rechterhand wel, linkerhand niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyIris

rechterhand wel, linkerhand niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 21:41

Ik rijd sinds oktober op een privéstalling, ervoor heb ik vanaf mijn 8 jaar ongeveer elk jaar ponykampen gedaan.
In het begin lukte het echt niet, ik kon niet sturen, ik kon het paard niet terug rechtzetten na een bocht, ik werd er helemaal gefrustreerd door, maar ik gaf niet op! Nu enkele maanden later lukt het al veel beter, op de rechterhand kan ik goed sturen in stap en draf (galop mag pas wanneer mijn doorzitten helemaal inorde is). Maar op de linkerhand is het een pak lastiger.

Soms kan ik nog wel bochten maken en zit ik maar 1 keer buiten de letters (want deze staan niet helemaal tegen de zijkant, ze zijn in het zand gerprikt), maar er zijn ook dagen zoals vandaag dat ik er compleet buiten zit en ik ze gewoon niet op de hoefslag krijg :( de lesgeefter geeft dan wel vanalle tips, zegt wat ik moet doen, en dan doe ik alles wat ze zegt en nóg kan ik ze niet laten afwenden.
Ze heeft me dan terug aan de longe genomen en die wat losser laten hangen en het ging terug super op de linkerhand, maar vanaf de longe weg was en ik over de middelijn moest, ging ze direct terug rechts tegen de kant plakken :( ik geef zeker niet op, maar ik zit er toch wel mee...

CrazyIris

Re: rechterhand wel, linkerhand niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 22:40

Oei ik ben mijn vraag nog vergeten ;) Weet iemand wat ik eventueel nog fout heb gedaan op mijn linkerhand? of heeft iemand nog algemene tips voor de wendingen?
Groetjes Iris :)

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:30

Beginnen met stelling vragen op linkerhand?!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:18

Misschien slaat dit wel helemaal nergens op en heb je er niks aan, maar de sommige paarden hebben echt een moeilijke kant. Als ik ergens bij een les ga kijken, zie ik altijd dat rechts beter gaat dan links. Sommige mensen kunnen bijvoorbeeld de rechtergalop wel, maar linksom niet. Het kost gewoon veel meer moeite.
Ik ken wel mensen die alleen rechtsom willen rijden, omdat ze links niet kunnen. Slaat helemaal nergens op xD

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:20

Nouja het klinkt alsof je nog een beginner bent (dit is niet beledigend bedoeld). Rij gewoon veel les. De basis zelf leren is veel moeilijker en gaat bijna nooit goed. Van een instructeur / instructrice kan je erg veel leren.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 15:44

Ja mijn instructrice helpt me wel en het lukt wel elke keer beter, het gaat zo af en toe met ups en downs. Maar het is zo vreemd dat het enkel bij haar 2 lespaarden is dat het afwenden moeilijk gaat :s op mijn verzorgpony bijvoorbeeld lukt het super.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:18

Ik gok zo dat het aan je zit ligt. Als jij zelf verkeerd zit, waardoor je aan de verkeerde kant drukt is het voor een paard onprettig om af te wenden. Wil jij naar links, zul je iets meer op je rechterbil moeten zitten (niet overdrijven, gewoon gewicht verplaatsen) en andersom. Dan begrens je de buitenkant met je zit en zit er op de kant waar de pony zich in moet korten minder gewicht waardoor dit makkelijker gaat.
Ik denk dat jouw verzorgpony hiervoor minder gevoelig is dan de lesponies.

Vraag je instructrice dus eens om goed op te letten of je zit wel goed is in de wendingen!

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 18:38

oké bedankt voor de tip!! Ik zal het haar zeker vragen volgende les, en ik zal er ook zelf eens op letten!