spoedvraagje tong over bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

spoedvraagje tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:15

aller eerst paard is vrij van lichamelijke ongemakken ,
loopt een aantal uur per dag in de paddock,
tanden rug enz is allemaal ok
krijgt voldoende ruwvoer

nu het probleem
zondag heb ik mijn paard gelongeerd ,
ditmaal zonder sperriem want moet ook prima zonder kunnen vind ik

nu heb ik hem gisteren gereden gewoon zoals altijd,
op een gegeven moment werd hij loei en loeisterk en had het bit ''vast",
dit doet hij normaal nooit liep ook in ene keer met de kin op de borst uit het niets van ontspanning naar dit
ben afgestapt want had al een vermoeden en ja hoor tong over bit,

bit goedgedaan en verder gereden toen ik bijna klaar was deed hij het weer vanuit lng en laag volledige ontspanning zo inene tong erover,

vandaag heeft hij dit weer gedaan weer vanuit volledige ontspanning bam tong erover
heb niks aan mijn rijden veranderd heb gewoon met zijn normale hoofdstel gereden met sperriem alles gewoon aangesloten en niet strakgetrokken bit zit ook hoog genoeg,

nu komt de vraag hoe kan ik dit morgen voorkomen ? wil absoluut niet dat dit een gewoonte word
hij heeft dit nooit eerder gedaan nooit

saartjehh

Re: spoedvraagje tong over bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:18

misschien een bit met lepel

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:18

Weet je zeker dat je bit hoog genoeg hangt? En past het bit? Niet te dik?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:19

dat zijn geen oplossingen maar symptoon bestrijding vind ik

anne_gti

bit hangt zoals altijd eigenlijk
hij glimlacht ermee,
heb een HS turnado sprenger een redelijk dun voorgevormt bit

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:20

saartjehh schreef:
misschien een bit met lepel

Een paard doet zijn tong over het bit omdat hij/zij er last van heeft. Dit is dus gewoon tegenhouden van natuurlijke symptomen. Misschien kun je een keer filmen, en dan zelf kijken op welk moment hij/zij zijn tong over het bit gooit. Dan kun je ook zien wat je misschien fout doet.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:20

Laat een goede tandarts komen, de vorige heeft blijkbaar iets over het hoofd gezien.

Verder vind je hier veel goede info: http://www.bitloospaardrijden.info/tong.php en onderin deze pagina staat nog een video over de tong vanhet paard (met daarin oorzaken waarom paarden de tong over het bit of uit de mond leggen). Echt even kijken en lezen!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:22

vilar ik zal vanavond even de link doornemen

er is een goede tandarts bijgeweest die heeft toen 2 wolfstanden getrokken en alles electrisch bijgevijld
man staat zeer goed bekent op stal

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 19:24

mthu ik laat me regelmatig filmen afgelopen week zelfs nog
toen was er niks aan de hand

ik heb zelf een vermoeden dat het is gekomen doordat ik hem gelongeerd heb zonder sperriem en hij daardoor zijn tong erover heeft kunnen gooien om onder de druk van de slof uit te komen

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:25

Tja, als het eenmalig is, kan de de hoofdreden zijn geweest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:40

Ik zie vaak je topics langskomen en zie dan bijna altijd een mexicaanse neusriem voorbij komen. Rijd je daar vaak mee?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 20:29

nee die gebruik ik alleen met springen
en dat is al zeker 3 weken geleden

dat is namelijk mijn springhoofdstel

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 20:21

toch bit aan beide kanten gaatje omhoog gedaan en probleem is weg

hij kon ook het bit omhoog kauwen zag ik vandaag vandaar dat ik hem wat hoger heb gedaan

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:16

Je gaf in het begin al dadelijk de opmerking aan iemand , dat je naar een oplossing zocht en niet naar dwanghulpmiddelen.
Je hebt nu het bit weer een gaatje hoger gehangen zeg je zelf, dat is toch ook zo'n soort oplossing ????
Je zegt ik werk regelmatig met een slof, ook dat is niet de correcte manier van werken, en daar leer je idd het paard me om achter het bit te kruipen, met zijn hoofd tegen zijn borst aan.
Ik zou het eens op een heel andere manier aanpakken, en heel even jouw manier van rijden en longeren totaal veranderen, ik denk dat je dan naar een heel ander paard toe zou kunnen trainen.
Ik ga er van uit dat jouw paard de overdreven druk gewoon probeert te ontlopen, en das nu gelukt door de tong over het bit te gooien, de fout moet je niet bij het paard zoeken maar bij de ruiter die ermee werkt.

little_birdy schreef:
toch bit aan beide kanten gaatje omhoog gedaan en probleem is weg

hij kon ook het bit omhoog kauwen zag ik vandaag vandaar dat ik hem wat hoger heb gedaan

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 11:40

mijn eigen paard werk ik niet meer met een slof ,
heb een boel andere paarden gereden ermee mijn paard rijd ik niet meer met slof,
alleen met buiten rijden

ik probeer mijn paard juist zoveel mogelijk naar mijn hand toe te rijden en zeker niet in de krul te trekken ,
dat moet je met geen enkel paard willen ,
hij is het gaan doen na het longeren en niet omdat ik anders ben gaan rijden

als je even in mijn onderschrift kijkt zie je een aantal recente filmpjes van ons samen !
ik denk dat je dan je mening wel bijstelt :)

Karma_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:50

Soms helpt het als je een paar keer bitloos rijdt. Werkte bij mijn vriendin heel goed :)

Mickael

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:11

het klinkt mischien raar of niet dier vriendelijk, maar je kan ook een panty gebruiken zodat hij zijn tong niet over het bit gooit. op die manier gebruikt hij zijn tong minder en wordt de spier slapper, waardoor die later niet meer zo veel kracht heeft om zijn tong over het bit te gooien. het is niks ernstig hoor, dit doen veel ruiters, ook veel bekende ruiters

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:17

Mickael en dus weer symptoom bestrijding

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:20

Het zou kunnen dat hij simpelweg meer tongvrijheid nodig heeft (door dikke tong of smalle kaak) en het beter zal doen op een bitje met een tongboog. Mijn merrie is heel onrustig met een bit zonder tongboog, maar hartstikke stil met een Myler met tongboog. Zo ook een ander paard dat ik ken; gooide constant tong over het bit en doet het nu helemaal niet meer sinds ze haar tong gewoon kwijt kan in de tongboog.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:26

Mijn ruintje doet dit soms ook, als hij het gevraagde iets te pittig vind. Ga ik een stapje terug, dan is er niks aan de hand. Misschien is dit bij jouw paard ook het geval?

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:30

meisje2000 schreef:
Mickael en dus weer symptoom bestrijding

Sterker nog, dat is dierenmishandeling.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:38

Hallo dag "birdy"
Ik heb jouw 2 filmpjes bekeken, echt heel aandachtig.
Neem het me niet kwalijk, ik wil jou niet afkraken, ik zou jou liever zelf eens les geven.
Je ziet heel duidelijk dat jij al heel wat jaartjes paardrijd, en je hebt dus al behoorlijk wat ervaring.
Maar wat ik in jouw filmpjes zag heeft mij niet van gedacht doen veranderen, in beide filmpjes is het heel duidelijk dit paard zoekt naar een uitweg om van die druk van het bit af te komen (hoofd hoog, hoofd laag, af en toe eens schudden, weer hoog weer laag, ......) Ontspanning is er echt niet te zien, zelfs niet heel even.
Paard loopt ook nog steeds op zijn voorhand, dus geen dragende achterhand.
Jouw houding, (laatste filmpje dressuur) je hangt eigenlijk heel de tijd iets naar voren, ook dat heeft zijn gevolg op hoe het paard kan lopen.
Je rijd idd hier zonder martingaal en zonder slof, maar echt dit is verkeerd paardrijden, en neem het me niet kwalijk, jouw rijervaring is goed en je bent nu aan het moment gekomen om dus naar die verfijning toe te werken, dat kan alleen als jij dus ook aan jezelf wil werken, blijf je zo verder rijden , dat kan natuurlijk ook, maar is het niet mogelijk echt veel vorderingen meer te maken. Verander jezelf een beetje en je zult zien dat het paard echt ook een heel ander paard zal worden.
Het is de bedoeling idd jouw paard meer te laten ontspannen, nageeflijk te laten lopen, te leren dragen op zijn achterhand, ........
Nu loopt het paard ook helemaal niet aan de teugel in jouw laatste filmpje dressuur, de krul zit bij jouw paardje op de verkeerde plaats, het hoogste punt moet de nek zijn, dit is de twee eerste wervels net achter de oren, bij jouw paard zit die krul meer richting hals, dus meer richting 3de 4de wervel.
Is ook heel dikwijls even achter de teugel.

En je zegt ik rij niet meer met slof enkel op buitenrit ?????
Warom op buitenrit wat is daar meer moeilijk aan dan ?? Een slof is zeker niet ontwikkeld om mensen die schrik hebben dat ze hun paard even niet kunnen inhouden , dit op te gaan lossen met een slof.
Het werkt wel maar is eigenlijk toch niet correct paardrijden.

little_birdy schreef:
mijn eigen paard werk ik niet meer met een slof ,
heb een boel andere paarden gereden ermee mijn paard rijd ik niet meer met slof,
alleen met buiten rijden

ik probeer mijn paard juist zoveel mogelijk naar mijn hand toe te rijden en zeker niet in de krul te trekken ,
dat moet je met geen enkel paard willen ,
hij is het gaan doen na het longeren en niet omdat ik anders ben gaan rijden

als je even in mijn onderschrift kijkt zie je een aantal recente filmpjes van ons samen !
ik denk dat je dan je mening wel bijstelt :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 12:49

wow als je dichterbij had gewoont was je van harte welkom geweest !!

dat is meer omdat ik buiten bang ben dat hij gaat rennen
meer iets in mijn koppie dus ,
heb hem lekker los hangen buiten maar is meer voor mijn idee ,

wat zie jij trouwens ongelooflijk veel zeg op 1 filmpje wow echt respect
mocht je tip oid hebben zijn die zeker welkom ben altijd bereid om meer te leren namelijk !

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 12:50

Rianne11_42 schreef:
Het zou kunnen dat hij simpelweg meer tongvrijheid nodig heeft (door dikke tong of smalle kaak) en het beter zal doen op een bitje met een tongboog. Mijn merrie is heel onrustig met een bit zonder tongboog, maar hartstikke stil met een Myler met tongboog. Zo ook een ander paard dat ik ken; gooide constant tong over het bit en doet het nu helemaal niet meer sinds ze haar tong gewoon kwijt kan in de tongboog.

is een optie
ik heb hier nog wel een ongebroken kneveltrensje met tongboog liggen
zal die een keer proberen ja !

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 12:51

Mickael schreef:
het klinkt mischien raar of niet dier vriendelijk, maar je kan ook een panty gebruiken zodat hij zijn tong niet over het bit gooit. op die manier gebruikt hij zijn tong minder en wordt de spier slapper, waardoor die later niet meer zo veel kracht heeft om zijn tong over het bit te gooien. het is niks ernstig hoor, dit doen veel ruiters, ook veel bekende ruiters

dit is dus iets wat ik never nooit niet zal doen bij mijn paard bah

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:53

[quote="Mickael"]het klinkt mischien raar of niet dier vriendelijk, maar je kan ook een panty gebruiken zodat hij zijn tong niet over het bit gooit. op die manier gebruikt hij zijn tong minder en wordt de spier slapper, waardoor die later niet meer zo veel kracht heeft om zijn tong over het bit te gooien. het is niks ernstig hoor, dit doen veel ruiters, ook veel bekende ruiters[/quote]

dit vind ik toch altijd zo'n dooddoener he.
Iedereen doet het dus dan is het niet erg
jakkes :r