Paard hangt aan de teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Paard hangt aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:47

Hi allemaal,

Ik rij een paard van een stalgenoot.
Het paard is in het verleden heel veel (altijd) met slof gereden.
Nu ik haar rij, wordt ze altijd zonder gereden.

In het begin had ze heel veel moeite met haar balans vinden. Ze ging steeds harder zachter en had geen basistempo.
We hebben veel lang, laag gereden en haar lekker op haar eigen benen laten lopen.
De basis zit er inmiddels in en ben ik bezig om haar meer op te pakken.
Daarbij gaat ze erg hangen en versnelt ze.

Normaal zou ik een paard wat gaat hangen naar voren rijden, maar dit paard is al erg voorwaarts van haar zelf.
Momenteel probeer ik veel tempowisselingen te rijden en ook contrastelling, zodat ze wat meer loslaat.

Zijn hier toevallig nog mensen met handige tips die ik zou kunnen gebruiken?

Groetjes Nicky

trainerhes

Re: Paard hangt aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:14

Hallo Nicky,

Wat goed dat je dit paard niet standaard met een slofteugel rijdt.
Je bent al goed bezig met haar leren om zelf in balans te lopen en in 1 tempo.

Je schrijft dat je paard uit zichzelf erg voorwaarts loopt. Ook zeg je dat je paard in de teugels hangt.

Als je paard niet op je been, maar helemaal uit zichzelf voorwaarts loopt (wat uiteraard erg fijn is!) dan ben je geneigd om je been eraf te houden. Toch zal je dit paard moeten leren om voorwaarts op je been te lopen.

Dit is zo belangrijk omdat je van daaruit je paard fijner in je hand kan krijgen.
Aanleuning is de licht verende druk in je hand die je paard aanbiedt als gevolg van een verder ondertredend achterbeen door een actieve inwerking van de ruiter. Dit houdt dus in dat je pas echte fijne aanleuning kan krijgen door je paard 'aan je been' te krijgen.

Het rijden van tempo wisselingen en overgangen is hier één van de oefeningen voor.

Heel veel succes! Neem de tijd en heb geduld, maar wees ook duidelijk en vooral consequent naar je paard.

Hartelijke groeten,

Hester Bransen
Trainer Ruitergevoel

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:22

hey, ik snap denk ik wel wat je bedoeld! Mijn pony doet dat ook soms tijdens het rijden, dat wil zeggen dat ze teveel op hun voorhand lopen en teveel steun zoeken in je handen, op de teugels dus. Zoals je zelf zegt veel tempowisselen rijden doordat ze meer haar achterhand gaat gebruiken! En als je voelt dat ze gaat 'hangen' even eens de binnenhand ietsje naar boven halen om zo te vragen dat ze haar hoofdje iets meer opricht en niet meer zo gaat hangen, gewoon even zachtjes vragen, niet gaan snokken ofzo. Hopelijk ben je hier wat mee! Bij mijn pony helpt dat goed ;)

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:25

JoyceCl schreef:
hey, ik snap denk ik wel wat je bedoeld! Mijn pony doet dat ook soms tijdens het rijden, dat wil zeggen dat ze teveel op hun voorhand lopen en teveel steun zoeken in je handen, op de teugels dus. Zoals je zelf zegt veel tempowisselen rijden doordat ze meer haar achterhand gaat gebruiken! En als je voelt dat ze gaat 'hangen' even eens de binnenhand ietsje naar boven halen om zo te vragen dat ze haar hoofdje iets meer opricht en niet meer zo gaat hangen, gewoon even zachtjes vragen, niet gaan snokken ofzo. Hopelijk ben je hier wat mee! Bij mijn pony helpt dat goed ;)

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Hiermee haal je het bit ongemerkt erg pijnlijk door de mond, ik zeg niet dat jij dit doet! Maar het beeld wat ik voor me heb wel...

Ik heb zelf weinig tips, aangezien ik tegen hetzelfde aanloop. Vooral als het moeilijk wordt, wordt er gehangen. Ook als het leuk gevonden wordt... Ik lees dus even mee of er wat bruikbaars voorbij komt!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 22:35

trainerhes schreef:
Hallo Nicky,

Wat goed dat je dit paard niet standaard met een slofteugel rijdt.
Je bent al goed bezig met haar leren om zelf in balans te lopen en in 1 tempo.

Je schrijft dat je paard uit zichzelf erg voorwaarts loopt. Ook zeg je dat je paard in de teugels hangt.

Als je paard niet op je been, maar helemaal uit zichzelf voorwaarts loopt (wat uiteraard erg fijn is!) dan ben je geneigd om je been eraf te houden. Toch zal je dit paard moeten leren om voorwaarts op je been te lopen.

Dit is zo belangrijk omdat je van daaruit je paard fijner in je hand kan krijgen.
Aanleuning is de licht verende druk in je hand die je paard aanbiedt als gevolg van een verder ondertredend achterbeen door een actieve inwerking van de ruiter. Dit houdt dus in dat je pas echte fijne aanleuning kan krijgen door je paard 'aan je been' te krijgen.

Het rijden van tempo wisselingen en overgangen is hier één van de oefeningen voor.

Heel veel succes! Neem de tijd en heb geduld, maar wees ook duidelijk en vooral consequent naar je paard.

Hartelijke groeten,

Hester Bransen
Trainer Ruitergevoel

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ik heb het idee dat we al goed onderweg zijn.

Het klopt inderdaad dat ik geneigd ben mijn benen er af te houden, maar door de tempo wisselingen rijdt ik haar wel voorwaarts aan het been. Ook probeer ik haar terug te rijden op mijn zit doormiddel van achter haar tempo lichtrijden of bij overgangen van draf naar stap door te zitten en bekken iets te kantelen.

Als ze in haar ''comfortzone'' loopt (lang laag) gaat dit goed, maar als ik haar oppak gaat ze toch versnellen.
Heb jij toevallig nog andere oefeningen die ik met haar zou kunnen doen?

Gr Nicky

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:22

Ik kan me voorstellen dat het helpt als je je paard tussendoor regelmatig op een kleine volte zet. En deze dan ook echt rijdt zoals het hoort, dus actief met je been eraan, met buiging en loszetten in je hand. Door de wending komt het paard vanzelf meer op het achterbeen te lopen, de wending haalt het tempo er wat uit en je kunt actief je been gebruiken om haar te laten buigen en te laten ondertreden zonder dat ze hierbij versnelt. Als je deze volte inzet op het moment dat ze gaat hangen en onder je vandaan loopt zal dit je én helpen om meer controle te krijgen, en bovendien zal het paard op een gegeven moment doorkrijgen dat elke keer als zij zich sterk maakt jij die vermoeiende kleine volte inzet. Aangezien rechtuit voor een paard minder vermoeiend is zal ze proberen die kleine voltes te vermijden door minder te trekken en onder je vandaan te lopen.
Let wel goed op dat kleine wendingen meer belastend zijn en dat je ze wel moet ríjden met je zit en benen en dus niet op je teugels. Rij de volte in op het moment van het ongewenste gedrag, rij hem weer uit als je paard loslaat in de hals en kaak en het juiste tempo heeft

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:25

Ik volg even mijn nieuwe paard hangt ook heel erg, en als hij niet hangt wil hij nog weleens achter de teugel kruipen dus de tips in dit topic zulen ons zeker van pas komen :D

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:29

@kamille, hoe rijd je het paard dan makkelijk los in de kaak volgens jou? Dit is een probleem waar ik ook tegenaan loop namelijk :roll:

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:39

veel tempo wisselingen is goed,vraag niet te veel met de teugels en probeer er voor te zorgen dat je paard zijn achterhand gebruikt zodat hij van voren los kan laten,wat kamille zegt is goed

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:05

Jikkeee schreef:
JoyceCl schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Hiermee haal je het bit ongemerkt erg pijnlijk door de mond, ik zeg niet dat jij dit doet! Maar het beeld wat ik voor me heb wel...

Ik heb zelf weinig tips, aangezien ik tegen hetzelfde aanloop. Vooral als het moeilijk wordt, wordt er gehangen. Ook als het leuk gevonden wordt... Ik lees dus even mee of er wat bruikbaars voorbij komt!

Misschien even bijvermelden, ik rijdt zelf bitloos en had gezegd dat je het vriendelijk moest vragen, niet snokken! Wil hier gewoon mee bedoelen dat ik mijn paardje er op attent maak dat ze niet zo mag hangen. En vraag het maar heel licht, niet dat ik heel haar hoofdje naar boven haal en bij mij helpt het dusja

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:07

Dan is het inderdaad anders! Mij hoor je ook zeker niet zeggen dat jij het onvriendelijk vraagt, alles behalve. Het was puur het beeld wat ik voor mijn ogen had. Fijn dat het bij jou wel helpt dan in ieder geval :)

JoyceCl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:14

Ja kan ik wel begrijpen hoor :D Hopelijk vind je nog een goed antwoord op je vraag!

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:43

Bij mij helpt het om veel overgangen te rijden zodat het achterbeen actiever wordt, waardoor ze automatisch wat meer bergop gaat.
Bij een paard wat loperig is, is dat misschien lastiger maar je wilt ze fijn hebben voor het been en niet uit zichzelf dingen gaan bedenken.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 09:25

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:35

Wat ook misschien werkt is met je paard gaan springen. Ga je hoger dat je paard echt springt,dan basculeert hij/zij boven de hindernissen en gebruiken ze hun achterhand en rug beter, waardoor ze meer verzameld worden en dus meer nageeflijk. Omdat de achterhand beter eronder komt en ze hun rug loslaten gaat hij misschien ook minder hangen. Misschien een idee en hoop dat dat helpt. Succes!

Imke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:34

Ik zou blijven proberen met overgangen en misschien dat sprongetjes ook een goed idee is ja. Meestal lopen paarden die hangen in de teugel op de voorhand. Heb het ook gehad met een paard. Longeren met een passoa tuig heeft bij dit paard heel erg geholpen. Misschien dat dat ook een idee kan zijn.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:29

Hoi!
Je schrijft dat je paard al erg 'voorwaarts' is. Dat je paard versneld.
Ik denk dat je paard wel voorwaarts, maar niet actief is.
Ik zou dus opvangen, als ik jou was, en met je been naar voren rijden. Veel overgangen, tempowisselingen, schijnovergangen, enz maken. Dan krijg je een actief paard, en gaat je paard zelf 'dragen'. Zodra jij dan merkt dat je paard zwaar word in de hand, en gaat hangen, maak je weer een tempo wisseling. Even terug nemen, om vervolgens weer voorwaarts weg te rijden.
Je krijgt een actief paard, dat zelf gaat dragen, ipv hangen in jou hand.

Succes!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:35

Jikkeee schreef:
@kamille, hoe rijd je het paard dan makkelijk los in de kaak volgens jou? Dit is een probleem waar ik ook tegenaan loop namelijk :roll:

Nou, dat het makkelijk is heb ik nooit gezegd :) Maar door een paard actief te rijden en het op de juiste manier te laten buigen (lengtebuiging) in het lichaam gaat het nageven.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:45

kamille schreef:
Jikkeee schreef:

Nou, dat het makkelijk is heb ik nooit gezegd :) Maar door een paard actief te rijden en het op de juiste manier te laten buigen (lengtebuiging) in het lichaam gaat het nageven.

Sorry zo bedoel ik het ook niet :P. Maar de lengtebuiging is bij mij namelijk ook prut te rijden. Reageert zwaar op je binnenbeen maar juist weer goed op je buitenbeen... Maar snap wel wat je bedoeld. Dankje :)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 16:56

Dank jullie wel voor de tips weer!

@ Jik, bij mij helpt stukjes contra stelling rijden wanneer ze vast houdt.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:58

Oke goeie tip!