Hoe ontspannen rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MachoPablo

Hoe ontspannen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 11:34

Ik heb een probleem,

Me pony is tijdens rijden overal mee bezig behalve met mijn,
Totaal geen ontspanning zit er in hem, ook ik zelf ken hier door niet onspannen meer omdat die elk moment er vandoor ken gaan,
Loop ook gewoon onder me vandaan,
door de linkerstelling wil hij niet meer doorheen

Weet zelf niet meer hoe ik moet oplossen,?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:51

Probeer hem aan het werk te zetten zodat hij wel met jou bezig moet zijn. Kleine cirkels, veel stelling vragen, overgangen maken. Daarnaast het eeuwenoude "les nemen" vermeld ik er maar weer bij.
Hou dit vol en de ontspanning komt vanzelf.
Probeer zelf bewust te zijn van de spanning in je lijf, hierdoor zul je ook makkelijker kunnen ontspannen. Als jij spant, spant je paard ook.

aeolusnr1

Re: Hoe ontspannen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:58

Gewoon les nemen, de meeste kans heb je dat er helemaal niet echt iets mis is, , de fout moet je bij jezelf gaan zoeken, en niet bij het paard.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 13:04

Ik heb ook les, vergat ik erbij te melden ,
Tuurlijk doe ook wat fout maar feit is gewoon is zo met andere dingen bezig is dan met mijn

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:46

Probeer eerst zelf te ontspannen, want hij neemt ook jouw spanning over, en dat werkt alleen maar averechts. Verder inderdaad zo druk aan het werk houden dat hij geen tijd heeft om afgeleid te raken :)

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:48

Zelf ontspannen.. Zoveel mogelijk figuren rijden om de aandacht op jou te vestigen.. En als ie onder je vandaan wil vliegen.. Langzaam lichtrijden...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:07

Hoi Moonforever,
gewoon volhouden...!
Mijn Knollie wil nog wel eens een ritme hebben van "eerst slaap ik een beetje bij het wandelen" (en dan moet ik haar achter de vodden zitten) daarna komt de fase "ik ben wakker en alles is interessant, behalve Janneke" (doorgaan met je hulpen te geven, je vraagt aandacht) en daarna staat ze netjes aan de hulpen. De kunst is, dat binnen een minuut voor elkaar te boksen. ;)

Goede beginoefeningen (want als het dier net van stal komt, zijn kleine voltes niet zo handig) zijn stelling vragen op de rechte zijde. Gewoon je binnen- of je buitenhand opzij en naar voren doen, met doorhangend boogje, en dan hoort er stelling te volgen. In het ergste geval gaat het dier van de hoefslag. In de zin van dat-ie dan op jou let: niet erg. Heeft-ie zojuist links en vogel gezien, acuut stelling rechts vragen! ("Die vogel is NIET interessant!")

Ook heel geschikt: snake walk. (Een soort slangenvolte, maar veel meer een zigzag. En: onregelmatig!!! Je wendt min of meer bij de A af, maar je maakt een lauwe bocht naar de B, na 5 passen zeg je:"Oh, nee, we gaan naar die boom" na 4 pas zeg je"Nee, we gaan weer naar rechts" na 3 pas "oh, we gaan weer naar links" na 6 pas "we gaan naar die boom" etc. Hoe 'scherp' jij de bocht vraagt en wanneer, weet je paard dus nooit - perfect om m op jou te laten letten.

En daarna ga je ofenen, om halt te houden op zit en benen met een losse teugel. Voor jou een geruststelling, voor je paard gym.
Wat je doet, is dat je samen met je stemhulp (om te beginnen!) knijpt met je bovenbenen terwijl je je zwaartepunt naar achter doet, door je navel stevig naar binnen te knijpen, alsof je pijn in je maag hebt. Je paard houdt dan op de acherhand halt. Het hoofd mag een beetje omhoog komen.
...en dan weer op een klein drijfje voorwaarts!

Ik snap niet exact wat je bedoelt met dat hij niet door de linkerstelling heen wil. De meeste paarden kunnen heel goed links stellen en buigen, als je een wortel bij je linkervoet houdt. (Bewaar die beloning tot aan het einde!!)
Uiteraard hebben alle paarden een "bolle" en een "holle" zijde en heeft een dier tijd nodig, om naar de holle zijde te buigen. Let er vooral op, dat je paard op de rechte stukken ook echt recht is (en niet half en half naar zijn makkelijke kant is gebogen vraag heel zachtjes stelling naar de moeilijke kant met een dooorhangende binnenteugel (= jouw hand opzij en naar voren).