Tijdens rijden maaibenen, los niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RSW

Tijdens rijden maaibenen, los niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 15:09

Onze nieuwe pony is drie jaar en was tot voor kort onbeleerd. Wij hebben hem gekocht op het moment dat hij onbeleerd was en hebben hem dus alleen los zien lopen. Op de losloopmomenten had hij totaal geen maaibenen. Ik heb de video erop nagekeken om het heel zeker te weten. Nu is hij net onder het zadel en heeft hij twee behoorlijke maaibenen. Zou dit met zijn onbalans te maken hebben? Gaat het weer over? Kun je zelf iets doen zodat het weer weggaat of minder wordt? Wie heeft er informatie? Ik hoor het graag, alvast bedankt.

terpentijn

Re: Tijdens rijden maaibenen, los niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:48

Wat bedoel je met "maaibenen" precies? Ik neem aan dat je de voorbenen bedoelt?
Heb je het over een steppende, roterende of maaiende gang en... heb je een filmpje, liefst van frontaal (van voren).
Wat is het voor type pony?
Er is zo niet veel zinnigs over te zeggen, op basis van zo weinig informatie.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:49

Apart ben ook wel benieuwd naar een filmpje met ruiter en zonder.
Ik heb zelf een andalusier die behoorlijk maait van voren, maar doet dit zowel los als onder het zadel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:27

Heb zelf een jonge bonte merrie, Khavanna, die a.s. 5 mei 4 jaar moet worden, een hele vreemde mix/kruising, moeder is een zwarte Haf x Fries(?!?) mix en vader een bonte KWPN tuiger. Heb haar als veulen van 6 maanden gekocht.
Nu zie ik bij haar als zij los beweegt, ze staat 24/7 op de wei (ze is nog niet beleerd) ook eigenaardig gangwerk, dat mij niet als jofel voorkomt, maar ik KEN het ook niet (ik had altijd Friezen, Tinkers, barok-types).
Ik ken wel Friezen die nogal roterend zijwaarts maaien met de voorbenen.
Khavanna heeft ook vrij korte maai/schommel gang, verder stuitert ze onbelemmerd in haar bewegingen vrolijk als een rodeo paard bokkend en steigerend (en met Jaopie spelend) door de weide, maar vooraanzicht is beslist: gemaai.

Dus mede daarom ben ik ook benieuwd naar filmpjes... ik ben er ook niet zeker van of ze zijwaarts bezien wel in de juiste cadans "gaat".

Overigens heb ik ook vaak gehoord en ook op beeld gezien dat Spaanse/Portugese paarden nogal willen maaien.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:44

maaien is bijna altijd het resultaat dat je ziet wanneer het paard een "toontreders of Vlaamse stand" heeft.
Dit is dus een afwijkende stand, dit heb je in heel veel variaties , hoe erger het paard zijn hoeven naar binnen wijzen , hoe erger hij zal maaien.
Op zich is dit niet zo heel erg als de afwijkende stand niet te extreem is, maar het is zeker en vast een belemmering voor het uitvoeren van bepaalde oefeningen.
zijgangen zullen met zo'n paard net iets moeilijker worden.
Als dressuurpaard is het eigenlijk bij wijze van spreken uitgesloten om hier grote toppen mee te gaan scoren.
In het western rijden is het uitvoeren van bv (Spins) niet echt goed mogelijk.
Dus toch zeker een mankement, en dit is iets dat nooit zal verdwijnen, het paard is zo geboren, is zo gebouwd, de conformatie van dit paard is dus niet optimaal.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:59

Kan gewoon een balans probleem zijn....omdat ze het in vrijheid dus niet doet! Gooit ze haar voeten naar buiten of juist van normaal naar binnen toe ( soort voetje voor voetje)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:04

Als ie het los zeker niet doet en alleen onder het zadel is het gewoon een balansprobleem wat door goed te rijden vanzelf verdwijnt.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 06:53

Ik denk dat hij sterker moet worden, opletten dat de smit zijn benen goed(recht) bekapt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 07:42

aeolusnr1 schreef:
maaien is bijna altijd het resultaat dat je ziet wanneer het paard een "toontreders of Vlaamse stand" heeft.
Dit is dus een afwijkende stand, dit heb je in heel veel variaties , hoe erger het paard zijn hoeven naar binnen wijzen , hoe erger hij zal maaien.
Op zich is dit niet zo heel erg als de afwijkende stand niet te extreem is, maar het is zeker en vast een belemmering voor het uitvoeren van bepaalde oefeningen.
Als dressuurpaard is het eigenlijk bij wijze van spreken uitgesloten om hier grote toppen mee te gaan scoren.
l.

Dat is echt niet altijd het geval en zeker geen wet van Meden en Perzen. Bij Fuego is het in ieder geval geen belemmering op de Olympische Spelen te bereiken.
http://www.youtube.com/watch?v=FM3KLIQNb-c

@ts doet de pony het ook onder een andere ruiter? Soms is de ruiter niet goed mee met de bewegingen of zit te zwaar voor het jonge paard.
Past het zadel goed? Drukt het niet teveel op de schoft of schouder?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:15

Indien er hier sprake is van een afwijkende stand (toontredersstand) dan is dat een afwijking.
Dit is indien de afwijking minimaal is, zeker wel mogelijk het dier vrij normaal te gebruiken.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, je noemt daar het paard "Fuego" , tjaaa wil dit dan zeggen dat je een paard met een afwijking moet aanschaffen om kans te maken om te winnen ?????
Kijk naar "Pestorius" die man zonder benen, slaagde er ook in wedstrijden te winnen op kunstbenen, is dat dan een bewijs dat het missen van je benen eigenlijk niet echt een belemmering vormt, dat iedereen die in zo'n situatie zit gewoon alles nog zal kunnen ?
Een toppaard wordt je niet door één enkele goede score op je conformatie, das een heel uitgebreid onderzoek, en die haalde dan mssn een min op dat onderdeel maar blonk dan weer heel erg uit op vele andere punten, en tja de training heeft het dan verder afgemaakt tot een super paard, samen met een ruiter die dit paard dan ook tot die prestaties kon krijgen.
Gemiddeld genomen is een toontredersstand een afwijking die toch meestal ook een negatieve invloed zal hebben op de mogelijke prestaties.

janouk schreef:
aeolusnr1 schreef:
l.

Dat is echt niet altijd het geval en zeker geen wet van Meden en Perzen. Bij Fuego is het in ieder geval geen belemmering op de Olympische Spelen te bereiken.
http://www.youtube.com/watch?v=FM3KLIQNb-c

@ts doet de pony het ook onder een andere ruiter? Soms is de ruiter niet goed mee met de bewegingen of zit te zwaar voor het jonge paard.
Past het zadel goed? Drukt het niet teveel op de schoft of schouder?