Angstig na val paard, welke begeleiding is er beschikbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ice2013

Angstig na val paard, welke begeleiding is er beschikbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 12:45

In februari ben ik van mijn paard gevallen.
Ik merk nu dat ik heel angstig ben geworden.

Wie weet een instantie/trainer waarbij ik een cursus kan volgen zodat ik mijn angst kan verminderen?

En wie weet waar ik een goede cursus zitles kan volgen?

Het liefst in de provincies Friesland, Drenthe, Groningen.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 16:50

Ik had dat ook en ben heel goed geholpen door Joska de Vos van Stal Vossema Zathe uit Peize. Ze is heel geduldig en kijkt goed naar wat het paard aangeeft en ook hoe je zelf reageert. Ik had haar in eerste instantie gevraagd om mijn paard een paar keer te rijden na een rugblessure, omdat ik zelf niet goed durfde. Maar uiteindelijk ben ik er met haar begeleiding zelf weer opgeklommen, zonder dat zij mijn paard eerst heeft hoeven rijden. Niets dan lof!

Voor vragen, pb gerust!

Zandro

Re: Angstig na val paard, welke begeleiding is er beschikbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:01

Hoi,

Ben zelf psycholoog en kan je de volgende tips geven:
Ga samen met iemand anders (goede vriend of instructeur) aan de slag je angst te overwinnen. Belangrijk is dat je in kleine, haalbare stapjes gaat werken en jezelf niet overvraagd. Pas doorgaan naar de volgende stap als de eerste goed lukt en je niet meer gespannen bent. Maak eerst een hierarchie met stappen die langzaam steeds moeilijker worden (bijv: eerst paard longeren en dan er op zitten en stappen ed). Al heeft je hierarchie 100 stappen, niet erg, uiteindelijk kom je er wel!
Verder via je buik en niet via je borst ademhalen en tijdens het rijden goed blijven doorademen. Rijden met muziek en dan meezingen wil ook wel helpen omdat je je aandacht niet op 2 dingen tegelijk kunt richten (je kunt bijv ook moeilijke rekensommen gaan doen).

Veel succes!