon rustig leren op eigen benen te lopen. Het is al moeilijk genoeg om een gewicht extra mee te dragen en dan ook nog precies te moeten doen wat die persoon wil.
Laat het dier wennen met alle tijd die het nodig heeft en je hebt er een heerlijk paard aan. Net als met mensen zijn ze niet met elkaar te vergelijken..

Succes

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:41

Wat is hier zo eigenzinnig aan? Ik vind het bijzonder dat jij denkt dat wanneer je een jong dier rechtricht...deze op de volgende zijde blijkbaar ook automatisch rechtgericht moet lopen? Uit jouw verhaal blijkt dat je lang niet zoveel weet over africhten dan je zelf denkt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:46

Zoals ik het uit jouw verhaal lees is dit gewoon een jong paard wat haar balans aan het zoeken is met iemand op haar rug. Vind dit meer klinken alsof jij hier niet veel ervaring in hebt. Tenminste zo komt het wel op mij over. Geeft dit paard de tijd. Lekker rechtuit rijden. En niet teveel aan voltes e.d. gaan denken. Daar is hij duidelijk nog niet aan toe. Eerst zorgen dat het paard leert wat been geven is. En dat is voor sommige wat moeilijker als anderen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:49

paard is drie en loopt twee weken onder het zadel?....ik denk dat je alle antwoorden op je vragen en problemen al hebt...

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:51

Kijk even op de site van marijke de jong alsjeblieft,neem er even de tijd voor alles word je dan duidelijk en je maakt dan een goede start wat super is voor het jonge paard,heerlijk iemand op je rug die weet waarom en waardoor je als scheef paard je zo gedraagt. en de ruiter het paard kan helpen.
Veel rij plezier en suc6

gipsycob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:54

Ik heb alleen de openingspost gelezen en mijn mond viel open.....

Het is een jong paard. Of het gek is dat ie aan de bakrand kleeft...NEE
Het diertje loopt net 2 weken onder het zadel, kan nog niet balanceren.

Ik zou zeggen naar buiten ermee, rechtuit laten lopen, dat leert een paard op zijn eigen benen staan!

Of iemand anders erbij halen, die meer ervaring heeft als jou om hem door te rijden, voordat je meerdere problemen gaat krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:58

Woooow rustig aan!! Ik weet niet wat jij gewend bent maar dit dier is 2 weken onder het zadel, geef dat dier wat ademruimte. De een is de ander niet.. Alles op zn tijd! Wilt toch niet zeggen dat dit dier een eigenaardig karakter heeft?? Pfff

Tips zijn al gegeven in bovenstaaande posts..

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:07

Ik zou even een kleine pauze inlassen zodat ze het even kan verwerken wat jij die 2 weken met haar gedaan hebt. Relax, rustig aan :)

gipsycob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:11

Gooi hem nog maar lekker een half jaar het land op. De basis zit erin toch....Dan kan die ff zijn hoofd leeg maken voor andere dingen.
Werkt meestal heel goed

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:55

Je zegt dat je ze 2 weken onder het zadel hebt. Hoevaak rijd je dan per week?

Ik zou ook zeggen, lekker even op het land gooien en evt. alleen op de grond werken aan rechtrichten en balans en spiermassa opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:58

Ik weet niet wat voor voorbeeldige paarden jij hiervoor gehad hebt maar na 2 weken plakken aan de kant vind ik niks raars hoor. Heeft niks met snugger zijn te maken, al pakt de ene het makkelijker op dan de ander. Misschien heeft dit paard iets meer moeite in t lijf. Geduld is belangrijk :)
En ik vraag me ook af hoe vaak je rijd?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:50

Het enige probleem wat het paard heeft, is zijn ruiter. Die wil veel te veel en veel te snel...
Geef het dier de tijd!
Ze snapt de hulpen nog nauwelijks, laat staan dat ze belans heeft.
Ik hoop dat je met de andere paarden meer geduld hebt gehad, dit klinkt wel heel erg amateuristisch voor iemand die "al vele paarden klaar heeft gekregen" op haar 19e :D

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:14

Denk dat jij hier inderdaad het grote probleem bent,,,! 2 week onder het zadel? Hoevaak en hoelang rijd je? Reken maar dat t beestje heel veel te verwerken heeft!! En er wel koppijn van kan krijgen van die inspanning ze moet ineens heel anders denken en jou op andere manier vertrouwen?

Jou problemen ? Waar zit je verstand?

gipsycob

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:44

hoe gaat het nu?

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:49

Ja daar ben ik ook wel heel benieuwd na....