eerste keer L1 maar wijken is een probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stalxpaard

eerste keer L1 maar wijken is een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 11:58

hallo,

6 april heb ik een oefenwedstrijd. Ik start een proefje B en een proefje L1. Kapito beheerst alles (eerder uitgebracht tot het Z2). Alleen ik heb nog moeite met het wijken. Afwenden en recht stellen gaat goed. En zodra ik mijn binnen been aanleg gaat hij ook mooi opzij.
Maar hij gaat echt super snel opzij waardoor ik hem bijna niet kan uitzitten. Hierdoor ziet het er super slordig uit.

Iemand hier tips voor?

Princesj

Re: eerste keer L1 maar wijken is een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:01

Opvangen op je buitenteugel. Probeer ook tijdens de training 2 of 3 passen goed en dan rechtuit wegrijden te doen, zodat je controle krijgt over de passen. Succes!

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:03

Wat Princesj zegt inderdaad, probeer de controle te krijgen over het aantal passen dat hij wijkt.
Begin met een of twee pasjes wijken en dan rechtuit. Of ga zigzaggen, paar pasjes rechts, paar pasjes links, zodat hij leert luisteren naar wat jij aangeeft en niet op eigen initiatief gaat.
Rij je ook wel eens de AC lijn gewoon rechtuit of gebruik je die alleen als groeten en wijken? Anders kan je die ook gewoon een aantal keer doen, veel afwisselen zodat hij wel op moet letten!

Hopelijk heb je er wat aan!

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 12:14

Ik rij de ac lijn ook wel gewoon recht uit. En rechts of links om keert en dan terug wijken naar de hoefslag. Hij wil me idd vaak voor zijn.
Buitenteugel is voor mij denk ik ook het struikel punt dat vind ik erg lastig.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:30

Je moet controle hebben over zijn wijken inderdaad.

Zigzaggen op de AC lijn is daarvoor een goede oefening. Paar passen wijken naar links, dan naar rechts, dan weer naar links. En dan is het vooral belangrijk dat hij op jouw hulp naar links/rechts gaat.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 12:56

Oke, dat zal ik zondag eens gaan proberen dan!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:57

Opvangen met buitenbeen en buitenteugel.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:58

of juist voorwaarts rijden.
ik denk dat we het echt in levende lijve moeten zien om je echt de goede tip te kunnen geven.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:00

probeer ook eens te wijken vanaf de hoefslag naar de A-C lijn. Verder ga ik mee wat de rest zegt. Controle, zorg dat je niet teveel stelling vraagt, want dan schieten ze ook nog wel eens te snel naar de buitenkant.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 09:01

(Veel) minder doen met je binnenbeen. Daar zou ik eens mee beginnen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 17:02

vur schreef:

Juist, dat wilde ik net gaan zeggen. Iedereen begint over die buitenteugel, beseffen jullie wel dat dat helemaal geen standaard hulp is maar een corrigerende? Een paard dat niet over de schouder wegvalt, hoef je ook niet aan de buitenkant op te vangen. In het geval dat dat wel nodig is, hoort dit tijdelijk te zijn. Paard hoort ook in het wijken gewoon tussen je twee benen te blijven lopen en het terug op de plek leggen van je binnenbeen, evt gecombineerd met eenmaal drijven met je buitenbeen moet er ook voor zorgen dat je paard weer gewoon rechtdoor gaat. Bij een goed opgeleid paard hoor je daar helemaal geen buitenteugel voor nodig te hebben imo...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:17

Ik vind de buitenteugel zeker niet enkel een corrigerende hulp. Om je paard te laten wijken zoals jij wil is die buitenteugel gewoon nodig. Die begrenzing moet er zijn. Zéker als je een sensibele hebt.
Hij wijkt voor de druk van je been en met de de teugels kan je onafhankelijk de voor- en achterhand bedienen. (naast het gebruik van je benen en zit)

Wijken voor druk is altijd met begrenzing (zelfs het sturen), waarom wijken dan niet?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:38

Als ie te snel opzij gaat voor haar been, moet ze gewoonweg minder doen. Dan kan ze altijd nog iets anders erbij gebruiken als dat niet helpt, maar waarschijnlijk doet ze gewoon te veel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:42

Je hebt te snel opzij gaan in het geheel, de achterhand die eerder gaat, de voorhand die eerder gaat. Of gewoon hartstikke wegvallen zonder echt te wijken.

En die hebben ieder een andere hulp nodig.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:44

Ja dat weet ik wel, maar ze zegt dat ie mooi opzij gaat, alleen supersnel, dus lees ik hier niet uit dat ie over de schouder wegvalt oid. Zeker ook omdat ie iig op Z2-niveau is afgericht. Maar ik hoor graag hoe het zit als ik het fout heb.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 18:46

Probeer je pony met je buitenhand- en been te begrenzen.
Verder heel veel oefenen!
Probeer anders ook eens van de hoefslag AF te rijden.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:42

Buitenteugel is niet alleen om de mate van wijken te corrigeren/begrenzen, maar ook om het tempo te bepalen

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 19:45

Wow haha bedank voor alle reactie's

Ik denk dat het probleem idd bij de buitenteugel ligt. Ik hoef namelijk echt alleen mn binnen been maar licht aan te leggen en hij gaat opzij. Morgen ga ik proberen jullie tips toe te passen.

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:58

buitenteugel en buitenbeen erbij. Je buitenbeen zorgt ervoor dat hij naar voren blijft, je binnenbeen is voor opzij. Daarbij zorgt dat wanneer je je buitenteugel er meer bij hebt hij minder over zijn buitenschouder wegvalt en dus niet zo belachelijk hard en ongecontroleerd opzij gaat. En verder inderdaad stukje wijken, rechtuit, weer wijken enzovoorts.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:21

Geryon schreef:
Ik vind de buitenteugel zeker niet enkel een corrigerende hulp. Om je paard te laten wijken zoals jij wil is die buitenteugel gewoon nodig. Die begrenzing moet er zijn. Zéker als je een sensibele hebt.
Hij wijkt voor de druk van je been en met de de teugels kan je onafhankelijk de voor- en achterhand bedienen. (naast het gebruik van je benen en zit)

Wijken voor druk is altijd met begrenzing (zelfs het sturen), waarom wijken dan niet?

Dus jij zit bij iedere been- of zithulp die je geeft ook altijd iets met je teugels te doen? Ik niet hoor, lekker verwarrend voor het paard anders...Als het nodig is begrens ik natuurlijk, maar in principe wil ik mijn paard nageeflijk aan maar ook tussen twee teugels. Ik ga er niet vanuit dat ze iedere wending of zijgang door mijn buitenteugel heenvallen, als dat wel gebeurt reken ik dat mezelf toch echt aan als zijnde opleidingsfout. De enige begrenzing die er altijd is, is het contact met de mond, de aanleuning. Op het moment dat dat niet voldoende is grijp ik uiteraard in, maar dat moet imo niet de standaard worden. In de praktijk betekent dat voor mij dat het wijken bij een ervaren paard eenvoudig genoeg gaat door mijn binnenbeen naar achteren aan te leggen. Daar komt verder geen gedoe met mijn hand bij kijken. Less is more....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:07

_Esther_87_ schreef:
vur schreef:

Juist, dat wilde ik net gaan zeggen. Iedereen begint over die buitenteugel, beseffen jullie wel dat dat helemaal geen standaard hulp is maar een corrigerende? Een paard dat niet over de schouder wegvalt, hoef je ook niet aan de buitenkant op te vangen. In het geval dat dat wel nodig is, hoort dit tijdelijk te zijn. Paard hoort ook in het wijken gewoon tussen je twee benen te blijven lopen en het terug op de plek leggen van je binnenbeen, evt gecombineerd met eenmaal drijven met je buitenbeen moet er ook voor zorgen dat je paard weer gewoon rechtdoor gaat. Bij een goed opgeleid paard hoor je daar helemaal geen buitenteugel voor nodig te hebben imo...

Bij een goed opgeleidt paard ja, en dit paard loopt in het L, je uitleg is dus maar in mate toepasbaar. De buitenteugel is nog altijd de belangrijkste teugel, de leidende teugel en zeker niet per definitie de corrigerende teugel. Je zet ook geen wending in met de binnenteugel, maar met het buitenbeen ondersteund door de buitenteugel, deze voorkomt dat het paard over de schouder wegloopt. Niet om als het al te laat is te moeten corrigeren. Als het paard langzamerhand recht begint te worden (en dat is wel iets wat in het L al goed moet zitten imo, de rechtgerichtheid) dan zal het enkel het contact van de buitenteugel en het waken van het buitenbeen nodig hebben om zijn correcte lengtebuiging te behouden. De binnenteugel is er enkel en alleen om stelling te vragen. Op een recht stuk loopt je paard tussen twee teugels, maar in een wending is het wel degelijk de buitenteugel die de zit complementeert. Dit hoeft geen grote druk te zijn, de zit is immers het belangrijkst. Daarbij is er rekening mee te houden dat 'een goed opgeleid paard' niet in de klasse L loopt maar vergelijkbaar in een hogere klasse. Het niveau van verfijning is hoger en het paard zal veel meer op zit gereden zijn. Daarom vind ik het raar de tip over de buitenteugel af te branden, het is immers gaandeweg dat men een paard opleidt. Jij spreekt van idealen die je in de L niet tegen komt. Wellicht bij een paard dat lang thuis getraint is en waarvan het eigenlijke niveau hoger is dan het wedstrijdniveau. Ik vind je post vrij kort door de bocht en niet zo veel toevoegen aan de vraag van de TS over haar specifieke situatie. Ook je tweede reactie op Geryon spreekt weer van idealen. Het 'zou' moeten, of je 'zou' willen, maar vergeet niet dat een paard eerst opgeleidt dient te worden voordat oefeningen volledig op zit gereden kunnen worden, en daar is de TS nu mee bezig. Specifieke tips zouden beter op zijn plaats zijn. Minder been geven is een tip die zeker niet bij ieder paard toepasbaar is. Fanatiekelingen reageren heel erg gevoelig op een lichte kuitdruk, die hebben zeker bij de beginselen van de oefeningen ondersteuning nodig aan de buitenkant, het remt ze af en leert ze matiger zijwaarts te bewegen.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 21:57

Even ter informatie , mijn pony is opgeleid en uitgebracht tot het Z2. Het probleem ligt dan dus ook bij mezelf. ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 22:05

Ahaa dat veranderd de zaak inderdaad een hoop. (en daar heb ik dus ook volledig overheen gelezen 8)7 ) Dan ben ik het helemaal eens met _Esther_87_ wat betreft het geven van de hulp met het binnenbeen. (mits de pony correct opgeleidt is uiteraard) Dan ligt het er aan dat je misschien al genoeg doet met je zit (onbewust) en dat het been erbij te veel is.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 09:11

TS: gaat ie wel mooi parallel opzij of gaat de schouder te snel? Daar ben ik nog steeds niet zeker van gezien je post. Misschien dat je dat nog kunt verduidelijken?

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 21:47

Vandaag heb ik op mijn gemakje getraind. na het losrijden eerst in stap aan het wijken gewerkt. Hier gaat hij idd mooi parallel opzij. Als ik mijn binnenbeen aanleg kan ik hem met mijn buitenteugel mooi begrenzen.

In de draf was het in het begin nog best even ingewikkeld. Toen ben ik eens goed bij mezelf te raden gegaan en de conclusie was dus dat ik zelf veel te onrustig ben. ik moet dus gewoon rustig blijven. Voor A door zitten en goed voor bereiden. Rustig recht richten. En handen laag houden en rechtop. Dan pas mn binnen been eraan en opvangen op de buiten teugel. Toen ik dit een maal een paar keer geoefend had ging het stukken beter. Vooral mn buitenteugel erbij houden! Dit is sowieso een van mijn struikel punten :o

Bedankt voor al jullie tips!