probleem met beleren HELP!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisannefemme

probleem met beleren HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 20:53

hallo allemaal,

we hebben een paard op stal jazz x krek c en die zijn we aan het beleren ik en een vriendin
maar we hebben een probleem.. ze doet alles goed het longeren, erop zitten, grondwerk ze doet alles prima
alleen nu willen we los met haar omdat het zo goed gaat ook aan de longeerlijn
maar ze hangt zo aan mij of iemand anders die er naast loopt vast, en wil niet alleen lopen,

wel aan de longeerlijn maar niet los!

wie weet een oplossing hoe zij alleen gaat lopen??

ik hoop op een reactie waar we wat mee kunnen we zijn ten einde raad!!
Laatst bijgewerkt door lisannefemme op 22-03-13 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: probleem met beleren HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:03

Het longeren gaat toch goed dan loopt er ook niemand naast, roep de hulp in van iemand die er meer verstand van heeft, die lopen vast wel rond op stal.

lisannefemme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 21:05

het longeren gaat goed ja. maar dan sta ik midden in de bak. en loopt ze wel om me heen.. maar ze durft niet helemaal alleen te lopen ik moet bij haar blijven.. dat is het probleem

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:08

Dan ga je toch met een longeerzweep midden in de bak staan (net alsof je longeert), voorwaarts houden...op een gegeven moment snappen ze het en kun je meer afstand nemen.

Maar ik ruik hier onkunde :o als je het niet zelf weet of kan, altijd iemand erbij halen met ervaring en verstand van zadelmak maken!

lisannefemme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 21:11

nou ben zelf ook zo ver gekomen en het gaat hardstikke goed dit is het eerste punt waarik tegen aan loop! maar bedankt voor je reactie ik ga het morgen proberen

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 01:24

heb je geprobeerd om op stemhulpen je paard te begeleiden?
Ik heb dat met mijn Zambesi precies het zelfde gehad, raakte beetje verlaten/ verloren wanneer de longe eraf ging en durfde niet meer te lopen.

Heb tegen diegene die de longe normaal vast had gezegd om uit de bak te gaan, hij heeft wel misschien een 20/30 min. stil gestaan.
Heb hem gerust gesteld en net zo lang, rustig, de hulpen gegeven voor in de vooruit te gaan.
Om enigszins beweging erin te brengen deed ik stilstaan al sturen, dus dat hij zich moets draaien om het maar zo te zeggen.

Evt. een zweepje voor degene die erop zit, omdat benen vrij ver naar voren liggen van het lijf voor een paard die dit nog niet echt volledig begrijpt. Dit is verwarrend voor veel paarden.
Alleen een aai over de kont is meestal voldoende ;)

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:17

Je kan proberen een ander paard erbij te gebruiken. Laat haar tijdelijk met een ander paard lopen zonder iemand er naast. Als dat lukt steeds meer afstand nemen tot het paard alleen kan lopen.

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:18

Aan een prof overlaten ....

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:36

muis_lover schreef:
Je kan proberen een ander paard erbij te gebruiken. Laat haar tijdelijk met een ander paard lopen zonder iemand er naast. Als dat lukt steeds meer afstand nemen tot het paard alleen kan lopen.

Dit kan ook problemen opleveren, paard kan achter op de hakken lopen doordat het dan niet meer weet hoe te lopen.
En kan zijn dat het heel lang gaat duren dat het paard weer verleerd is van achter een andere te lopen.

En idd zoals meerdere aangeven is iemand erbij halen die dit vaker gedaan hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:48

Zorgen dat degene die erop zit het paard ook echt rijd, ipv alleen te zitten en degene op de grond het paard te laten aansturen.
Dus met longeren staat er alleen iemand om het paard vast te houden, degene die erop zit zorgt dat het paard loopt, stopt enz.
Ga je dan los even doorpakken, zweepje erbij en hup lopen.
Als je zo zit te trutten krijg je alleen maar problemen dus zoek iemand die er verstand van heeft en laat die de basis er even in rijden.

gipsycob

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:51

Heb je geen ander paard. Probeer het daareens mee.
Ik beleer meestal de eerste x aan de longe in de bak, 2e keer los in de bak en de 3e keer meteen mee naar buiten het bos in met een ander paard. Super gaat dat altijd, nog nooit een probleem mee gehad.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:29

Ik doe het nooit met een ander paard, paard moet leren zelf te lopen op aanwijzing van de ruiter, niet alleen als er een ander paard vooruit loopt, daar krijg je alleen maar plakkers van.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:31

Ja annelies daar geef ik je helemaal gelijk in :j
Probeer het dan maar van een ander af te sturen dan zou het weer moeite hebben op eigen benen te lopen of alleen, en daarbij kans dat ze op de hakken lopen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:59

Je moet het paard nu dus leren dat het mens er puur voor begeleiding is, niet om aan te hangen. Dit kun je stapsgewijs uitbouwen.
Ga eens op de lijn met de kont lopen, dat is al verder naar achteren dan het paard gewend is. Je kunt dan wel een drijvende functie vervullen maar het sturen is dan meer aan de ruiter en het paard loopt dan toch 'voorop'.

Ga dus eerst op een punt staan waar het goed gaat en schuif steeds een stukje verder naar achteren. Zorg er ook voor dat je het paard een soort van gaat volgen, zodat je niet per ongeluk zelf al naar links kijkt bijv. omdat je weet dat de ruiter die erop zit naar links wilt.

gipsycob

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:47

of tussen 2 lijnen leren lopen...net als mennen. klinkt mij in de oren of het grondwerk nog niet helemaal correct is.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 19:17

Ik lees dat ze dus erg op je gesteld is,maar blijf je zelf ook in de bak als er gereden wordt? Of ga je er bewust uit? Jullie paard moet leren dat hij zich moet richten op degene die op hem zit,en het is dan ook de taak van deze persoon om de aandacht van het paard te houden. Door te praten,figuurtjes te rijden,geruststellen,belonen. Overgangetjes rijden van stap naar draf en van draf naar stap. Jullie komen niet over als meiden die gauw boos worden en houd dat zo,het is zeker geen onwil van jullie paard! Omdat hij nog jong is is het belangrijk geen moeilijke dingen te vragen maar makkelijke dingen zoals dus veel figuren ( 80% van de tijd figuren rijden leer je bij bijna iedere dressuurles!) En veel praten zodat hij zich focussed op degene die op hem zit.

succes!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:31

Inderdaad een zweepje erbij nemen, gewoon voor het 'aantikken'. Misschien helpt het als er wél een ander paard in de bak is, maar dat je het paard daar niet achteraan laat lopen. Zo leert het toch zelfstandig te lopen, maar dan is het nog niet zo 'alleen'.

Ilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:39

Volgens mij is het "plakkerige" van je paard ook een teken van weinig respect voor jouw persoonlijke ruimte. Houd dit goed in de gaten, want voor je het weet ga jij aan de kant voor je paard i.p.v. andersom. Dit kan uiteindelijk een dominantieprobleem worden.

Ik zou hier nog wat grondwerk op loslaten en dan met name oefenen op het van je af sturen van het paard zodat het op zijn eigen benen moet lopen. Als dat goed gaat, zal hij ook meer vertrouwen in zichzelf krijgen en ook met iemand erop zijn "steun" niet meer bij jou hoeven te zoeken.

Verder lijkt het me ook handig om iemand met meer ervaring met dit soort zaken een keer met jullie mee te laten kijken.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:34

Hier boven staan al nuttige tips, zorg inderdaad dat het paard gaat luisteren naar degene die er op zit! Dus maak eerst voor mekaar dat ze wegstapt / draaft als de ruiter het zegt en ook weer terugkomt op de teugel. Ook aan de longe dus!

Ik zie vaak dat paarden die voor het eerst in de bak komen (als ze eerst de longeercirkel gewend zijn) gewoonweg niet begrijpen waar ze heen moeten. Dus blijven ze staan. Zelf los ik dat op door eerst met ze door de bak te gaan lopen, gewoon over de hoefslag. Eerst strak ernaast, daarna iets verder weg, tot ik op 2-3 meter minimaal loop en het paard zelfstandig over de hoefslag stapt, op eigen benen en luistert naar mijn stemhulpen. Let op: dit moet degene doen die er ook op gaat zitten! Na een paar keer in de bak snappen ze de hoefslag wel. Dan erop en met wat verbale aanmoediging alleen over de hoefslag. Desnoods eerst met iemand er naast die langzaam maar zeker steeds meer afstand neemt. Uiteindelijk snappen ze het wel en kan je hulpje de bak uit.

Je kunt niet bij elk paard meteen voltes en figuren gaan rijden, maar als je ze eenmaal op de hoefslag hebt op eigen benen volgt de rest ook wel.

Succes!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:30

lisannefemme schreef:
het longeren gaat goed ja. maar dan sta ik midden in de bak. en loopt ze wel om me heen.. maar ze durft niet helemaal alleen te lopen ik moet bij haar blijven.. dat is het probleem

Wees blij!!!! Ze is op jou gericht, wil bij je in de buurt zijn, het kon beslist slechter!

Hoezo is dit nou een probleem...? Ik denk, dat we het hebben over een jong paard. Veel KWPN.ers zijn of heel bang.
"...en dan kun je wel een zweep pakken en het dier van je af drijven", maar daar schiet je volgens mij niets mee op. Daar word ze niet dapper van.

Je kunt een paard heel goed dapper maken, maar ten eerste: neem je tijd.
2e: werk met wat ze wel kan.
3e: als je bijv. een leadrope van 4 of 5 meter hebt, ga met dat ding over het erf wandelen - en laat haar allereli dingen bekijken, waarbij jij op afstand bent.
Of zet 2 kliko's neer, zo dat je paard er makkelijk doorheen kan, wandel op je dooie gemakje zelf (met leadrope, en dus met paard) tussen die dingen door en moedig haar aan, te komen. Prijs haar als een kampioen, als ze er tussendoor komt!! Gaat ditgoed, als ze pal achter je loopt, doe het dan, als er eenmeter tussenruimte is, etc.
Loop over rijplaten, stromatten, plastic zakken, dekzeilen - enzo voorts.