bang voor vreemde paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lumi

bang voor vreemde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 17:18

hoi allemaal,
zoals de titel al doet vermoeden ben ik (sinds een tijdje) bang voor onbekende paarden.
Niet om te poetsen of te zadelen ofzo, maar zodra ik op het paard moet schiet ik in de stress.
Nu heb ik op mijn manege hierom een vaste rijpony gekregen, maar ik wil toch graag weer leren om op verschillende pony's en paarden te rijden.
(Vroeger reed ik ook gewoon op halfingereden 3/4-jarigen. Nu kan ik niet eens meer op brave manegepaarden)
Weten jullie misschien wat ik hieraan kan doen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:26

Ach... Anky heeft zelf toegegeven dat zij OOK bang is om op onbekende paarden te gaan zitten. Letterlijk overkomt dit dus de beste ruiters ook ;)
Dus gek, is het niet hoor!
Tsja, toch blijven doen dus en idd met rustige beginnen. Want anders blijft er op een gegeven moment geen paard meer voor je over. Want dan zijn ze allemaal onbekend voor je.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:38

Ik herken het wel. Vroeger klom ik ook rustig op wat voor manegepaard dan ook die mij toegewezen werd. Maar ja, nu ben ik ouder, moeder en een stuk minder leniger en meer bang dat als ik val, dat ik er wat ernstigs aan overhoud. Dus ook ik ben huiverig voor het zomaar gaan zitten op een vreemd paard. Het zit gewoon tussen de oren en ik noem het maar het "oude-sok-syndroom" ;-)

Wat mij wel helpt is, om eerst even iemand anders erop te laten rijden zodat ik kan zien dat het paard braaf genoeg is voor mijn kunnen, en dan wil ik er best op. Misschien iets voor jou?

_Natasja_

Re: bang voor vreemde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:49

Misschien is het een idee om te kijken in jouw les naar de andere paarden en dat je zelf aan de instructie vraagt om de volgende keer op een ander paard te rijden dat jezelf uitkiest?

Of als je het in de groep te spannend vind, tijdens privelessen proberen je angst te overwinnen.
Op die manier kun je t rustig opbouwen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:56

Samantha_01 schreef:
Ik herken het wel. Vroeger klom ik ook rustig op wat voor manegepaard dan ook die mij toegewezen werd. Maar ja, nu ben ik ouder, moeder en een stuk minder leniger en meer bang dat als ik val, dat ik er wat ernstigs aan overhoud. Dus ook ik ben huiverig voor het zomaar gaan zitten op een vreemd paard. Het zit gewoon tussen de oren en ik noem het maar het "oude-sok-syndroom" ;-)

Wat mij wel helpt is, om eerst even iemand anders erop te laten rijden zodat ik kan zien dat het paard braaf genoeg is voor mijn kunnen, en dan wil ik er best op. Misschien iets voor jou?

Mijn moeder hoort me altijd uit als ze op een ander manege paard moet dan normaal :=

@TS, ik snap je probleem. Als ik altijd gespannen wordt op een paard ga ik altijd een liedje proberen te herinneren/zingen zodat ik even niet meer aan het paard onder me denkt en dan vloeit mijn spanning af. Galop helpt ook wel :D . Dit is alleen bij 1 en dezelfde merrie en zij pikt heel snel spanning op en gaat dan steeds harder en harder en is uiteindelijk niet meer terug te nemen. Ik ben ooit eens tegen de kant aan gesmeten en heb daarbij mijn sleutelbeen lelijk gebroken toen het (een ander) paard waar ik op zat op hol sloeg. Sindsdien ben ik wat gespannen als ze ineens heel hard gaan. Dit gaat overigens heel goed de laatste tijd ;) Ik kan de spanning steeds beter reguleren door goed adem te halen en aan hele andere dingen te denken.

Praten met iemand terwijl ik op het paard zit (over god knows what) hielp ook voor mij. Misschien is dat iets? Dat iemand je lekker bezig houd terwijl op je een ander paard zit? :)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:07

Ik ben ook vaak bang voor 'vreemde' paarden. Had ik in het begin ook met mijn pony, ik durfde bijvoorbeeld niet los bij haar in de bak te lopen, nu ben ik daar overheen. Nu heb ik een nieuw paard en ben ik weer wat angstig. Maar ik heb er eerder last van in omgang en met rijden minder.
Ik weet ook niet wat er aan te doen is, maar er zullen vast wel meer zijn die hier last van hebben. Ik denk dat het het beste is om gewoon veel met verschillende paarden om te gaan en dan elke dag. Dan wen je er sneller aan.

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:32

Zilfstar schreef:
Ach... Anky heeft zelf toegegeven dat zij OOK bang is om op onbekende paarden te gaan zitten. Letterlijk overkomt dit dus de beste ruiters ook ;)
Dus gek, is het niet hoor!
Tsja, toch blijven doen dus en idd met rustige beginnen. Want anders blijft er op een gegeven moment geen paard meer voor je over. Want dan zijn ze allemaal onbekend voor je.

Heb je WEET IK VEEL gekeken? :P

Ik ben het wel eens met Zilfstar.
Als je er echt van af wil, vragen of je op rustige paarden mag beginnen.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 12:02

dankjewel voor jullie reacties :)
er zitten echt goede tips bij, die ik ook zeker ga uitproberen,
dankjewel :)
xx

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:07

Hmmm ik durf ook alleen maar op mijn eigen paard te rijden... Dat is een haflinger en echt niet de makkelijkste.. Kan een gigantische draak zijn, niet echt een paard waar je vertrouwen bij krijg :P... Ik ben een beetje raar geloof ik, stap zelfs liever niet op het allerbraafste manege paard :P... Bij mijn draken paard ken ik precies haar gangen en rare kuren en ik rij natuurlijk wekelijks op haar.. Eerlijk heb ik ook geen behoefte om op een ander te rijden

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 12:12

haha dat is helemaal niet raar hoor, als je weet wat je paard gaat doen dan is het niet eng meer, hoe raar het soms ook is :P
Ik heb eigenlijk ook niet veel zin om op een ander te rijden, want de andere manegepaarden zijn ook gewoon niet leuk (dat herinner ik me uit de tijd dat ik er nog wel op durfde) maar ik wil de instructeursopleiding gaan doen, en dan zal ik toch op meerdere paarden moeten kunnen rijden

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:21

Ik ben (zoals ik niet moe word hier te melden :) ) pas een halfjaar bezig met rijden. Weet je hoe eng ik het vond? Ik was al vreselijk bang om eraf te vallen (maar mijn wil om te rijden heeft het gewonnen). Daarna was ik bang om erop te klimmen, te rijden (de eerste keer zit je verschrikkelijk instabiel) en uit het zadel te komen. Ook opzadelen was geen sinecure (stel dat het paard het niet wil, wat houdt haar tegen om je een trap te verkopen?). Steeds heb ik dingen moeten doen die ik niet dorst. Van galopperen is het nog altijd niet gekomen (vooral omdat ik een tijdje met blessures aan de kant heb gestaan). Ook heb ik zelf nog nooit op een ander paard gereden dan het ultieme beginnerspaard van mijn manege.

De tip van hierboven om eens een privéles op een ander paard te nemen lijkt me een heel goede. Zoals je kunt zien, ga ik maar met muizenstapjes vooruit, maar dat zijn ook stapjes. Een instructeur in de privéles heeft de tijd om jou in alles te begeleiden, tijd die een groepslesinstructeur nu eenmaal niet heeft.