Geen respect/vertrouwen of dominant?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WandaxLover

Geen respect/vertrouwen of dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 13:02

Hoi en alvast bedankt om tijd te nemen om dit te lezen.

Ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet omschrijven of waar ik moet beginnen, maar ik begin wel gewoon met schrijven en dan zie ik wel waar het komt. Ik heb een verzorgpony.
Naam: Wanda
Leeftijd: 14
Hoogte: ongv 1.43
Ik begin wel bij haar verleden.
Wanda is nu ongeveer 4 a 5 jaar bij haar eigenaren en ik verzorg haar nu 1,5 jaar. Bij haar vorige eigenaren heeft ze zowel voor de kar gestaan en is ze ook onder het zadel bereden, maar voornamelijk voor de kar. Hier reedt ze ook wedstrijden voor de kar, maar heeft 5 jaar geleden een ongeluk gehad. Er kwam een fietser de men baan op en er moest een ingekorte bocht gemaakt worden, hierbij is zover ik het heb begrepen de kar omgevallen en heeft ze verwondingen opgelopen aan haar achterbenen. Hierdoor is ze een tijd kreupel geweest en kon ze geen marathonnen meer lopen en is ze verkocht. Toen kwam er een verzorgster die volgens mij ook wel moeite had met Wanda om onder het zadel te rijden. Ze is ook op les geweest met Wanda maar niks heeft geholpen. Wanda kent namelijk geen been/zit hulpen (reageert op stem) , wil graag haar eigen gangetje gaan, is heel temperamentvol, als ik bitloos rij gaat ze met opzet naar links als ik rechts wil en heeft een enorm gebrek aan vertrouwen en respect. (misschien door het ongeluk vertrouwen verloren in de mens(???) ) En nu ik haar verzorg zie ik een beetje vooruitgang maar dat houdt een beetje op de laatste tijd. Ze is ook erg dominant en er valt bijna niks met haar te toen als haar vriendje Bram (shetlander, ongv 37 jaar) niet in de buurt is. Dan raakt ze helemaal gestresst en probeert ze te vluchten en je eraf te bokken (laatst ging ze met opzet onder lage bomen door zodat ik helemaal plat op haar rug moest gaan liggen) We rijden namelijk alleen in de wei want we hebben geen bak. Ik snap dat het probleem bij mij ligt, maar ik vraag jullie hulp. Hoe kan ik dominant over haar worden, haar respect en vertrouwen winnen en normaal met haar rijden als Bram niet in de buurt is? Er moet denk ik ook heel wat veranderen in het grondwerk maar ik weet niet hoe. Les is geen mogelijkheid.

Als er iemand is die mij meerdere malen zou kunnen helpen zou ik ook wel filmpjes kunnen uploaden.
Alvast bedankt. Groetjes Angelha.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:22

Les is geen mogelijkheid, maar misschien zijn er wel ervaren mensen in je buurt die je willen helpen met Wanda. Bijvoorbeeld longeren met jou erop en hierbij kun je wel gebruik maken van de dingen die ze wél goed doet; namelijk reageren op stemhulp! Dat is al een heel goed begin.
Het lijkt een beetje alsof je pony niet altijd begrijpt wat je wil en daardoor zelf maar wat kiest om te doen. Dit mag natuurlijk niet als jij erop zit, want dat kan gevaarlijk zijn. Probeer met veel geduld en belonen als ze het goed doet hele simpele dingen te vragen. Kleine stapjes, bijvoorbeeld een nette volte in stap rijden is al goed.
Het idee dat je dominant over haar wil zijn, staat niet op een lijn met dat je respect en vertrouwen wil winnen. Wanda klinkt als een merrie die het niet zomaar pikt als een mens boos op haar wordt.
Respect en vertrouwen is iets wat veel langer duurt, maar wel een veel beter uitgangspunt is.
Echt waar, vraag hulp aan iemand die je op een geduldige en fijne manier kan helpen en als je alleen met haar bent, vraag dan dingen die ze wél goed kan en beloon haar.
Grondwerk is alles wat je met haar doet wanneer je er niet op zit. Loopt ze netjes met je mee aan het halster? Kan je haar achteruit zetten, hoeven makkelijk uitkrabben, opzij laten gaan, kan ze stil staan met poetsen? Dat zijn allemaal kleine dingetjes die misschien wel beter kunnen en als dat zo is, dan zal je dat ook merken in het rijden. ;)

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:00

Whild schreef:
Les is geen mogelijkheid, maar misschien zijn er wel ervaren mensen in je buurt die je willen helpen met Wanda. Bijvoorbeeld longeren met jou erop en hierbij kun je wel gebruik maken van de dingen die ze wél goed doet; namelijk reageren op stemhulp! Dat is al een heel goed begin.
Het lijkt een beetje alsof je pony niet altijd begrijpt wat je wil en daardoor zelf maar wat kiest om te doen. Dit mag natuurlijk niet als jij erop zit, want dat kan gevaarlijk zijn. Probeer met veel geduld en belonen als ze het goed doet hele simpele dingen te vragen. Kleine stapjes, bijvoorbeeld een nette volte in stap rijden is al goed.
Het idee dat je dominant over haar wil zijn, staat niet op een lijn met dat je respect en vertrouwen wil winnen. Wanda klinkt als een merrie die het niet zomaar pikt als een mens boos op haar wordt.
Respect en vertrouwen is iets wat veel langer duurt, maar wel een veel beter uitgangspunt is.
Echt waar, vraag hulp aan iemand die je op een geduldige en fijne manier kan helpen en als je alleen met haar bent, vraag dan dingen die ze wél goed kan en beloon haar.
Grondwerk is alles wat je met haar doet wanneer je er niet op zit. Loopt ze netjes met je mee aan het halster? Kan je haar achteruit zetten, hoeven makkelijk uitkrabben, opzij laten gaan, kan ze stil staan met poetsen? Dat zijn allemaal kleine dingetjes die misschien wel beter kunnen en als dat zo is, dan zal je dat ook merken in het rijden. ;)

Ik denk idd dat dit de manier voor jou is. Vraag een ervaren iemand om hulp en beloon idd de dingen die wel goed gaan. Probeer daarna de dingen iets uit te breiden, maar doe het niet te snel, geduld is denk ik ook nodig. Wat doe je verder allemaal met haar? Alleen rijden of longeer je haar ook? Ook met longeren kun je veel bereiken, mits het op de juiste manier wordt gedaan. Ik zou zeggen ga ook veel lezen en filmpjes kijken over paarden.
Misschien is het idd ook handig om eerst met grondwerk te beginnen, zo kun je een goede band opbouwen (met respect voor elkaar) en haar dingen laten begrijpen.
Succes in ieder geval.

Aadios

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:58

je paard moet zich helemaal op z'n gemak voelen bij jou en jou zien als de leider en je respecteren...
ik heb dit probleem (soortvan) ook met het paard dat ik nu voor een manege rijd...
maar ik denk dat je paard het gewoon niet snapt dus vergelijk hem met een groen paard (onbeleerd paard)
ze kennen nog niks...
dus ze moet nog wennen aan de druk en teugel hulpen...
probeer maar als je in de bak staat ofzo op lichte druk laten wijken of dat soort dingen :$
en paarden zijn net spiegels als jij elke keer heel boos word en gaat slaan (dit is een voorbeeld) gaan paarden negatief reageren of jou na doen (bokken en steigeren , protesteren) het zijn gevoelige dieren die ook gewoon met respect en eerlijk behandeld willen worden.
probeer wat grondwerk netjes aan het halster mee lopen longeren...
je kan ook met een losse teugel rijden (je moet natuurlijk wel contact houden met de mond maar niet zoveel druk meteen)
en Wanda moet JOU zien als de leider en ze moet je echt gaan vertrouwen zodat ze ook zonder zie shetlander met jou mee wil

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:53

Je zegt dat ze expres links gaat als jij rechts wilt als je bitloos rijdt, maar... paard kent geen:
-zithulpen
-beenhulpen
-is stang gewend van de kar

hoe moet het paard dan duidelijk hebben wat met bitloos rijden linksaf of rechtsaf is?

Ook is er geen trucje om de ranghogere te worden en respect en vertrouwen te krijgen, dat zit hem namelijk in je volledige doen en laten. Daarom heb je bij dat soort dingen ook begeleiding nodig.

In welke regio woon je? (Misschien zijn er mensen op bokt die kunnen/willen helpen?)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:44

Voor eerst moet ik je feliciteren omdat je beseft dat je alleen een oplossing kan vinden als jij je kennis van paarden uitbreid .
Als ik je verhaal lees, Anghela vermoed ik dat je pony eerder angstig en onzeker is dan dominant.
Een paard dat dominant is zal zich zelfzeker gedragen tov van andere paarden en mensen, een paard dat gestrest is en vlucht heeft waarschijnlijk eerder een onderdanig karakter maar handelt zo uit onzekerheid.
Een onderdanig paard zoekt de zekerheid van een leider en jij zal moeten leren om dit te bieden.

Ga je verdiepen in de denk- en leefwereld van paarden en met deze kennis kan je je pony gaan opvoeden zodat hij jou als zijn leider ziet en bij jou zekerheid en rust vind.
Deze wereld hier uitleggen gaat niet omdat hij erg complex is maar op internet vindt je heel wat info.
Als je Engels voldoende is kan je om te beginnen eens gaan kijken op www.thinklikeahose.org. Let wel op met de filmpjes, er zijn er "how to do" en "how NOT to do".
De kennis die je zo opdoet moet je dan gebruiken tijdens elke seconde dat je bij je pony bent en grondwerk is een goed hulpmiddel bij het opvoeden.
Zelf als les geen mogelijkheid is zou ik je toch adviseren om iemand te zoeken die zich verdiept heeft in de denk- en leefwereld van paarden en deze enkele keren laten komen kijken naar je pony.
Hij kan je, door wat hij ziet, op weg zetten, ik zo je adviseren om een western ruiter of trainer te zoeken, zij besteden meestal meer aandacht aan dit facet van het paarden leven.