Op buitenrit..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paarden2704

Op buitenrit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:55

Nouja ik en me pony hebben dus een probleem als we op een buitenrit gaan namelijk dat ze niet het erf af wilt zonder een paardje (dit is alleen het probleem als ik erop zit als ik ernaast loop is er niks aan de hand) of als er een ander paardje mee is vind ze het ook prima.
Nou is mij vraag heeft iemand een tip voor mij??
of heeft iemand dit ook gehad en heeft kunnen oplossen??
(het rijden in een bak gaat verder wel prima).

alvast bedankt :D

melody7

Re: Op buitenrit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:56

ik ging vroeger altijd eerst een stuk ernaast lopen, en dan wat verderop op stappen, misschien is dat een idee?

paarden2704

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:58

melody7 schreef:
ik ging vroeger altijd eerst een stuk ernaast lopen, en dan wat verderop op stappen, misschien is dat een idee?

ja alleen als ik erop probeer te stappen dan kom ik er niet op want dan ben ik nog niet opgestapt of ze gaat er al vandoor :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:06

oh dat is vervelend ja, dat heeft mijn verzorgpaard vroeger ook gedaan, ik pakte dan altijd rechter teugel heel strak (als je links opstapt), heel snel erop springen en dan meteen klem zetten tussen je benen zodat ze naar voren moeten, en niet weg kunnen.. maar eigenlijk is dat (denk ik) best link, omdat het ook wel erg fout kan gaan.. misschien kan iemand te voet met je oefenen, en steeds verder achter jullie gaan lopen?

paarden2704

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:13

ja idd dat zou misschien wel kunnen :P

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:57

ik denk dat ze niet genoeg vertrouwen in je heeft om zonder ander paardje het erf af te gaan. met aan de hand lopen heeft ze nog een soort van leider om te volgen, als je op haar rug zit valt dat weg dus heeft ze er minder vertrouwen in. ik zou grondwerk gaan doen. doet ze dit trouwens alleen bij jou of ook bij andere mensen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:57

ik heb vroeger ook dat probleem gehad
ik heb het gewoon rustig opgebouwd, altijd een stukje verder gewandelt en uiteindelijk zonder problemen in het bos geraakt

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:58

Ik ben afgelopen weekend voor het eerst zonder ander paard erbij van het erf geweest. Liep iemand mee, maar die is regelmatig achter gaan lopen of aan de overkant. Misschien ook op die manier proberen?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:59

Ik zie op je profiel dat je 14 bent...
Misschien kan een van je ouders of iemand meegaan als je op buitenrit gaat?
Dit kan namelijk best gevaarlijk worden als ze er vandoor gaat...

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:02

bij mij wil hij meestal ook niet mee en dan stap ik ergens langs de weg in een uitvoegstrook pas op. Vroeger had ik ook een verzorgshetje en die wilde ernaast ook niet mee. Dat is alleen op te lossen met vertrouwen, gehoorzaamheid en vee geduld (desnoods eten meenemen voor dat paard :+ )
trainen, trainen en trainen.

paarden2704

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 22:33

xMyrth schreef:
Ik zie op je profiel dat je 14 bent...
Misschien kan een van je ouders of iemand meegaan als je op buitenrit gaat?
Dit kan namelijk best gevaarlijk worden als ze er vandoor gaat...

Ja dat is het ze gaan al heel vaak mee en dan is er niks aan de hand maar zo snel ik alleen weg ga dan begint het :)

paarden2704

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 22:34

lucaa2 schreef:
bij mij wil hij meestal ook niet mee en dan stap ik ergens langs de weg in een uitvoegstrook pas op. Vroeger had ik ook een verzorgshetje en die wilde ernaast ook niet mee. Dat is alleen op te lossen met vertrouwen, gehoorzaamheid en vee geduld (desnoods eten meenemen voor dat paard :+ )
trainen, trainen en trainen.

Nouja dat kan zeg maar niet echt want voor ik ben op gestapt dan rent ze al weg en hang ik dus aan de zijkant :)

paarden2704

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 22:34

maykie schreef:
Ik ben afgelopen weekend voor het eerst zonder ander paard erbij van het erf geweest. Liep iemand mee, maar die is regelmatig achter gaan lopen of aan de overkant. Misschien ook op die manier proberen?

Dat is wel een goed... :)

paarden2704

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 22:37

Larimar schreef:
ik denk dat ze niet genoeg vertrouwen in je heeft om zonder ander paardje het erf af te gaan. met aan de hand lopen heeft ze nog een soort van leider om te volgen, als je op haar rug zit valt dat weg dus heeft ze er minder vertrouwen in. ik zou grondwerk gaan doen. doet ze dit trouwens alleen bij jou of ook bij andere mensen?

Ook bij andere maar heb net niet genoeg kracht om door te zetten dat is het probleef het is denk ik ook een stukje ongehoorzaamheid maar het ligt ook aan mij :)
We doen nu ook wat vd oefeningen waardoor de band al wel beter word..n :D

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:39

Hier hetzelfde probleem, het gaat goed zodra we in het bos zijn.. Maar het stukje straat is altijd "spannend"... Toen ik aan een stal stond, die echt direct aan het bos zat, nooit een probleem gehad, en nu is het elke keer weer het stukje verharde weg.... Ben je met een ander paard, geen probleem, loop je er langs, geen probleem, zit je erop... drama :S Dus ik loop altijd het eerste stuk als ik alleen ga :D

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:26

Als je paard zich zo gedraagt, vind je het dan verantwoord om alleen buiten te gaan rijden? :)
Ik zou als ik jou was voorlopig iemand meenemen zolang je paaard zo doet, alleen al voor de veiligheid van jezelf, medemens en het paard.. Als je paard namelijk nadat jij een stuk gelopen hebt en wil opstappen, omdraait en naar huis rent, dan kun je je paard in gevaar brengen, jezelf en andere weggebruikers..

paarden2704

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 19:47

Lianne86 schreef:
Hier hetzelfde probleem, het gaat goed zodra we in het bos zijn.. Maar het stukje straat is altijd "spannend"... Toen ik aan een stal stond, die echt direct aan het bos zat, nooit een probleem gehad, en nu is het elke keer weer het stukje verharde weg.... Ben je met een ander paard, geen probleem, loop je er langs, geen probleem, zit je erop...
drama :S Dus ik loop altijd het eerste stuk als ik alleen ga :D

ja kijk als er een stukje was waar ik het normaal kon doen maar ik moet over de weg :D

Way_of_Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:52

Mijn oude pony deed dat ook. Eenmaal van het erf af, super braaf.
Gewoon doorzetten, zolang het niet gevaarlijk word natuurlijk.
Met gewoon rijden, reageert je pony dan wel gewoon goed op je been?
Anders eerst nog goed op gehoorzaamheid oefenen!
Succes!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:55

Heb ik ook hoor paard is dan nieuw in de omgeving dus ben nu alleen maar naast hem aan het stappen tot ie rustig word.

Maar wat jij heb is precies het zelfde bij mij paard

En als de stal eigenaar mee loopt gaat ie er wel netjes achteraan. Maar wel met spanning

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:24

paarden2704 schreef:
Larimar schreef:

Ook bij andere maar heb net niet genoeg kracht om door te zetten dat is het probleef het is denk ik ook een stukje ongehoorzaamheid maar het ligt ook aan mij :)
We doen nu ook wat vd oefeningen waardoor de band al wel beter word..n :D

Niet genoeg kracht? Hoop dat je het over mentale kracht hebt? Paardrijden is namelijk geen krachtsport. Ik denk in dit geval dat de verhoudingen niet goed liggen om zo een tip te geven via de pc die gaat werken.
Zorg er dus eerst voor dat jij leidt en het paard netjes aan de hulpen staat en ga dan pas naar buiten. Zoals het nu klinkt lijkt het me niet veilig om in je eentje naar buiten te gaan al zou je ze het erf af krijgen.

paarden2704

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 21:01

Way_of_Life schreef:
Mijn oude pony deed dat ook. Eenmaal van het erf af, super braaf.
Gewoon doorzetten, zolang het niet gevaarlijk word natuurlijk.
Met gewoon rijden, reageert je pony dan wel gewoon goed op je been?
Anders eerst nog goed op gehoorzaamheid oefenen!
Succes!

ja en in de bak gaat alles ook zo goed en reageert super op mijn been, dat is het dus maar als ik naar buiten ga dan is alles anders..
en lijk ik een hele andere pony onder me te hebben :(

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:43

Waarschijnlijk denk je er ook bij na zodra je er op gaat.
"ojee hier komt dat stuk waar ze niet verder wilt "
Klopt dat? Dan moet je daar allereerst vanaf. Je stapt op met het gevoel "we gaan lekker buiten rijden en ze loopt gewoon door zonder problemen "
Zo straal je al meer vertrouwen uit voor je pony.
praat tegen dr of ga lekker zingen gewoon om je zelf in rust te houden en vol vertrouwen met een glimlach op je paard zit. Laat haar goed voorwaarts lopen en mocht ze dan stil gaan staan gewoon vol overtuiging wat been geven. Als het met lieve woordjes kan is het hartstikke leuk, maar soms moet je ook wat strenger zijn. als ze eenmaal over die grens is belonen met je stem en gewoon lekker doorrijden alsof er niks gebeurd is. Mijn pony was in het begin ook onzeker als hij het erf af moest. Maar doordat ik gewoon vertrouwen uitstraalde en niet toegaf aan zijn onzekerheid lukte het om hem er doorheen te krijgen.

Mocht het echt niet lukken in je eentje, gewoon weer iemand mee nemen. die persoon kan steeds meer een stukje afstand meer nemen zodat ze steeds meer op eigen benen gaat lopen en het vertrouwen krijgt dat het echt niet eng is.

paarden2704

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 18:47

Klavervier schreef:
Waarschijnlijk denk je er ook bij na zodra je er op gaat.
"ojee hier komt dat stuk waar ze niet verder wilt "
Klopt dat? Dan moet je daar allereerst vanaf. Je stapt op met het gevoel "we gaan lekker buiten rijden en ze loopt gewoon door zonder problemen "
Zo straal je al meer vertrouwen uit voor je pony.
praat tegen dr of ga lekker zingen gewoon om je zelf in rust te houden en vol vertrouwen met een glimlach op je paard zit. Laat haar goed voorwaarts lopen en mocht ze dan stil gaan staan gewoon vol overtuiging wat been geven. Als het met lieve woordjes kan is het hartstikke leuk, maar soms moet je ook wat strenger zijn. als ze eenmaal over die grens is belonen met je stem en gewoon lekker doorrijden alsof er niks gebeurd is. Mijn pony was in het begin ook onzeker als hij het erf af moest. Maar doordat ik gewoon vertrouwen uitstraalde en niet toegaf aan zijn onzekerheid lukte het om hem er doorheen te krijgen.

Mocht het echt niet lukken in je eentje, gewoon weer iemand mee nemen. die persoon kan steeds meer een stukje afstand meer nemen zodat ze steeds meer op eigen benen gaat lopen en het vertrouwen krijgt dat het echt niet eng is.

dankjewel dit is inderdaad wel waar :P door wat ik allemaal met haar buiten heb mee gemaakt is dit gebeurd en ja ik moet er ook weer vanaf zien te komen en in der geloven :P Dat van steeds iets verder hebben we ook al een geprobeerd en dat ging super goed de terug weg ook gewoon in me eentje, maar dat doe ik altijd en dat gaat super relax en zonder moeite dan rijden we lekker rustig terug naar stal en dat vind ze ook prima!! het is echt de heen weg. Heb haar al wel een keer door gekregen en die rit is eigelijk ook wel heel goed gegaan :)

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:29

Wat fijn dat het ondertussen al eens een keer gelukt is!
Dat is een teken dat jij en zij het in ieder geval wel kunnen.
Heb er maar gewoon vertrouwen in. Dan komt het vast goed.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:00

Ik ga hier mee met wat "sassol" ook al zei.
De verhoudingen tussen jou en het paardje zitten nog niet goed, paard twijfelt af en toe aan jou als leider.
Er is een deeltje basis training die niet in orde zit, het vragen om stil te blijven staan bv, en heel waarschijnlijk nog een deel andere.
Paardrijden is geen krachtsport, maar als je iets vraagt moet je wel overtuigend overkomen.
Ik vind het ook niet veilig dat jij alleen zou gaan buitenrijden, jouw rijervaring is niet voldoende om dit veilig te kunnen doen met dit paard.
De fout zit niet bij het paard, jij zei het is een deel ongehoorzaamheid, dat is niet waar, je moet de fout bij jezelf zoeken.
Ik zou zeggen neem speciaal hierop gericht les, ook dat kan hoor, zo via een reeks tips op een forum dat gaat nooit lukken.