Hoe rustig te krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

Hoe rustig te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:58

Hallo bokkers,

Sinds kort rijd ik op mijn lievelingspaard (waarmee ik KNHS wil gaan starten) zonder thiedeman.
Zonder thiedeman is zijn draf veel sneller en is hij wat moelijker terug te krijgen naar een gang lager. Ook heb ik nu moeite om een rustig draftempo, maar wel dat hij goed actief doordraaft, aan te houden. Ik rijd sinds ik zonder thiedeman rijd, ook zonder zweep. En sporen heb ik niet.

Doordat hij een snellere en onregelmatige draf heeft (ligt aan mij, ik moet eraan werken, maar hoe?) kan ik ook niet meer netjes doorzitten. Of ik zit netjes, en me voeten zitten te ver in de beugels. Of ik heb de beugel netjes onder de bal van me voet, en stuiter een beetje in het zadel. Maar die beide dingen tegelijk, vind ik nu heel lastig nu ik zonder thiedeman rijd.

Met thiedeman heb ik dat probleem niet, maar ik moet en zal zonder thiedeman rijden, want dat moet ik ook bij de KNHS proefjes (en FNRS vanaf F12)

Als ik tussen F-A-K vanuit galop terug in draf moet, bij E moet afwenden en dan in stap moet overgaan, lukt mij dat niet. Ik heb pas bij de X of iets later mijn paard in stap. En het moet veel eerder natuurlijk.

Hoe kan ik op een rustige, paardvriendelijke manier mijn paard rustig en onder controle houden?

Het is trouwens niet zo dat hij telkens door de bak gaat rennen en er vandoor gaat.

Alvast heel erg bedankt. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

cindyheyyou

lovelady1

Re: Hoe rustig te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:01

mischien helpt les

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 00:24

Het klinkt mssn idd raar, maar les is de enige manier om hier controle over te krijgen.
Je moet het ook zien gebeuren, en daar dan op reageren, vraag en antwoord.
Als een eenvoudig trucje zou helpen waarom is dan niet iedereen wereldkampioen hé.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:25

Dat het doorzitten niet lukt, komt omdat het tempo van je paard nog te hoog ligt en hij waarschijnlijk niet ontspant. Hierdoor kun jij niet lekker mee gaan met de beweging en ga je stuiteren :)

Les is inderdaad een goeie tip, is dat een optie?
Verder ben ik wel benieuwd hoe je het nu oplost: wat doe je als hij hard gaat?

Het kan helpen om in draf langzamer te gaan lichtrijden en zelf zo veel mogelijk te ontspannen. Ga je niet druk maken en constant aan de teugels trekken, want dat levert alleen maar meer snelheid op :) Ook het rijden van lange, rechte stukken nodigt uit om snelheid te maken. Voltes en andere ronde figuren halen juist de snelheid eruit

Succes!

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:42

Misschien zijn wedstrijden nog niet zo'n goed idee als je dit nog niet onder controle hebt zonder thiedeman.. Ga dit eerst oefenen zonder de druk dat je op wedstrijd hoeft.. Als het goed gaat dan pas denken aan een proefje.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 09:06

Heb je geen filmpje van het rijden, dan kan ik veel beter tips geven. En kan ik ook deels bepalen of je er al aan toe bent om een proefje te rijden. Ik neem aan dat je naar wedstrijden wilt om een puntje te halen?

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 15:32

Dankjulliewel :) ik ga donderdagochtend vrijrijden, ik zal kijken of ik iemand kan vinden dat die mij gaat filmen.. Er zijn dan meestal nog niet zoveel mensen op stal..

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:50

Vooral niet met de teugels oplossen (dus niet gaan hangen in de teugels), korte ophoudingen wel, probeer rustiger te lichtrijden, dus minder snel dan het tempo van het paard. Ook ademhaling speelt een belangrijke rol, probeer zo diep mogelijk uit te ademen en tot 10 tellen helpt soms ook.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 09:10

Bedankt!

Als ik zonder zadel rijd heb ik er weer totaal geen last van. Dan draaft hij wel rustig.. Dus zit ik ook weer veel netter. Maar ook dan heb ik geen thiedeman natuurlijk...

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:04

cindyheyyou schreef:
Bedankt!

Als ik zonder zadel rijd heb ik er weer totaal geen last van. Dan draaft hij wel rustig.. Dus zit ik ook weer veel netter. Maar ook dan heb ik geen thiedeman natuurlijk...

Die thiedeman, doet dus eigenlijk niets... Dat blijkt uit wanneer je zonder zadel deze ook niet nodig bent.

Jij geeft hierboven aan dat je minder netjes zit in het zadel, heb je hier een foto van?

Dit is een manegepaard als het goed begrijp?? Hebben anderen die op hem/haar rijden dit ook?

Wat bij mij het eerste in mij op komt, is dat het zadel niet goed ligt. Omdat wanneer jij zonder zadel rijdt niets aan de hand is en wanneer je met zadel rijdt wel.
Alleen zit jij met het probleem, mocht het een manegepaard zijn. Dat ze niet snel iets aan een zadel doen.

Aadios

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:44

je moet absoluut niet aan de teugels gana hangen.
halve ophoudingen maken helpt wel.
als je zonder zadel rijd zit je minder houterig dan op een zadel veel mensen gaan dan stijf rechtop zitten zonder zadel zit je meestal wat gemakkelijker... nouja... alsof je op een stoel zit en omdat je minder aanleuning hebt zit je minder recht op (dus relaxed ) probeer je in het zadel te ontspannen en als hij zo snel gaat draven moet je hem op een volte zetten en halve ophoudingen maken... en een beetje proberen hem verzameld te krijgen (?)
(ik garandeer geen succes het hangt allemaal van de ruiter af en ik weet natuurlijk niet hoe het paard loopt dus dit zijn gewoon algemene tips en trucjes)
ik zou het wel proberen... maar als je dit al doet of het werkt niet zou ik wel even aan iemand van de manege vragen ofzo met meer ervaring of een instructeur/instructrice
veel succes ik hoop dat het je lukt ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:54

Zou het dan niet aan het zadel kunnen liggen. Als het niet lekker zit, kan het zijn dat je paard vlucht voor de pijn. Ik zou eerst dat uitsluiten. Vervolgens zou ik met rijden helemaal niet aan proefjes of wedstrijden denken maar gaan oefenen. Je gaat in de verschillende gangen oefenen om je tempo te verhogen en te verlagen. Dat doe je niet echt met je teugels maar met je zit. Als je in draf langzamer gaat lichtrijden moet je paard ook terugkomen in tempo. Je kunt in het begin je teugels nog wel wat als ondersteuning gebruiken om terug te komen in tempo maar je moet dat minderen en op een gegeven moment niet meer nodig te hebben. Ook kun je je paard bezig houden met figuren. Steeds kleinere voltes en slangevoltes met steeds meer bogen maken. Zo leer je je paard goed onder controle te houden. Beloon hem ook als hij het goed doet en oefen niet te lang maar wel vaak.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 22:32

Bedankt! Ik denk niet dat het aan het zadel ligt, want met thiedeman zit ik wel weer heel netjes. Dan heb ik nergens problemen mee. Zonder thiedeman is hij gewoon drukker en sneller, ik ga jullie tips proberen, en ja het is idd een manegepaard ;) helaas heb ik vandaag niemand kunnen vinden die een filmpje kon maken, het ging vandaag wel iets beter dan vorige week :)

xoMichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:07

Bij mij hielp het altijd heel erg om te gaan lichtrijden in het tempo wat jij wilt hebben.
Dus het tempo wat jij wilt lichtrijden, moet je gaan lichtrijden, ook al gaat dit heel erg tegen je gevoel in.
Je paard past zich als het goed is zelf aan aan het tempo wat jij licht rijdt.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 22:42

Het gaat nu al veel beter :D zelfs in de buitenbak gereden waar de paarden soms wat frisser zijn. Ik denk dat het gewoon een kwestie van wennen was :P