Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xPenny schreef:In het begin had ik haar altijd in draf op de hindernis gezet omdat ze nog wat moeite had met de galop, en vooral om ongelukken te voorkomen. Ik heb al meerdere malen geoefend terwijl ik dressuurmatig aan het rijden was, om een balkje op de grond mee te pikken in de galop. Dit gaat goed.
Janneke2 schreef:xPenny schreef:In het begin had ik haar altijd in draf op de hindernis gezet omdat ze nog wat moeite had met de galop, en vooral om ongelukken te voorkomen. Ik heb al meerdere malen geoefend terwijl ik dressuurmatig aan het rijden was, om een balkje op de grond mee te pikken in de galop. Dit gaat goed.
Ik denk, dat de merrie een prachtige eigenschap heeft: ze is "zuinig op het hout" - het dier zelf zou zeggen:"ik spaar mijn benen".
Ze durft best in galop over een liggende balk, dat is gelukkig het probleem niet: daar hebje nl. geen afzet voor nodig.
Voor een goede afzet moet een paard correct uitkomen voor de sprong. (Afzet wil zeggen na een gewone galopsprong de achterbenen onder trekken en dan de voorhand omhoog duwen.)
Over een balk op de grond kun je ook als je gewoon je zweefmoment doet.
Wat dus nodig is, is dat de merrie ten eerste goed kan verzamelen en uitstrekken in galop - en dat ze weet, dat ze dat kan.
Als ze pas 4 maanden onder het zadel is, is dat wat kort door de bocht.
Let wel: als alles goed is, is het het eerste wat je een paard onder het zadel leert: ook met een ruiter op je rug kun je als paard je zwaartepunt verleggen. Du sidealitere kan ze dit.
Maar om het ook een x aantal keren achter elkaar in galop te doen, daar heb je ook nog eens spierkracht voor nodig - en dat kost simpelweg tijd.
cyn23 schreef:ik zou eerst eens beginnen met de basis dressuur rijden das het belangrijkste voor je gaat springen
MarZarascha schreef:Misschien is vrijspringen een optie? Niet belastend voor de rug, jij kan zien wat ze doet en hoe ze reageert. Gewoon een soort gangetje maken met een (in het begin lage) hindernis en haar gewoon losgooien. Als dit niet lukt ( nadat je het haar geduldig hebt laten proberen) kun je het ook aan de longe doen? Dan niet op een volte, maar zelf op de lange zijdes een stuk meelopen, zodat ze wel een rechte aanloop heeft en niet in een bocht moet springen.
Duhelo schreef:Veel paarden vinden het moeilijk om de eerste hindernis in galop aan te rijden.
Wat doet ze als je grondbalk tussen twee staanders ligt?
Als je galoppeert over een grondbalk, ligt die balk op de hoefslag, of op een plaats waar je normaal hindernissen zet?
Heb je al eens een klein parcourtje gesprongen, of was het telkens 1 sprong? indien parcour: 2 losse sprongen, of ook al dubbeltjes en in-uitjes?
Zoals ik zei, veel paarden vinden het moeilijk om de eerste hindernis te springen uit galop, waar je mee kan beginnen is om 2-4 grondbalken te leggen op galopafstand, en daarover te galopperen. Wanneer dat goed gaat kun je de laatste omzetten in een klein hindernisje, en zo opbouwen naar in-uitjes.