Sterke hand(en)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lot_Sem

Sterke hand(en)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 20:27

Hoi,

Ik zit nogal met een probleem. Ik heb sinds een jaar een nieuw paard en ik merk dat ik de laatse tijd (maanden) een hele sterke rechterhand en arm heb gekregen tijdens het rijden. Ik weet nog goed in het begin dat mijn paard heel lekker los enzovoort was. Links valt mijn hand nog mee en die kant kan ik nog gewoon 'loslaten'. Maar met rechts heb ik zo'n sterke en strakke hand/arm en ik kan mijn hand ook zo moeilijk stil houden. Ik heb niet voldoende druk aan beide kanten van mijn teugels. Ik baal hier enorm van want het paard kan het wel. Die is al ZZ-Zwaar geweest met een ander. Dus ik neem het hem niet kwalijk. Ik merk dat hij de laatste tijd strakker word in zijn rug en dat hij met meer moeite zijn hoofd gewoon laat vallen en aan de teugel loopt. Heeft iemand anders hier ook last van? Hebben jullie tips wat ik hieraan kan doen enzovoort? Ik ben bang dat ik hem daarom een beetje 'kapot' rijd om het zo maar te zeggen want ik weet nog goed hoe die in het begin was en nu.. Alvast bedankt!! :)

Anoniem

Re: Sterke hand(en)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:51

Te sterk in de hand betekend te weinig been. Probeer meer op te gaan lossen met je benen, als jij sterk word of hij druk dan met je benen door om het zo aan de voorkant luchtiger te krijgen. Maar probeer vooral bewust te zijn van je sterke hand.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:20

Probeer te ontspannen en je rechterteugel juist los te laten en meer op links te rijden. Als je paard trekt doe je hand naar voren (tenzij hij er misbruik van gaat maken maar hou de druk rechts minimaal). Probeer het een maandje vol te houden en kijk wat er gebeurt.

MarleenvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:50

Ik heb zo ongeveer hetzelfde probleem maar dan met mijn linker hand. Ik betrap mezelf er iedere keer op dat ik links net wat sterker ben en dat paarden dan ook vaak rechts niet goed aannemen. (als een paard op de rechterkant sterker is heb ik hem wel snel onbewust los op recht haha)

Steeds als ik ga rijden houd ik er rekening mee. Ik zal hem even voor jou uitleggen bij je rechterhand.

Probeer rechts 'los' te laten, mij helpt het als ik voor mijn gevoel mn sterke hand overdreven ontspan. Probeer dus bijvoorbeeld op de volte om je linker teugel aan te nemen (contact te houden) en rechts wat naar voren te plaatsen. Het is dan erg moeilijk om je rechterhand niet steeds weer terug te pakken omdat dat een gewoonte voor je is, maar probeer je rechterhand echt steeds te ontspannen.

Zodra je paard zn hoofd laat zaken en zn rug los laat mag je zeker ook je linkerhand weer ontspannen. Het doel is namelijk dat je paard op ontspanning over zijn rug nageeflijk gaat lopen.

Ik weet niet of het waar is wat ik nu ga zeggen hoor, graag ook jullie commemtaar hier op:
Mij is verteld dat als je je zweep in je sterke hand pakt, je dan minder sterk bent op je sterke hand.

Succes met oefenen.
En vergeet niet dat je je paard met je linker been naar je rechter teugel rijdt, en met je rechter been naar je linker teugel. Zorg dus dat je goed je rechterbeen eraan hebt zodat je links meer contact krijgt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:00

Als een westernruiter een poosje je teugel(s) in 1 hand houden en langs de hals sturen, neck reining? Gewoon in stap beginnen om aan het gevoel te wennen, en dan vooral met je teugels in je linkerhand. (Dus teugels op maat maken, teugels in linkerhand nemen met de lus over je hand en de hals heen en je hand voor je zadel boven de manenkam houden en als je je paard naar links of rechts wilt hebben, je hand die kant uit bewegen en met je benen en zit ondersteunen.)

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:05

Joolien schreef:
Te sterk in de hand betekend te weinig been. Probeer meer op te gaan lossen met je benen, als jij sterk word of hij druk dan met je benen door om het zo aan de voorkant luchtiger te krijgen. Maar probeer vooral bewust te zijn van je sterke hand.

Is denk ik een beetje te kort door de bocht. Wat doe je dan bij een loperig paard dat sterk op de hand is, nog meer been geven?

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:47

MarleenvdB schreef:
Ik heb zo ongeveer hetzelfde probleem maar dan met mijn linker hand. Ik betrap mezelf er iedere keer op dat ik links net wat sterker ben en dat paarden dan ook vaak rechts niet goed aannemen. (als een paard op de rechterkant sterker is heb ik hem wel snel onbewust los op recht haha)

Steeds als ik ga rijden houd ik er rekening mee. Ik zal hem even voor jou uitleggen bij je rechterhand.

Probeer rechts 'los' te laten, mij helpt het als ik voor mijn gevoel mn sterke hand overdreven ontspan. Probeer dus bijvoorbeeld op de volte om je linker teugel aan te nemen (contact te houden) en rechts wat naar voren te plaatsen. Het is dan erg moeilijk om je rechterhand niet steeds weer terug te pakken omdat dat een gewoonte voor je is, maar probeer je rechterhand echt steeds te ontspannen.

Zodra je paard zn hoofd laat zaken en zn rug los laat mag je zeker ook je linkerhand weer ontspannen. Het doel is namelijk dat je paard op ontspanning over zijn rug nageeflijk gaat lopen.

Ik weet niet of het waar is wat ik nu ga zeggen hoor, graag ook jullie commemtaar hier op:
Mij is verteld dat als je je zweep in je sterke hand pakt, je dan minder sterk bent op je sterke hand.

Succes met oefenen.
En vergeet niet dat je je paard met je linker been naar je rechter teugel rijdt, en met je rechter been naar je linker teugel. Zorg dus dat je goed je rechterbeen eraan hebt zodat je links meer contact krijgt.

Dat van die zweep, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik rijd momenteel weer met zweep, maar vind het niet fijn, net alsof ik mijn handen dan juist niet los kan laten. Ik doe mijn zweep daarom ook maar weg, zodra ik alles voor elkaar heb, en dan vind ik het gelijk nog fijner rijden. ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:19

Waarom zou dat bij een loperig paard ineens anders zijn.
Laat het paard maar loperig zijn he, die komt daar echt wel achter dat hevig lopen toch meer inspanning vraagt dan rustiger lopen.
Het probleem is niet het lopen hé, het probleem is dat de ruiter er een beetje angstig voor wordt, en das een heel ander probleem.
Wat "Joolien" hier als voorbeeld naar voren bracht is eigenlijk zeker waar, en dat werkt voor alle paarden dus ook loperige paarden.

The_Stig schreef:
Joolien schreef:

Is denk ik een beetje te kort door de bocht. Wat doe je dan bij een loperig paard dat sterk op de hand is, nog meer been geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:27

Loperige paarden zijn geen actieve paarden, dus evengoed been eraan. Dan moet je wel wat meer opvangen maar dat kan met zit, uiteraard ook met hand maar vaak wordt een paard dan al minder zwaar in de hand.

MarleenvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:51

Nanda, het idee van het sterker worden in je handen als je met zweep rijdt heb ik ook. Daarom pak ik hem onder mijn handvat vast. Daar is ie dus wat dunner. Maar omdat iemand dit een keer gezegd had vroeg ik me dus ook af hoe jullie erover denken.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:31

Ik rij wel eens (wat wij hier noemen) de buitenteugeloefening als ik merk dat ik ongelijke druk op de teugels heb. Dit houdt in dat je de buitenteugel op normaal contact houdt en de binnenteugel los laat (let wel op lange teugels, evt even ergens achter haken of een knoop erin). Op deze manier leer je je paard goed rondsturen op je buitenteugel en kun je het ook meteen voelen als je teveel druk pakt, want dan gaat je paard naar buiten kijken

Misschien heb je hier wat aan :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 09:27

Ik heb dit met mijn linkerhand, in mijn lessen zijn we erachter gekomen dat dit vanuit mijn schouder komt. Die zet ik vast, waardoor ik sterker ben in mijn hand. Ik beweeg links minder mee dan rechts met de bewegingen van mijn paard. Tijdens mijn lessen heb ik nu geleerd om mijn handen wat meer naar voren te verplaatsen, zo ben je minder sterk in je armen. Ook tussendoor regelmatig mijn schouders 'losschudden' of ronddraaien helpt ook goed.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 12:43

aeolusnr1 schreef:
Laat het paard maar loperig zijn he, die komt daar echt wel achter dat hevig lopen toch meer inspanning vraagt dan rustiger lopen.
Het probleem is niet het lopen hé, het probleem is dat de ruiter er een beetje angstig voor wordt, en das een heel ander probleem.
Wat "Joolien" hier als voorbeeld naar voren bracht is eigenlijk zeker waar, en dat werkt voor alle paarden dus ook loperige paarden.

Ik zeg niet dat je geen been moet geven bij een loperig paard. Maar het heeft geen zin om maar naar voren te blijven rijden, omdat je denkt dat het paard niet aan het been is. Je weet namelijk niet wat de oorzaak is van het sterk worden. Soms moet je een loperig paard meer terug blijven rijden en laten wachten om hem te kunnen laten nageven. Het is kort door de bocht om zonder de combinatie gezien te hebben een oorzaak aan te wijzen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:27

Het is zeker niet echt mogelijk een echte oorzaak aan te wijzen, zonder de ruiter en paard echt bezig te zien, das heel juist wat jij hier zegt.
Maar uit ondervinding weet ik dat heel veel ruiters een deel uit angst veel te veel grijpen naar hun teugels. die teugels het klinkt bijna te gek om het zo te zeggen , maar das niet echt een noodzaak die heb je niet echt nodig om een paard te rijden en te sturen, wanneer heb je die wel nodig, das het moment dat je gaat spreken over elke vorm van verzameling, en daar is deze combinatie echt nog niet aan toe, das heel duidelijk als je de teksten leest.
En het is zeker wel zo dat elk probleem vanuit het voorwaarts opgelost moet worden.
Het sterk worden is altijd een vorm van verzet tegen de handen van de ruiter, hoe je dat dan gaat aanpakken das een heel ander verhaal, maar dat kan je dus nooit via een topicvraag op een forum, daar heb je dus echt wel privé-les voor nodig.

The_Stig schreef:
aeolusnr1 schreef:

Ik zeg niet dat je geen been moet geven bij een loperig paard. Maar het heeft geen zin om maar naar voren te blijven rijden, omdat je denkt dat het paard niet aan het been is. Je weet namelijk niet wat de oorzaak is van het sterk worden. Soms moet je een loperig paard meer terug blijven rijden en laten wachten om hem te kunnen laten nageven. Het is kort door de bocht om zonder de combinatie gezien te hebben een oorzaak aan te wijzen.