Ik heb 2 maanden geleden een pony gekocht van 4 jaar oud. Nu heb ik haar 1 maand weggedaan om zadelmak te maken. In die manege bokte ze in het begin ook maar tegen dat de maand om was zeiden ze me dat ze rustig en redelijk braaf onder het zadel was. Ik ben haar dus gaan halen van de manege omdat ze dus 'zadelmak' was toen de maand om was. Nu wou ik haar dus bij mij thuis in de weide berijden om te zien wat ze had bijgeleerd. Opzadelen dus geen probleem. Ik heb haar eerst aan de longe laten lopen (wat op zich ook al heel wat inhield want ze wou niet rondlopen), dit is me uiteindelijk gelukt. Vervolgens wou ik haar bestijgen. Maar vanaf dat ik er op zat ging ze er vandoor en smeet ze mij eraf door te bokken. Als je nu nog maar gewicht in de stijgbeugels zet dan begint ze te bokken. Zouden jullie mij tips kunnen geven over wat ik kan doen zodat ik haar dit gedrag kan afleren?
Ik denk dat het zadelmak maken dan voor je pony te snel is gegaan! misschien moet je eerst gaan hangen en daarna hangen en een paar stapjes doen, net zo lang totdat je pony snapt dat er niks aan de hand is. Misschien heeft ze ook wel pijn, ligt het zadel wel goed? of heeft de pony pijn in haar rug?
janneke91
Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-13 18:56
Ja mijn pony is nagekeken door de dierenarts. Ook het zadel past goed. Dus daar liggen de problemen niet bij. Je kan ook er ook op gaan hangen. Maar dan houdt ze je wel heel goed in het oog.
Voor dat ik ze weg heb gedaan naar de manege kon ik erop gaan zitten. Maar als je dan benen gaf bokte ze. Misschien omdat ze dit nog niet kende? Om die reden heb ik haar toen weggedaan om op te leren. Omdat ik het niet verkeerd wou doen. Maar nu kan je er zelfs niet meer op gaan zitten.
Heb je bij die manege zelf er ook nog onder begeleiding gereden?? Ik zou een professionele stal bezoeken en daar dit verhaal voorleggen, zodat ze de pony eerst goed inrijden en dan jou op weg gaan helpen..
Nee op de manege heb ik er niet meer op gereden onder begeleiding. Ja ik ben aan het overwegen om een plaats te zoeken waar ik terug vanaf 0 kan beginnen met haar en waar ik samen met haar kan werken om haar op te leren onder begeleiding van een ervaren persoon.
KimBreda
Geplaatst: 06-03-13 20:11
Heb je wel gezien hoe ze je pony hebben gereden / zadelmak gemaakt hebben voor je ze mee naar huis nam?
Tigra_
Geplaatst: 06-03-13 20:55
Jammer dat je niet op de manege gereden hebt dan had je in ieder geval geweten hoe het er voor stond op dat moment. Want is voor een paard natuurlijk ook heel anders, is toch weer een hele nieuwe omgeving, nieuwe ruiter dus op zich hoeft dat niet te zeggen dat hij niet goed is ingereden. Die omgeving was voor hem natuurlijk normaal om bereden te worden, thuis toch weer heel anders. Ik zou inderdaad kijken naar iemand die je misschien aan huis kan helpen zodat je er zelf ook bij bent en je het samen kan opbouwen. Mocht kiezen voor wegbrengen probeer dan te regelen dat je ze de eerste keren thuis ook even op weg kunnen helpen.
Ja ik had er op moeten rijden op de manege.. Maarja is te laat nu.. Dus ik kijk nu naar hoe ik het probleem dat zich nu voordoet kan oplossen.. Dus het probleem is dat ze bokt in de wei maar dat op de manege niet doet. Ik ga ze zowiezo niet meer wegbrengen.. Want dan blijf ik met het probleem zitten.
Tigra_
Geplaatst: 06-03-13 23:30
Heb je al wel contact op genomen met de manege? Ik weet niet of deze in de buurt zit maar ik neem aan dat hun ook wel willen helpen hierbij. Het is toch ook voor hun belang dat een klant tevreden is. Dus dat zou ik zeker doen. Even bellen je verhaal voorleggen en kijken wat ze voor je kunnen betekenen.
Als de manege jou niet heeft betrokken bij het proces van zadelmak maken, weet je dus ook niet of het goed is gebeurd en hoe het is gedaan en of het wel is gedaan.