Paard gooit maar met zijn hoofd en loopt niet door

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lutha

Paard gooit maar met zijn hoofd en loopt niet door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:04

Hallo,

Ik rijd 1 dag in de week op de manege, op een 5 jarige Friese ruin. Als ik gewoon aan het stappen ben aan een lange teugel, houdt hij zijn hoofd gewoon laag. Maar zodra ik mijn teugels maar iets korter pak, gaat meteen met zijn hoofd gooien, en galoppeert hij steeds aan. Ook
ik doe mijn uiterste best om hem goed door te laten lopen, waardoor hij wat nagefelijker wordt.
Maar hij is gewoon súper lui. Ik rijd hem met zweepje, maar zoals het er nu uitziet, zou ik dat de hele tijd moeten gebruiken.
Het is wel lastig dat ik natuurlijk maar 1 keer per week rijd, maar wie heeft er een tip?

lovemario

Re: Paard gooit maar met zijn hoofd en loopt niet door

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:21

is er al een tandarts bij geweest?

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:23

paard doet dat met een reden, hij wil iets duidelijk makenn waar ie last van heeft

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:26

Ik gok op onbalans, en alles wat hij doet is dan om evenwicht te houden. Ik weet niet op welke manier je probeert hem 'beter te laten lopen'? Kan je dat uitleggen?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:29

misschien te hard in zijn mond gerukt door allerlei verschillende ruiters.

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:30

Sodeletuut schreef:
Ik gok op onbalans, en alles wat hij doet is dan om evenwicht te houden. Ik weet niet op welke manier je probeert hem 'beter te laten lopen'? Kan je dat uitleggen?

Steeds als hij gaat stappen of ik merk dat hij bijna gaat stappen, drijf ik hem aan. Maar toch gaat hij stappen. Mijn instructrice zegt dat dat ik hem een tik moet geven met de zweep. Maar bij het volgende rondje doet hij het weer. En steeds als ik hem aandrijf luistert hij gewoon niet. Ik gok zelf dat hij misschien de beenhulpen slecht begrijpt ofzo

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:33

Ja dat is het nadeel van een afgestompte manegepony, en dat is waar je inderdaad op een gegeven moment tegen aan kan gaan lopen als manegeruiter.. Het jammere is dat je er zelf zo weinig aan kunt doen, want je kan eigenlijk in een uurtje niet echt iets veranderen..

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:34

Er is een centraal Head Shaking topic bij Medisch. Kijk daar eens (en neem je er de tijd voor ;)).

Ik zou een paard dat iets probeert te vertellen niet het zwijgen opleggen met de zweep.

"geef hem maar een tik"
Hoeveel instructeurs dat zeggen. Zou eens andersom moeten zijn!

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:46

PoucyWouce schreef:
Er is een centraal Head Shaking topic bij Medisch. Kijk daar eens (en neem je er de tijd voor ;)).

Ik zou een paard dat iets probeert te vertellen niet het zwijgen opleggen met de zweep.

"geef hem maar een tik"
Hoeveel instructeurs dat zeggen. Zou eens andersom moeten zijn!

Je hebt helemaal gelijk!! Bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken! :j