Hoeveel contact op teugels tijdens buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Hoeveel contact op teugels tijdens buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 16:52

Vanmiddag heb ik een heerlijke buitenrit gemaakt met mijn paard. Los van het plezier, is de volgende vraag ontstaan. De laatste tijd heb ik moeite met het vaststellen hoeveel contact ik op de teugels moet hebben tijdens een buitenrit. Vroeger reed ik met geheel losse teugels in het bos: ik hield de teugels met één hand vast en er hing een boog in. Sinds enige tijd krijg ik dressuurles en als ik oefeningen doe in de bak, wil ik graag constante aanleuning en daar werk ik aan. Dit gaat redelijk goed. In het bos lukt de aanleuning veel slechter. Mijn paard is meer gespannen of energiek en in elk geval kijkerig. Hierdoor ben ik mijn paard eigelijk de hele tijd aan het corrigeren, zo van: 'he, contact houden met de teugel!' Dit doe ik door mijn bekken te kantelen + beenhulp te geven (=de motor aanzettten) en zonodig een kleine ophouding te geven (= een kneepje als zij haar hoofd omhoog gooit). Hier ben ik een hele rit mee bezig, en het bederft een beetje mijn plezier omdat zij het blijft doen en ik geïrriteerd raak. Ik vraag me af hoe andere dressuurruiters dat doen. Is er een middenweg? Gaat haar onrust weg als zij door krijgt dat zij aanleuning moet blijven zoeken, ook in het bos? Of moet ik de teugels gewoon weer los gooien? Ik heb trouwens ookal geprobeerd om licht contact te houden, zodat zij haar hoofd mag houden waar zij het comfortabel vindt, dus niet perse op de loodlijn. Dit werkt redelijk, maar dan gooit ze wel regelmatig haar hoofd omhoog, waardoor ik het contact verlies. Moet ik toch weer corrigeren. Wat doen jullie en/of hebben jullie advies?

wendy1987

Re: Hoeveel contact op teugels tijdens buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:55

Ik houd zelf meestal gewoon wel het contact. Maar ben op buitenrit ook vaak dressuurmatig bezig. Keertje opzij zetten voor been ed. Dus ze moet wel werken, ook al zijn we buiten.
Ik zou denk ik toch voor contact gaan :)

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:56

Ik zou beginnen met ontspanning volledig terug te krijgen op een buitenrit. Zelf heb ik altijd de teugels los en enkel als de situatie meer gespannen wordt, zoals bij een oversteek of een galop, maak ik de teugels meer op maat.
Hoe reageert je paard als de teugels wat losser gaan? Ik zou in het begin wel altijd contact houden, dus nooit helemaal los gooien, dit lijkt me iets te gevaarlijk.
Mocht het goed gaan en er meer ontspanning in het buiten rijden komt, dus ook dat jullie beide plezier beleven aan de rit, dán zou ik eventueel oefeningen op gaan pakken die je wilt.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:57

Kilometers maken, eerst kon ik met mn pony in de bak netjes nageeflijk rijden etc, enorm licht in de hand, maar buiten kijkerig etc. Het is even doorbijten die paar keer dat ze buiten nog erg kijkerig zijn en niet 'makkelijk' met wat aanleuning willen lopen, maar uiteindelijk ben je er doorheen.

Ik rij ook buiten eigenlijk altijd zoals ik in de bak rij, zelfde contact etc, ene keer even een stuk met losse teugel, andere x wat richting oprichting, net als met het normale trainen. Paard moet leren ten alle tijden wanneer jij het vraagt te 'ontspannen'(kan het even niet anders uitleggen), dus ook in het bos zou je net zo makkelijk nageeflijk moeten kunnen rijden als in de bak, dat is gewoon een stukje controle

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 17:05

@tuc. Mijn paard blijft of wordt ontstpannen als de teugels los gaan. Ze strekt direct haar hals en hoofd naar beneden, en daarna gaat het vrolijk naar boven om overal te gaan kijken. Dan gaat ze dus wel heen en weer en op en neer met haar hoofd. Doet jouw paard dat ook? @Wendy1987, jij houdt je paard echt op de loodlijn? @arizonagreen: jij zegt dus: consequent doorzetten, totdat mijn paard het door heeft dat zij wel EEN UUR LANG :(:) nagevelijk moet blijven. Haha, misschien vind ik dat wel zwaar!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:08

Inderdaad, consequent zijn en duidelijk, tot het erin zit. Ik heb uren door het bos gereden half vechtend omdat meneer veel liever alles om hem heen zag, maar nu heeftie door dattie dat ook kan zien als t koppie naar beneden is. En ook regelmatig dat ik nu wel met lange teugel rij de hele tijd in het bos, maar op elk moment dat ik wil kan ik hem 'checken' en in 2sec loopt meneer weer netjes.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:09

Nouja, niet continu, maar dat hoeft ze in de bak ook niet van mij. Ik doe gewoon "spelen" zeg maar, ze moet mijn hand volgen. Ene keer wat hoger, dan weer lager, dan even strekken. Dan buiging, etc etc..
Ik wil dat ze ontspannen loopt en op deze manier gaat dat prima! Plus dat ik dan altijd teugels al op contact heb mocht er een auto/hond ineens in de buurt zijn.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:13

Bij mij is dressuur echt alleen in de bak, in het bos rij ik lekker ontspannen met een lange teugel, met 1 hand met een flinke boog er in. Paard luistert prima naar druk en word soms wat heter in het bos. Maar als ik de teugels kort doe word dat alleen maar erger. Dus dressuur is echt alleen in de bak bij ons en het bos in ontspannen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:15

Ik reed ook altijd mijn ''sport''paarden met lange teugel buiten.
Af en toe even controleren en bij een ''eng'' punt even een schouder binnenwaarts (oid) om de aandacht af te leiden. Voor de rest juist lekker ontspannen rijden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:36

Mijn paard is buiten ook anders dan in "de bak" maar dat is ook logisch als ik haar naar "beneden rij" dan ben ik in feite haar ogen en moet ze zich volledig op mij richten. Maar buiten vindt ze het gewoon ook leuk om zelf te kijken wat er allemaal te zien is. Ik gun haar dat ook. Nou ben ik wel een westernruiter en heb mijn teugels veel vaker in bogen dan een dressuurruiter.
Dus wat is je doel voor je paard als je buiten rijdt en wat vind je zelf het prettigste.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:40

ik heb met het jonge beesie buiten de teugels in 1 hand in een boogje, buiten is ze vrij gespannen en als ik haar dan 'vasthoud' gaat ze huppelen, als ik haar los laat loopt ze rustig om zich heen te kijken. In de bak moet ze echt aan het werk. Buiten mag ze van mij dus gewoon ontspannen, want daar is voor mij een buitenrit voor, even lekker ontspannen buiten.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:47

Het verschilt denk ik wel per paard. Mijne loopt eigenlijk uitzichzelf het liefst laag (oren schofthoogte) en zo kijkt ze ook een beetje om zich heen. Soms zie je alleen de ogen draaien en soms moet ze echt haar hoofd opzij doen.
Helemaal omhoog vind ik eigenlijk nooit goed omdat ze zich dan druk gaat maken, dan zet ik haar inderdaad wel naar beneden en los het ook op met schouderbinnewaarts oid.
Maar ik rij echt met hele lange teugels.

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:14

Het verschilt ook per paard, en per ruiter.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:31

EvelienKiss schreef:
@tuc. Mijn paard blijft of wordt ontstpannen als de teugels los gaan. Ze strekt direct haar hals en hoofd naar beneden, en daarna gaat het vrolijk naar boven om overal te gaan kijken. Dan gaat ze dus wel heen en weer en op en neer met haar hoofd. Doet jouw paard dat ook?

Mijn paard doet dit ook wel, maar is heel ontspannen als ze haar hoofd niet gestrekt heeft. Dus ze heeft niet de intentie harder te willen gaan of gevoeliger voor de omgeving te zijn. Als ze gespannen wordt, neem ik de teugels wel op maat en zodra ze weer rustig is, meteen lang laten. Zo weet ze dat ze altijd ruimte krijgt als ze rustig en braaf is :)
Ik zou dan denk ik toch proberen te bereiken dat haar hoofd weer lager gaat, bijvoorbeeld door hele lange tijd te draven met langere teugel (dat werkt bij mij tenminste; dan begin je met teugels op maat en langzaam langer maken). Want als ze niet ontspannen is, zullen de oefeningen die jij wilt doen ook niet goed gaan, kan ik me zo voorstellen. (Overigens laat mijn paard haar hals bijna nooit helemaal gestrekt, alleen in stap)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 11:20

Goed. Alle tips in acht nemend ga ik het volgende doen. Werken aan de ontspanning door haar veel voorwaarts te laten gaan. Wel vragen dat ze contact houdt. Zodra dit contact er constant is (dit wordt dus even werken voor ons beiden), kan ik ook haar ook zo af en toe helemaal een losse teugel geven. Met een duidelijke commando, zodat ze snapt dat ze 'vrij' is. En zodra ik de teugels weer oppak, moet ze toch het contact houden. Dank voor de adviezen.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:27

Succes en ik hoop dat het zo voor je werkt!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:38

Ik hou minimaal contact op buitenrit, maar dat komt ook omdat ik met hackamore buiten rij dan moet je wel en kan je niet constant met druk rijden. :j Ik moet wel zeggen dat de nageeflijkheid er dan ook wel is, hij loopt goed ontspannen gezakt met het hoofdje. Niet zo zeer 'aan de teugel' dat hoeft ook niet. Zolang hij zijn rug niet wegdrukt en lekker ontspannen laag loopt ben ik voor een buitenrit tevreden. :)

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:07

Als ik op buitenrit ben heb ik meestal geen teugelcontact.. Eigenlijk vooral omdat ikzelf dan zin heb in gedressuur :o Dan was ik wel in de bak gebleven ;)
Ik denk dat het voor mijn paard ook wel lekker is dat hij dan zelf mag weten waar hij zijn hoofd houdt en dat ik niet op elke beweging zit te miepen..
Ik wil wél dat hij zijn achterhand gebruikt enzo, maar goed, daar heb ik dan weer mijn teugels niet voor nodig.

Lotte86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:20

Ik zou een buitenrit als je paard braaf is als totale ontspanning rijden, en dat betekend lekker los! Zo houd je afwisseling in je training.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:29

Heel verschillend, ligt er aan wat ik doe. Ik rijd ook dressuurmatig in de bos en dan hebben we contact en vraag ik ook stelling. Aan de andere kant mag hij van ook lekker stappen met een lange, losse teugel of lekker galopperen met een losse teugel. Als ik met dressuur bezig ben vraag ik hetzelfde als in een arena.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:53

Ik wissel ook af, ik heb momenten dat ik met volledig lange teugel in de bak bezig ben, maar ook momenten dat ik aan de oprichting afwisselend met lage instelling in het bos aan het werken ben, hangt er bij mij vanaf hoe het paard loopt. Voel ik een stresskip onder mij (wat best vaak gebeurd), dan moet ze aan het werk, in de bak of in het bos, maakt niet uit, voel ik een ontspannen paard dat zin heeft om mee te werken, dan werk ik met losse teugel, want ook met losse teugel/heel licht contact kan ik in de bak figuren rijden, wijken, enzovoort.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:58

Myrthee_ schreef:
Bij mij is dressuur echt alleen in de bak, in het bos rij ik lekker ontspannen met een lange teugel, met 1 hand met een flinke boog er in.

Bij mij ook, een buitenritje is ook ontspanning voor het paard, stapritje door het dorp hoeft heus niet in een dressuurboog :D

Kanttekening: ik wil natuurlijk wel dat er ontspannen gelopen wordt, hoofd/hals houding ontspannen, rondkijken is prima trouwens. Zodra er giraffe gespeeld wordt of geschrokken van niets oid dan heeft paardlief pech en gaan we wel dressuurmatig aan het werk, ook op buitenrit.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:05

Buiten rijden is zowel voor mij als voor t paard puur voor de fun en dus lekker een lange teugel.. En hij weet het ook precies..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:09

Ik rij altijd aan een lange teugel op buitenrit. En op momenten dat ik wel even contact nodig heb(als paardlief het op dr heupen krijgt of schrikmomentje oid). Dan pak ik ze gewoon even op maat en dusdanig zodat ik net contact heb met de mond. En zeker niet korter.

Sabineee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:18

als ik buiten rijd heb ik teugels lang als er een auto oid aan komt doe ik de teugels korter. en bij andere schrikmomenten maar bijna nooit helemaal kort:)