Wat de titel al zegt. wie weet er balansoefeningen voor de beginnende ruiter?
Ik ben een beginner en nog heel hard bezig om een goede zit te krijgen en vooral balans.
Ik heb zelf een paard staan die bij het aantrekken van een spiertje in je bil of even te veel hangen aan een kant meteen afslaat. Ik weet dat mijn zusje aan haar balans werkte, op het paard maar ook in het dagelijks leven. Ook had ik het er over met mijn instructrice om daar misschien iets mee te doen maar ik dacht laat ik eens horen welke tips de bokkers hier hebben. Ik sta over het algemeen wel recht maar heb een s bocht in mijn rug waardoor ik al een beetje een scheve ben.
Aan de longe en dan een knoop in de teugels. Trek je knieën op zodat je je zitbeentjes in het zadel voelt. (zonder zadel of zonder beugels). Draai je armen rond naar achter.
Je kunt ook draven, dan hou je in het begin de voorboom vast met je binnenhand.
Verder :
Een couloirtje bouwen (met staanders een fuik maken met rood wit lint) en dan 4-6 balken neerleggen. Of 4 en dan even niks en daarna weer 6. De afstand van de balken is 1.10 ongeveer bij een paard.
Eerst rij je met teugels door het couloirtje zodat het paard weet wat de bedoeling is.
Vervolgens maak je een knoop in de teugels en pak je een pluk manen.
Als het goed gaat kun je je handen boven de manenkam houden richting de oren.
Daarna kun je het uitbouwen door dicht te scharnieren boven de balkjes of je knie / teen aan te raken.
Balkjes kunnen uiteindelijk opgehoogd worden tot een klein sprongetje of lijntje.
Misschien is het interessant voor je om Feldenkrais te doen. Daarbij maken ze je bewust van de kleinste bewegingen in je hele lijf. Dat zal voor jou en je paard zeker helpen om niet per ongeluk een spier aan te spannen die je paard als hulp op kan vatten.
Voor balans óp je paard helpt het bij beginnende ruiters ook om (eerst in stap, later ook in draf) bijv. je tenen aan te tikken (linkerhand -> linkerteen, maar ook linkerhand -> rechterteen, en omgekeerd natuurlijk). wel opletten dat je dit doet door voorover te buigen, niet je benen optrekken! Verder zonder handen rijden, zodat je niet op je zadel/manenkam steunt, en rijden zonder zadel, omdat je op die manier een betere zit ontwikkelt
Gewoon zitten en proberen mee te bewegen met het ritme van het paard ontspan en laat het paard de beweging maken en volg die. Ik zie veel dat beginnertjes leren sta zit in het zadel en dan heel hoog uit het zadel komen. Dit is niet goed het paard werkt je omhoog en dat volg je gewoon maar blijf ontspannen en ga niet in de beugels staan. Op de veel manege's rijden ze met een veelzijdigheids zadel dan heb je meestal niet voldoende steun bij je knieen op een dressuurzadel gaat dat veel beter en zit je ook rechter op. Daarnaast doe je gym oefeningen op je paard zodat je een goede balans leert. Zijn je beugels te kort dan ga je stuiteren en zijn ze te lang dan kieper je voorover Je instructie kan je daar het beste mee helpen. Probeer ook eens te draven zonder de teugels vast te houden.
Zonder zadel rijden werkt goed voor je balans (let op dat je niet steun zoekt op de teugels) maar soms kan dat nogal glad zijn. Daar kun je speciale bareback pads voor kopen. Maar als je het mij vraagt zijn die krengen veel te duur voor wat je ervoor krijgt. Mocht je er een willen aanschaffen dan zou ik er wel een kopen zonder beugels, want daar ga je toch bewust/onbewust op steunen.
Let erop dat als je zonder zadel rijdt, dat je iets verder vooruit je paard zit dan wanneer je het zadel erop hebt liggen. In het begin had ik geen barebackpad dus ik gebruikte een pad (westerndekje) en maakte het vast dmv een longeersingel. Alleen probleem daarmee is dat de longeersingel je in de weg zit en je eigenlijk dus te ver naar achteren zit.
Je kan ook simpele gym oefeningen doen. Voorkeur heeft dan wel dat je gelongeerd wordt. Zodat er iemand is als er iets gebeurt, en iemand anders je paard in de hand heeft. De oefeningen kunnen bijvoorbeeld zijn om idd je tenen aan te raken, omdraaien op je paard, armen wijd en ronddraaien, bal overgooien met iemand. Als het goed gaat kun je deze dingen ook in draf proberen.
RyanneZarita
Geplaatst: 14-03-13 16:09
wat ik vaak doe met longeerlessen is de ruiter laten draven (soms ook even afwisselen doorzitten/lichtrijden) en het zadel vast te laten houden. Wanneer de ruiter genoeg balans heeft de handen in de zij. En gewoon veel oefenen! Klim er elke dag even op, met of zonder zadel!
Feldenkrais is een soort yoga voor ruiters, maar dan gaan ze heel erg uit van het bewust worden van elke kleine beweging in je lijf. Hier kun je er meer over lezen: http://feldenkrais.nl Ik weet niet waar ergens je woont? Tessa Roos uit Oudesluis geeft er praktijklessen in, zij is ook dressuurinstructrice.
Oh, da's goed te doen dan Haar e-mailadres en telefoonnummer staan op murdochmethod.nl.
Ceasar2015
Geplaatst: 14-03-13 21:39
Ik kan je een aantal lessen centered riding aanraden! Zowel met als zonder paard. Je leert zo goed je lichaam gebruiken en je balans op een juiste manier te bewaren. Iets waar je de rest van je leven profijt van zult hebben!
Kijk eens op deze website. Staat een boel info over het centered riding en vele malen beter uitgelegd dan ik zou kunnen.
Rianne11_42
Geplaatst: 15-03-13 09:23
frankyfrank schreef:
Wat houdt dat dan in ijssnuiver?
Thnx rianne ik ga morgen eens ff kijken.
Niet om het één of ander, maar Tessa heeft zich ook verdiept in Centered Riding voor zover ik weet Dat merk ik ook in m'n lessen wel. Twee vliegen in één klap!
Hoe ik op de manege lang geleden heb geleerd mijn balans te houden is door gewoon je beugels uit te doen. Kruislings over de schoft, zodat het paard er geen last van heeft, en dan gewoon rijden. Je kan je teugels nog wel vasthouden aan het begin, kan je zelfs nog gewoon oefeningen doen. Eerst lekker stappen, dan een stukje draven en dan kan je ook makkelijk aangalopperen. Zelf vind ik de galop en de stap makkelijker dan draf.
Verder proberen altijd rechtop te blijven zitten, niet mee gaan leunen. Mijn grootste valkuil in mijn balans was dat ik bv op de volte maar zelfs al in de hoeken mee ging sturen met mijn hele zit, dus mee naar binnen zitten. Je kan met je bekken wel sturen, maar probeer altijd rechtop te blijven. Voor je gevoel dus een beetje naar buiten hangen bij figuren.
Zonder beugels ben ik overigens ook vaak genoeg gevallen, paarden die het wat minder leuk vonden of die een wat moeilijkere draf hadden. Maar het fijne is dat je er dan af glijdt en niet gelanceerd wordt, en je wel gelijk weet dat je het de volgende keer dus anders moet doen.
Als je een voltigesingel van iemand kan lenen zijn de molen en de vlag ook hele goede oefeningen voor je balans. En inderdaad zonder beugels of zonder zadel.
Ja bon is mega gevoelig op je zit.span een spiertje en hij gaat al n kant op.
Voltige singel wordt lastig. Ik ken niemand die dat heeft, maar een longeersingel heb ik dan weer wel.lijkt mij alleen niet zo fijn voor mijn uhm zaakkie zeg maar.
Dan zou ik het gewoon met zadel doen, zoals ik al zei. Helemaal zonder zadel ga je wiebelen en het kan echt extreem ongemakkelijk zitten als je paard een hoge schoft heeft, en al helemaal als je een man bent Met een zadel kan je in principe hetzelfde bereiken, je glijdt er net zo makkelijk vanaf en je moet dus net zo hard op je balans letten. Probeer alleen erop te letten dat je niet gaat knijpen met je bovenbenen.
Ik lees hier heel veel (goede!) tips voor op het paard, maar je zou natuurlijk ook oefeningen zonder paard kunnen doen voor je balans! Bijvoorbeeld door op zo'n grote yogabal te gaan zitten en je balans te trainen.
Maar ik kan je ook zeker voltige(les) aanraden. Toen ik begon met paardrijden heb ik dit ook een tijdje gedaan voor mijn balans, erg leuk maar ook heel goed om je balans, gevoel en vertrouwen op het paard te trainen!
Ik wil nog even zeggen dat ik het heel bijzonder vind dat je deze stap hebt genomen (heb even je berichten door gelezen), kan me voorstellen dat je paard een enorme steun is nu je je zusje moet missen. Respect, keep up the good work en ik ben benieuwd naar je vorderingen!
Dank je wel pollemaster. Altijd fijn om support te krijgen. Nou daar zat ik ook aan te denken. Oefeningen die je tijdens het dagelijks leven kunt doen. Op mijn werk waar ik nu veel zit en met sporten of in huis etc. Of houding oefeningen etc.