Paard bokt vreselijk buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daf_Win

Paard bokt vreselijk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 11:23

Sinds oktober 2012 heb ik een 8 jarige ruin. Is M dressuur en B springen.
Hiervoor al vele jaren een ander paard gehad.
Het is een brave maar wel een dominante ruin met pit. Ouders onbekend, 1.63 groot.
Het probleem is bij het buitenrijden. Ik rij altijd buiten samen met een ander paard. Alleen is het helemaal drama.

De eerste paar minuten is hij druk, maar verder prima te houden.
Dit neemt naarmate we langer rijden wat af.
Maar als hij het idee krijgt dat het andere paard harder dan hem gaat, dan zet hij het vreselijk op het rodeo rijden. Echt zo erg dat het eigenlijk niet uit te zitten is. Na een aantal keer vreselijk bokken is het klaar en loopt hij weer braaf verder.
Ik voel het bokken nauwelijks aankomen, en hem straffen lukt bijna niet want ik hem alles nodig om te kunnen blijven zitten.

Als ik voorop rijdt is hij beter te rijden. Maar het leukste is natuurlijk naast elkaar. We proberen het andere paard al een"hoofd lengte" achter die van mij te houden zodat hij niet het idee heeft ingehaald te worden.

Ook de galop moet ik voorop. Als ik achterop rijdt dan bokt hij vreselijk, al vanaf de eerste sprong. Om voorop te galopperen is ook lastig, want hij vind dat spannend. Maar met wat overtuiging lukt dat wel.
Schrikken kan hij ook opeens, dan springt hij opzij de bossen in. verder gaat hij er niet vandoor (nog niet;).

Ik snap zijn gedrag niet. Waarom moet hij eigenlijk uit het niet opeens zo erg bokken en wat kan ik er aan doen om dit af te leren?
Ik weet niet zeker dat als hij bokt hij het idee heeft dat het andere paard harder gaat. Alleen lijkt het daar wel op.

Medisch is er niks aan de hand, is volledig onderzocht. Tijdens dressuur en springen doet hij ook niks.

Hij loopt 5 tot 6 dagen in de week. staat iedere dag buiten in een paddock met een ander paard (straks weer in het land).

Ik kan steeds minder ontspannen tijdens het buiten rijden en moet eerlijk zeggen dat het plezier ook afneemt.

Heeft er iemand een tip?

Maaikiej92

Re: Paard bokt vreselijk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 13:10

Wat jij beschrijft lijkt ontzettend op de buitenritten die ik met die van mij maak. Het moment dat hij denkt ingehaald te worden is het mis, bokken/steigeren noem maar op. Zolang hij voorop loopt is hij super braaf.

Ik heb dit opgelost door eerst goed in de bak te rijden dat hij zeg maar al zijn overtollige energie kwijt is en daarna naar buiten te gaan en gewoon oefenen oefenen oefenen..

Ook rij ik met hem met slof buiten dat ik hem net wat ronder kan houden als hij zijn rodeo imitatie doet en het dan makkelijker uitzit..

Misschien eens waard te proberen?

Daf_Win

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 14:06

Dank je wel voor je reactie! Gelukkig iemand die het herkent. Helaas is het echt niet grappig.
Ik ben geen voorstander van een slof maar begrijp absoluut waarvoor je hem gebruikt. Ik kan het zeker een keer proberen.
Thanks voor de tip.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:34

Ik denk dat je hem voor moet zijn. Gaat de ander galopperen, ga jij stappen. En andersom.
Altijd 1 ding heel goed onthouden: Jij bent de baas, je paard niet. En eigenlijk is dat wel al een beetje zo, want hij bepaald al dat hij voorop mag, dat hij niet alleen in de bak is, enz. Even 2 keer súper streng zijn, dat geeft je waarschijnlijk heel veel ademruimte.

Als hij M heeft gelopen, zou je toch zeggen dat hij wel wat gewend is. In de proef loopt er ook wel eens een ander paard naast. En ben je over het algemeen alleen. Dus hij kan dat prima. Even doorbijten, maar het lijkt mij eerlijk gezegt een stukje 'wie is de baas'...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 01:36

Daf_Win schreef:
Het probleem is bij het buitenrijden. Ik rij altijd buiten samen met een ander paard. Alleen is het helemaal drama.

Wat doet hij dan als je alleen rijdt? Mijn idee is zo dat hij de baas is, ook over het andere paard, althans dat wil hij zijn. Zodra het andere paard tempo bepaalt, is hij het er niet mee eens en wilt hij het tempo bepalen.
Dit probleem los je dan denk ik ook alleen goed op door ervoor te zorgen dat JIJ de baas bent. JIJ bepaalt het tempo, niet hij, niet het andere paard, JIJ!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:50

Herkenbaar :j. Paard wat ik rijd moet ook áltijd voorop, als ze dreigt ingehaald te worden (of het paard van mijn rijmaatje komt iets te dicht op haar) gaat ze bokken (voornamelijk in draf of galop). Als ik alleen rijd is er niets aan de hand...

Ik ga als het mooi weer is ook weleens met mijn vriend het bos in, hij op de mountainbike en ik op het paard.
Soms is het zelfs zo dat als mijn vriend voorop fietst dat ze gaat bokken, zodra hij achter me fietst is het klaar.

Denk dat het toch een vorm van dominantie uiten is.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:54

Dit heeft Tommie heeeeel vroeger ook gedaan.
Ik ging toen meer tempo rijden. Veel galloperen en actief houden. En inderdaad, probeer duidelijk te zijn.
Longeren of rijden in de bak van te voren is zeker een goed plan om de energie er wat uit te krijgen. Veel succes!

dorien1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:03

Eigenlijk moet je wel proberen een tikje te geven, zodat hij wel leert dat het fout is. Maar als het te lang duurt voordat je je evenwicht weer hebt, kan je beter geen tikje geven, dan snapt ie het niet meer. Maar veel succes!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:17

Misschien kun je het naast elkaar rijden eens in de bak gaan oefenen? Kijken wat er dan gebeurt.

Daf_Win

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 20:41

Bedankt voor jullie reacties.
Zal zeker zijn dominantie zijn. In de bak hebben we geen problemen. Al rijdt hij wel fijner met een ander paard erbij maar alleen is hij prima te rijden.
Met alleen buiten rijden is hij erg gespannen, veel hinniken en schrikkerig. Dat rijdt niet prettig.
Ik kan naast elkaar rijden buiten, maar als hij het idee heeft ingehaald te worden gaat het mis.
Hij staat op zn plaats te bokken. Vreselijk hard en hoog.
De tip van eerst moe maken werkt wel. Hij is dan minder druk. Alleen blijft het probleem met het inhalen.
Ik heb een tijdje geprobeerd achter het andere paard te draven. Hij bokt dan opeens heel hoog.
Ik probeer hem wel zo te leren dat hij ook achteraan kan lopen en straf hem als hij bokt.
Meestal zet ik hem daarna ook aan het werk door wat dressuur oefeningen te rijden.
Het rijden buiten is de laatste tijd wel een gespannen iets. Ik zit er bijna klaar voor ofzo.
Nu rij ik voorop in draf en gallop en dat is dan acceptabel. Hopelijk kunnen we ooit weer ontspannen en naast elkaar rijden.