weet iemand hier raad mee???!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressageknol

weet iemand hier raad mee???!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:07

(Ik sta hier waarschijnlijk niet goed.)

Maar ik wou aan jullie vragen .. hoe ik een paard nou aan de teugel krijg.

Want ik rij zelf op een manege maar .. daar gaat het als volgt;
Ik rij van 8 tot 9,en als we dan eenmaal om tien over 8 klaar zijn met opstappen enzo.. dan gaan we pas beginnen met stappen enzo maar dat is vaak maar KORT! En dan gaan we al draven..

Maar ik lees overal dat je eerst even goed moet losstappen, maar hoe kan het nou sneller?

Ik heb van vriendinnen al gehoord de teugels als sponsen gebruiken... maar wat is jullie mening?

( ik rij elke week op de zelfde)

Alvast super bedankt iedereen die kwam kijken/reageren :D :D :D :D :D

catzkillz

Re: weet iemand hier raad mee???!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:22

dressageknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 16:24

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:25

Een snelle oplossing is nooit te vinden. Als je een manegepaard rijdt, komt deze uit zn boks of heeft er al iemand op gereden? Als er al iemand op gereden heeft dan is hij al los, als hij zo uit zn boks komt dan kun je misschien al gaan rondstappen terwijl de rest nog opstapt? Als je dan rondstapt kun je hem in elk geval al warm stappen (vlot door laten stappen, misschien een beetje laten kijken naar links of naar rechts afwisselend om hem zo al soepel te maken).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:26

Ik verplaats je topic even naar RT-P :-)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:26

Een goede manege zoeken denk ik als ik het lees, ene die je goed leert rijden of je zegt waarom je nog niet toe bent aan het stukje 'aan de teugel'.

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:33

Begin met het paard goed aan het been krijgen, "de motor" zit immers van achter en die moet eerst goed zijn voordat je het paard voor naar de ontspanning of aan de teugel krijgt. Dan is het inderdaad vragen door te blijven kneden, gedoseerd, zoals inderdaad in een spons knijpen. Verder heb je dan een flinke dosis geduld nodig. Omdat je op de manege rijdt, heb je 1 keer in de week de kans om het aan te gaan voelen. Dit zal dus langer duren dan wanneer je een paard hebt waar je 5 keer per week mee rijdt. Geef het de tijd en raak vooral niet gefrustreerd omdat het bij anderen misschien sneller gaat. Hoe beter jullie elkaar aan gaan voelen, hoe meer jullie elkaar begrijpen en hoe eerder de ontspanning daar is. Verder heb je de pech dat bij een manege paard er meerdere ruiters per week op zitten die allemaal weer anders rijden. Dus blijf vooral bij jezelf en voor een langere periode op het zelfde paard (als dit mogelijk is). Let ook goed op je houding. Ontspan zelf, adem diep in en uit, houdt je armen losjes, dit breng je ook over. Kortom: Investeer met geduld en dan komt het vanzelf.

Imke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:43

Ik rij zelf ook op een manege, maar besef wel dat manege paarden heel vaak echt overal vastzitten in hun lijf en dat nageeflijkheid vragen dan echt een opgave is. Verder kun je proberen veel overgangen te rijden en idd de eerder genoemde motor van achter aan te zetten. Vraag ook je instructrice gewoon eens te kijken of een andere ruiter die het paard wel nageeflijk krijgt

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:50

Bij mij heeft het een jaar geduurd voor ik mijn paardje een klein beetje naar beneden kreeg. Vorige week deed ze het voor de eerste x super! Er moet dus echt goed getraint worden, en dat lukt denk ik niet super goed bij manege paarden. als er iemand anders op me paardje gereden heeft, loopt ze de eerst volgende x meteen anders als ik er op rij. Dan kan ik weer bij 0 beginnen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:07

Het paard moet recht en aan het been zijn. Dan zakt ie vanzelf.