Stijgeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liezestoops

Stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 12:49

Hey,

Ik heb een paard van 10 jaar. Toen ik haar kocht 5 jaar geleden was ze super lief. Het was we altijd al een probleem geweest met trailers en nieuwe omgevingen maar daar wende ze snel aan. Ik reed ook wedstrijden met haar en zat dikwijls bij de prijzen. Nu twee jaar geleden heeft ze ineens in haar hoofd gekregen als ze iets eng vindt dat ze dan direct gaat stijgeren. In het begin was dit maar even en luisterde ze, maar na een tijdje deed ze het continu dat je dus uiteindelijk moest afstappen en ze begeleiden of stoppen met rijden. Eerst kreeg ze dit tijden buitenrijden. Ze zag iets eng of ze wou ineens niet meer vooruit waardoor ze gaat stijgeren en vroeger had ze hier helemaal geen last van. Na een tijdje deed ze dat ook op wedstrijden waardoor ik dikwijls gediskwalificeerd was. En daarna deed ze dat ook in eigen vertrouwde omgeving. Telkens als ze niet wou rijden of geen zin had deed ze dat. Eens je doorzette en goed doorging deed ze niets meer en was het een lammetje. Aan haar tanden ligt het niet want hebben tandarts er al bij gehaald en medisch ook niet want ze is gezond. Weten jullie misschien hoe ik dit kan oplossen? Boos zijn haalt niets uit want dan wordt het alleen maar erger. Het probleem is dat het steeds erger en erger wordt waardoor ze bijna onbehandelbaar is geworden en vroeger was het zo'n lief en rustig paardje..

Zilfstar

Re: Stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:52

Zadel al laten checken? En de rug? Kan pijn zijn...

liezestoops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 13:00

Maar tijdens rijden doet ze dit niet, dan loopt ze zo soepel als iets. Het is meestal in het begin dat ze dit heeft. Ik denk dat ze al snel iets eng vindt en vroeger liep ze daar rustig voorbij, maar nu in plaats van rustig te blijven, panikeert ze direct en stijgert ze. Ik zal eventueel de rug ook laten controleren, maar denk niet dat probleem daar zit omdat als in haar rij ze gewoon soepel loopt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:37

Tjaaa ofwel is het iets medisch en mankeerd jouw paardje iets , ofwel is het harnachement niet in orde, en in alle andere gevallen ben jijj de oorzaak dat dit nog steeds zo gebeurt.
Dan is het een soort van aangeleerd gedrag, paard heeft ondervonden dat het een voordeel opleverd, en kon er dus ook mee weg.
Je zegt zelf het is reeds jaren geleden heel stillekes begonnen maar steeds meer en meer.(ofwel medisch ofwel aangeleerd)

liezestoops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 13:39

En zou je het ook terug kunnen afleren?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:52

Bij jezelf beginnen (als medisch en harnachement uitgesloten is).
Eerst van jezelf ontdekken wat JIJ doet. Verwacht je het probleem al, kan ook onbewust zijn... dan ga je met lichaamstaal daar toch al op reageren. Als jij opstijgt met het idee "ze zal wel gaan stijgeren bij dat en dat punt" zul je waarempel zien dat het inderdaad gebeurd.

Mooi voorbeeld is mijn eigen zoon van 11. Hij had altijd problemen met opstijgen op ons paard. "wat als hij net een stap doet als ik erop wil? Dan val ik misschien..." (hij heeft lichamelijk wat beperkingen dus opstijgen IS lastig voor hem). Dus hij voelt zich onzeker en angstig voor ALS dat paard die pas opzij zet... En elke keer als hij dan wil opstijgen... waarempel: paard zet een pas opzij. Als ik dan na inpraten hem ervan overtuigd heb dat het paard als hij dat wil stil staat en hij zelfverzekerd ernaar toe stapt om op te stijgen: Jawel: paard staat stil!

Ander voorbeeld: mijn dochter van 8 op d'r pony. Als zij al DENKT "ik wil zo gaan draven" zitten ze er al in. Waarom? Zij maakt zich klaar voor de draf, paard voelt het en denkt: "Begrepen! hoppakee.... we gaan."

Dus als JIJ op je paard zit met de verwachting: "ze zal zo wel gaan stijgeren want dat deed ze de vorige keer ook" maak jij je klaar om die stijger uit te zitten (je spant dus de nodige spieren alvast iets aan ter voorbereiding, bedenk maar eens droog als je op een stoel zit "ojee ik zit op mijn paard en die gaat zo stijgeren..." dan voel je wrs precies al wat ik bedoel) en je paard denkt: Begrepen, jij bent niet ontspannen, jij vindt dit eng of spannend dus dat zal het wel zijn, dus ik antwoord erop en ga alvast omhoog want blijkbaar is hier iets waar ik voor omhoog moet OF heb jij de situatie niet in de hand en moet ik zelf een oplossing bedenken, ik weet het ook niet meer, ik ga omhoog"

Om het paard dus het stijgeren af te leren zul jij eerst zelf moeten afleren DAT ze stijgert. Snap je?

liezestoops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 17:18

Oké bedankt! Ik zal het proberen! :)

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:26

Misschien kan je er eens iemand anders op zetten en kijken wat er gebeurt. Gebeurt het niet dan goed kijken wat hij of zij anders doet en doet hij het wel dan goed kijken hoe hij reageert op wat hij of zij doet.