Zonder zadel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 18:25

Heeft iemand adviezen/tips om het zonder zadel rijden goed onder de knie te krijgen? Oefening baart kunst, dat weet ik. Maar aan welke dingen moet je goed denken? Wat bij mij altijd lastig gaat is het blijven zitten in draf of scherpe bochten rijden, maar dat is logisch. Waar moet je nou mee beginnen, wil je een stevige zit ontwikkelen tijdens het zonder zadel rijden?

Alvast bedankt!
Groetjes /3

Nhmeisje

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:29

Vooral ontspannen en je benen lekker laten bungelen. Ook een beetje naar voren zitten zodat je knieen zeg maar tegen de schouders van je paard aan komen. En als je in draf moeite hebt helpt het soms om je hakken naar beneden te duwen. Maar het is inderdaad veel oefenen en het ligt ook aan je paard. Als hij zijn rug wat bolt zit je ook lekkerder. Ik heb het op een barebackpad geleerd dan kon ik af en toe het hengsel vastpakken als ik scheef ging zitten.

rianca1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:31

ik rij meestal op een fries zonder zadel.
Wat ik meestal doe is beetje naar achtergaan zitten..
en ofenen op het zadel doorzitten en dan de stijgbeugels weghalen.
suc6

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:42

een longeersingel is echt handig! in draf bijvoorbeeld, je kan de handvaten vasthouden, en stilletjes aan loslaten, altijd langer en dan lukt het op den duur wel, ik heb het er in ieder geval ook moeilijk mee, je bent niet alleen ;)

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:16

Ik zou met een barebackpad gaan rijden. Zacht voor jouw kont en fijner voor de rug van je paardje. Verder niet teveel ineens verwachten, dus korte stukjes draven in balans en af en toe een bochtje in rustige draf meenemen. Probeer daarbij onspannen te zitten en je lichaam lang te maken. Oefening baart kunst :)

Sjokki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:13

vooral je benen lang maken. ik had altijd dat als ik ging draven en ik had het ritme niet dar ik mijn benen ging aanspannen en een stukje omhoog trok. ik moest het mezelf afleren maar nu kan ik de draf gemakkelijk uitzitten! ik rijd wel altijd met barebackpad, fijner voor je kont en voor de rug van je paard. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:17

Wat helpt is vooral veel in stap rijden in het begin. Daarna heel korte stukjes in draf, telkens een paar passen. Waarom? In het begin, bij het aanzetten van de draf, zet het paard de achterbenen er meestal goed onder, waardoor de rug ontspant en het paard even nageeft waardoor het heel gemakkelijk is te blijven zitten.

Gaat de ruiter verkrampen (stuiteren) dan kan het paard ook niet meer ontspannen en is de balans zoek. Die hervind je dan niet meer zo snel, behalve door even terug te gaan naar stap.

Zorg dat je paard nageeft en met ontspannen rug loopt (onderlijn aangespannen). Geen scherpe bochten rijden, maar grote voltes en flauwe bochten. ;)

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:21

Stapje voor stapje gaan!
Zoals mijn mede bokkers
Ik kan nu zelf,
Door alles stapje voor stapje te doen
1,10 zonder zadel springen!
Galopperen
en nog veel meer
Ik vind zonder zadel rijden veel leuker dan met zadel :D

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 20:38

Bedankt voor jullie tips! Laatst wilde ik een stukje draven, maar doordat ik mijn benen samenspande drukte ik per ongeluk in de buik van het paard en toen ging die in galop. Vervolgens ook nog gekke sprongen maken, en viel ik over de nek eraf :D Hehe, niet zo handig.. Hopelijk gaat het in het vervolg - met jullie tips - wat beter! ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:39

Je kunt ook in het begin iemand vragen je paard aan een leadrope of longeerlijn vast te houden, zodat degene je paard wat kan afremmen desgewenst. Veel plezier!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:41

Kleine stukken draven, en misschien met zadel en dan zonder beugels.
Of met barebackpad oefenen als je die hebt/wil kopen/kan lenen.
Succes! :D

w_love_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:43

vooral erg ontspannen zitten dan word je paard dat ook en zit ie al een stuk lekkerder en ook een beetje naar achter blijven leunen dan word het vast al een stuk makkelijker!

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:09

Probeer lekker ontspannen te zitten en je benen niet aan te klemmen. En probeer goed rechtop te blijven zitten en je zitbeenknobbels te voelen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:36

Beetje naar achter zitten, proberen mee te '' hobbelen'' en ontspannen en je benen lekker laten hangen, en vooral goed opletten, anders hobbel je er snel af :+
Succes!

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:27

Zonder zadel rijden is echt veel makkelijk dan met zadel rijden! Je voelt veel beter hoe het paard beweegt wat fijner is voor je zit en je hebt meer grip omdat een zadel glad hard leer is en een paardenvacht een stuk ruwer. Daardoor glij je zonder zadel veel minder snel scheef dan met zadel.

Houdt er wel rekening meer dat wanneer je tegen iets steils omhoog loopt, je geen steuntje in je kont hebt. ;)

dressageknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:45

Inderdaad je moet eerst het op het zadel doorzitten goed onder de knie hebben.. en dan ga je zonder beugels... en als dat allemaal goed gaat zonder zadel... en dan heb ik nog als extra tip; beetje naar achteren leunen maar NIET aan de teugels gaan hangen .. alsjebliefd ga niet aan die teugels hangen ,zo dieren mishandeling! en houd je benen lang helpt ook altijd :o

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 05:58

Niet naar achter leunen: juist rechtop zitten zodat je in balans bent. Anders moet je dat compenseren en wat is dan gemakkelijker dan aan iets vasthouden (teugels ;) ).

Je benen kun je makkelijker ontspannen en 'zacht' houden als je je tenen lekker laat afhangen naar beneden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:38

Ik zou een barebackpad aanschaffen, dan heb je net iets meer grip. (Gladde vacht glijd je snel)

Verder is ontspannen, ontspannen, ontspannen heel belangrijk. Ook is het belangrijk dat je je paard op zit terug kan krijgen in tempo, moet je persé de teugels gebruiken zul je sneller een gespannen rug krijgen bij het paard, wat het voor jou moeilijker maakt om ontspannen te zitten en je zo dus het cirkeltje rond blijft gaan.

Dus aandraven, meteen zwaar uitblazen zodat je goed ontspant en jezelf lang houdt en het paard ook weer snel overgaat in stap.

dorien1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:07

Adem in, adem uit. Echt de beste tip die ik je kan geven :) Ga mee met het paard, doe alles op jouw tempo en ben niet bang om te vallen, dan ontspan je meer :) Succes!

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:19

Nog een vraagje he; ik kan me voorstellen dat een paard het voor de eerste keer best eng vind dat iemand op zijn rug gaat zitten zonder zadel. Iemand hier ervaring mee? Ik wil het zelf graag leren met mijn verzorgpaard, alleen niemand heeft dit een keer gedaan met haar.. Hoe kan ik het beste beginnen?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:22

@ Danique93, Uh, gewoon doen? :P
Ik heb het bij mijn paard ook gedaan. Hij is een nerveuze reus van 1.86 waar ook alleen nog maar met zadel op gereden was, maar ik dacht; whatever. En ik ben er gewoon zonder zadel op gaan zitten en gewoon wezen draven en galopperen. Was allemaal geen probleem.

dorien1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:23

Het is denk ik vervelend voor het paard omdat je toch minder stevig zit en meer hobbelt. Ik denk dus dat je veel moet oefenen op andere paarden en moet ontspannen. Het lijkt mij ook logisch dat je het de eerste keer beter alleen in stap kan doen (dan zit je fijner en hobbel je neit veel) en met de eigenaar (die je helpt opstappen en eventueel ook het paard vasthoudt.) En zorg ook dat je paard neit te hard gaat, dat is lastig volgen! Succes!

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:29

Hahah oké LoesVDB :D Respect! :D Die van mij wil wel eens wegschieten.. heb al wel eerder zonder zadel gereden maar op andere paarden, moet zeggen dat dat wel is gelukt maar ik voor mijn gevoel er als een zoutzak op zit :') En niet te hard gaan dorien1998 haha hoe harder ik ga klemmen hoe harder zij gaat ben ik bang hihi, maar gewoon doen dus! Ik ga t proberen!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:30

Danique91 schreef:
Nog een vraagje he; ik kan me voorstellen dat een paard het voor de eerste keer best eng vind dat iemand op zijn rug gaat zitten zonder zadel. Iemand hier ervaring mee? Ik wil het zelf graag leren met mijn verzorgpaard, alleen niemand heeft dit een keer gedaan met haar.. Hoe kan ik het beste beginnen?

Hij voelt precies alles wat je doet omdat je direct op zijn rug zit.
Dus voor het paard juist fijner, is mijn ervaring.. al dan wel met barebackpad.
Lekker rustig zitten en goed meebewegen met je onderlichaam!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:35

Danique91 schreef:
Hahah oké LoesVDB :D Respect! :D Die van mij wil wel eens wegschieten.. heb al wel eerder zonder zadel gereden maar op andere paarden, moet zeggen dat dat wel is gelukt maar ik voor mijn gevoel er als een zoutzak op zit :') En niet te hard gaan dorien1998 haha hoe harder ik ga klemmen hoe harder zij gaat ben ik bang hihi, maar gewoon doen dus! Ik ga t proberen!

Succes! :j +:)+