Bewegen van benen onder licht rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Bewegen van benen onder licht rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 19:37

Hallo! :)
Ik rijd sinds een half jaartje paard en ik heb momenteel een probleem ondervonden.
Ik kan mijn benen niet stil houden als ik licht rijd.
Ik blijf ze heen en weer bewegen waardoor ik het paard blijf aandrijven en dit is dan niet de bedoeling.
Hebben jullie hier misschien tips voor? *D
Alvast bedankt!

Larimar

Re: Bewegen van benen onder licht rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:37

Probeer eens te visualiseren dat je benen heel lang en zwaar zijn. Zit je verder wel rechtop? En wat zegt je instructeur hier eigenlijk van?

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 16:52

Mijn instructeur zegt hier niets van, het was ook pas toen een vriendin een filmpje maakte dat ik het zag. Ik vraag me alleen af of het ook in de manege lessen gebeurd want ik ben alleen gefilmd op het paard van die vriendin. Ook zie ik dat ik nogal zit alsof ik op een stoel zit, klopt het dan dat ik mijn hakken niet genoeg uit druk? Recht op zit ik wel, tenminste zo ziet het er wel uit op het filmpje.

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:54

Ik heb daar ook erg last van en rijd al een aantal jaren. Mijn instructeur zij dat ik mijn onderbenen moest ontspannen en alles vanuit mijn boven benen moest doen ofzo haha

Miek_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:54

Ik heb precies hetzelfde probleem.

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:01

Ik zou zeggen; de volgende keer dat je je instructeur ziet, vraag hem wat hij van je houding vindt, en of er verbeterpunten zijn.

Curlzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:43

Ik had het ook, nu nog steeds een beetje, maar bij mij werd het inderdaad minder toen ik mijn hakken meer naar beneden ging drukken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:01

_xrose schreef:
Ik vraag me alleen af of het ook in de manege lessen gebeurd want ik ben alleen gefilmd op het paard van die vriendin. Ook zie ik dat ik nogal zit alsof ik op een stoel zit, klopt het dan dat ik mijn hakken niet genoeg uit druk? Recht op zit ik wel, tenminste zo ziet het er wel uit op het filmpje.

Je kunt dan beter denken dat je je tenen wat op moet tillen. Je hakken uitdrukken kan juist maken dat je ze naar voren drukt en dat moet niet. Je moet met je voeten onder je heupen blijven: als het paard zou verdwijnen zijn je nog steeds in evenwicht moeten zijn (hoofd-heupen-hakken op 1 lijn.)

Verder: lichtrijden doe je vooral vanuit je bekken en gevoelsmatig vanuit je navel zeg maar. Je moet echt de beweging van het paard gebruiken, en je onderbenen juist bijna niet. Het kan soms helpen om heel 'klein' licht te rijden, je komt dan misschien maar een paar centimeter uit het zadel.

Ook kan het helpen om je benen vanuit je heupen goed evenwijdig aan het paard te leggen, zodat je tenen goed naar voren wijzen. Maar vanuit je heupen dus, niet alleen vanuit je enkels.

Een klein beetje beweging hoeft trouwens niet erg te zijn, als je ontspannen bent is beweegt het allemaal wat mee en dat is niet erg. Het verschil tussen ontspannen meebewegen en even aanspannen voor een hulp zijn voor een paard goed te voelen.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:07

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het zeker aan mijn instructeur vragen en ik ga er ook opletten dat ik vanuit mijn bekken ga bewegen. Ik ga nu volgens mij teveel op mijn tenen staan en kom ook te veel uit het zadel. Ik zal eens vragen of mijn moeder foto's wilt maken van de les dan kan ik die laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:46

Heb je misschien de mogelijkheid om het filmpje te plaatsen? Ben toch wel benieuwd wat je met een "stoelhouding" bedoelt als je wel rechtop zit, en verder is het dan wat beter te beoordelen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:52

Je moet ook niet lichtrijden door je af te zetten met je voeten, dan gaan ze inderdaad wiebelen.

Beter is om door het naar beneden te duwen/bewegen van je knieën te lichtrijden. Doordat je, je knieën naar beneden duwt, ga je automatisch "staan".
Een goede manier om dit eens uit te proberen is op een grote fysiobal en anders met hulp van een goede centered riding instructeur!

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:24

Super, ik ga even voor je kijken en dan zal ik in je topic eventjes kijken wat ik ervan kan maken!

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 22:26

Is goed, dankjewel! :)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:29

Een goede oefening is als volgt. In draf: 2 x staan dan 1 x zitten dan 2 x staan dan 1x zitten, etc. Als je niet goed in balans bent (bijv. in stoelzit zit) dan kukel je of naar voren of naar achteren. Zodra je je evenwicht op deze manier hebt gevonden, zit je stabieler en hangen je benen mooi zwaar naar beneden. Succes.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:11

De oefening die EvelienKiss geeft is een hele goede.
Als je die oefening niet kunt is je balans niet goed :) Ik kon hem eerst ook niet, had ook wiebelbenen en zat in stoelzit, inmiddels zit ik recht op (met de beugels 3 gaten langer :') ) en gaat die oefening goed.
Wat helpt is om hem hardop te zeggen terwijl je hem doet..