Kramp in kuit/onderbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desireetje89

Kramp in kuit/onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 11:05

Beste bokkers,

Volgens mij is er al een keer iemand geweest met dit probleem/onderwerp.
Ik kon het topic niet vinden dus vandaar nog een keer.

Mijn probleem is dat ik naar soms half uur soms laatste 5 minuten van de les( 1 uur) last krijg van mijn onderbeen/kuit. Het is moeilijk te omschrijven wat ik voel want het is lichter dan kramp maar wel gevoelig een soort lichte spierpijn gevoel. Het wordt naar het eerste gevoel wel steeds erger. Lichtrijden word dan ook moeilijker. Als ik mijn voeten uit de beugel doe en laat hangen gaat het over, doe ik ze er weer in is het dezelfde pijn weer. Eerst dacht ik dat het aan te korte beugels lag, maar die heb ik 2 gaten langer gedaan en toen had ik het nog steeds. Het is eerst links en dan rechts. Ik heb mijn voeten altijd goed in de beugels, en corrigeer mezelf voordurend om recht op te zitten en kijk extra in alle spiegels om het nog meer te controleren. Als ik eenmaal 5 rondjes gelet heb op rechtop zitten, doe ik het de hele les.

Ik dacht dat het misschien aan mijn rijlaarzen zou kunnen liggen. Er zit een forse knik in op het punt dat je je hakken uitdrukt( nooit uitgedeukt of laarzenspanners gebruikt) en boven aan de laars gaat hij moeilijker dicht. Daar komt bij dat ik strepen heb op mijn benen als ik mijn laarzen en sokken uittrek na het rijden( dit kan ook van wrijving of drukpunten zijn maar dat weet ik niet zeker)

Iemand een tip, oplossing, idee of aanbeveling?

Alvast bedankt!

Groetjes,Désirée

Magiccc

Re: Kramp in kuit/onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:15

het klinkt alsof het bloed niet goed doorstroomt, dat je laars afknelt ofzo?
als het echt kramp is kan een magnesiumsupplement helpen.
Heb je het alleen met paardrijden of ook met andere dingen?
Of gebruik je medicatie? (bijwerkingen?)

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 11:35

Hoi Magicc, ja dat dacht ik zelf eigenlijk ook al, maar ik dacht dat mijn kuiten dikker waren geworden maar misschien toch wel := .
Met andere sporten vooral met pilates heb ik het in mijn voet als ik die moet flexen of op tenen moet staan krijg ik kramp. Heb daar een tijdje magnesiumtabletten voor geslikt( 3 per dag de kuurbehandeling) maar daar ging het niet van over.

Ik slik ook medicijnen maar die slik ik al vanaf mijn 17e en he daar nooit eerder last van gehad. Wel is er 1 maand geleden een pilletje afgegaan tegen bijwerkingen. Dat pilletje slikte ik al heel lang maar heb ik ook heel lang geslikt voor niks, omdat het klachten wegnam die ik nooit gehad heb :?.
Denk dus niet dat het aan die factoren ligt, maar bedankt voor het meedenken.

Zoals je zei en mijn vermoeden word bevestigd, ligt het waarschijnlijk aan mijn laarzen. Ik wacht nog even op ander reacties.

Heel erg bedankt!

Groetjes,Désirée

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:43

ja dan zou ik het verder ook niet weten nee :=
succes in ieder geval, hoop voor je dat je de oplossing vindt!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:46

Ik heb ook een tijdje last gehad van kramp. Dat ging direct over als ik mijn tenen naar me toe trok zeg maar. Dan maak je je been dus lang.

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 13:04

Magiccc schreef:
ja dan zou ik het verder ook niet weten nee :=
succes in ieder geval, hoop voor je dat je de oplossing vindt!

Ik bedoelde natuurlijk niet dat ik de oplossing al zelf wist. Het was alleen zo dat jij deze bevestige en daarom meer overtuigd werd.
Hoop dat er nog andere reageren, misschien heb ik dan een ander kijk.

Nogmaals bedankt voor de bevestiging!

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 13:05

Pletje123 schreef:
Ik heb ook een tijdje last gehad van kramp. Dat ging direct over als ik mijn tenen naar me toe trok zeg maar. Dan maak je je been dus lang.

Is het niet zo dat je altijd je been lang maakt als je je kuiten uitdrukt, of bedoel je iets anders?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:06

Ik heb vaak kuitkramp met het rijlaarzen uittrekken. Als ik extra kniekousen aandoe, heb ik dat.
Mijn fysio zegt dat kuitkramp altijd komt door een slechte doorbloeding. Ze adviseerde mij om niet te strakke broeken aan te doen (bij de liezen). Ook niet te lang zitten of staan maar je houding en activiteit afwisselen.
2x per week een banaan eten schijnt al voldoende te zijn om je magnesiumgehalte op peil te brengen.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:07

Wat voor medicijnen slik je? Ik heb met mijn medicijnen dat sneller als bijwerking. Misschien staat het op de bijsluiter?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:09

Onderrug eens na laten kijken door een manueel?
Ik heb kramp in mijn kuit als er onderin iets niet goed zit.

Edit, zie het van je laarzen.
Lijkt me vrij logisch toch als de boel te strak zit?

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 13:22

siepenteun schreef:
Wat voor medicijnen slik je? Ik heb met mijn medicijnen dat sneller als bijwerking. Misschien staat het op de bijsluiter?

Zal ik dit even in een privé-bericht zetten? Aangezien niet iedereen hoeft te weten wat ik slik.
Stuur ff een pb dan antwoord ik met wat ik slik( vind ik iets makkelijker).

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:25

Oke is goed

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 13:27

Muppett schreef:
Ik heb vaak kuitkramp met het rijlaarzen uittrekken. Als ik extra kniekousen aandoe, heb ik dat.
Mijn fysio zegt dat kuitkramp altijd komt door een slechte doorbloeding. Ze adviseerde mij om niet te strakke broeken aan te doen (bij de liezen). Ook niet te lang zitten of staan maar je houding en activiteit afwisselen.
2x per week een banaan eten schijnt al voldoende te zijn om je magnesiumgehalte op peil te brengen.

Bedankt voor je reactie!
Misschien heb je gelijk maar misschien ook niet. Aangezien ik wel warme benen tijdens de spinning.
Ik zal er op gaan letten, want daar had ik nog niet aan gedacht.

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 13:29

moonfish13 schreef:
Onderrug eens na laten kijken door een manueel?
Ik heb kramp in mijn kuit als er onderin iets niet goed zit.

Edit, zie het van je laarzen.
Lijkt me vrij logisch toch als de boel te strak zit?

Bedankt voor je reactie!
Dat kan het inderdaad ook zijn! Heb soms wel last van mijn rug na het rijden EN last van mijn kuiten gaat vaak samen bij mij. Vooral na een springles heb ik er last van.
Heb jij hetzelfde?

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:32

Heb je toevallig last van spataders? Ik had een spatader precies in mijn knieholte en kreeg daardoor niet alleen tijdens het paardrijden vaker kramp in een van mijn kuiten. Spatader laten wegspuiten en nooit meer last van gehad.

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 13:44

Corally_B schreef:
Heb je toevallig last van spataders? Ik had een spatader precies in mijn knieholte en kreeg daardoor niet alleen tijdens het paardrijden vaker kramp in een van mijn kuiten. Spatader laten wegspuiten en nooit meer last van gehad.

Nee gelukkig niet! Heb wel vrij stevige kuiten, maar wel passend bij de rest van mijn lichaam.
Bedankt voor je reactie

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:45

Kan het niet toevallig zijn dat je kuit spieren langzaamaan langer worden door het uitdrukken van je hakken?

Probeer eens met gewone schoenen of jodphurs te rijden om te kijken of je er dan ook last van hebt.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:20

Desireetje89 schreef:
Corally_B schreef:

Nee gelukkig niet! Heb wel vrij stevige kuiten, maar wel passend bij de rest van mijn lichaam.
Bedankt voor je reactie

Spataders heeft niets te maken met stevige kuiten hebben of niet. Ik heb ze gekregen van staand werk.
Een spatader hoef je ook niet altijd te zien, die kan ook onderliggend zijn. In het ziekenhuis kunnen ze heel simpel een soort scan maken van je benen om dit te kunnen zien.
Mocht nou niets anders werken :) kan je dit toch eens overwegen misschien.
Succes iig, ik weet hoe vervelend het kan zijn!

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 14:21

PowerReiner schreef:
Kan het niet toevallig zijn dat je kuit spieren langzaamaan langer worden door het uitdrukken van je hakken?

Probeer eens met gewone schoenen of jodphurs te rijden om te kijken of je er dan ook last van hebt.

Ja dat zou kunnen! Nooit geprobeerd maar kan het ook niet uittesten. Rijd bij een manege, en daar mag je alleen met rijlaarzen of met jodpurs+chaps.
Misschien dan maar jodpurs en chaps kopen, denk je dat dat ook helpt?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:23

Kun je niet overleggen met je intrustrice of het voor 1 keertje kan? Lijkt me dat het niet zo'n probleem moet zijn als je pijn hebt.

Per se jodphurs kopen voor misschien die ene keer is ook zonde

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 14:35

PowerReiner schreef:
Kun je niet overleggen met je intrustrice of het voor 1 keertje kan? Lijkt me dat het niet zo'n probleem moet zijn als je pijn hebt.

Per se jodphurs kopen voor misschien die ene keer is ook zonde

Ik bedacht me dat ik ook een keer met outdoor winterlaarzen heb gereden( dus zonder knik en met een dikke zool), had geen gevoel in m'n laarzen maar wel die klachten in me enkel en kuit. Terwijl die laarzen weinig steun gaven. Is dat een beetje te vergelijken met jodpurs/schoenen of is dat een heel ander gevoel?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:34

Nee dat maakt niet uit. Nu kun je in ieder geval uitsluiten dat het probleem bij je rijlaarzen ligt.

Misschien toch even naar de huisarts om na te vragen als je er al lang last van hebt.
Ik ben de laatste tijd veel bezig mijn houding te veranderen en hierbij moet ik mijn hakken op een andere manier uitdrukken dan voorheen, waardoor mijn kuitspieren langer worden. Hier heb ik ook wel eens last van.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:16

Ik heb ook een tijdje heel veel kramp gehad. Ik heb daar extra magnesium voor genomen (in de vorm van pilletjes). En veel water drinken, dat heeft bij mij geholpen. Misschien zit je laars ook wel te strak? of ben je te gespannen aan het rijden?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:22

Kan het niet gewoon spierpijn zijn? Je maakt je been lang, een oefening die je in het normale leven niet doet. Op een gegeven moment moet deze pijn dan wel overgaan. Hoe lang heb je al last?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:04

Ik lees even mee. Ik heb het ook heel erg, maar dan niet specifiek mijn kuit, maar meer dat gedeelte tussen mijn enkel en de kuit. Als ik te lang doorrijd met pijn wordt het gevoelloos en klapt mn enkel/voet dubbel
Rijd zomers met Jodphurs en swinters met thermolaarzen. Bij beide heb ik dit. Wordt er gek van...veel stappen tussendoor.

Je hebt van die meeverende beugels...is dat niets voor jou? Of bepaalde oefeningen om de spieren wat uit te rekken?