Paard steigert en loopt achteruit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Paard steigert en loopt achteruit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 22:06

Mijn paard en ik lopen sinds kort tegen een probleem aan. Waarschijnlijk is dit mijn eigen schuld maar ik kan niet precies aanwijzen waar het verkeerd gegaan is. Tijdens het buitenrijden moeten wij over een bruggetje (of eigenlijk 2 wanneer ik een bepaalde route neem.)
Dit bruggetje ging ze altijd goed overheen, tot er een nieuwe plank op lag. Eerst kreeg ik haar er met lieve woorden of echt duidelijk maken dat ze vooruit moest er wel overheen, maar na 3 keer was dit wel over. Het is nu zo erg dat ze de bocht voor de brug eigenlijk al niet verder meer wil.
Als ik haar vooruit wil krijgen dan gaat ze steigeren, omdraaien of achteruit lopen. Op de terugweg loopt ze er zonder aarzelen overheen en ook als ik afstap of een ander paard voorop loopt is er geen probleem. Hier heb ik toen ook een topic over gemaakt maar dit tot heden nog niet opgelost.

Nu is het echter zo dat ze het vaker begint te doen. Een andere brug waar ze altijd overheen ging wilde ze gisteren ook ineens niet meer. Toen kwam er toevallig iemand langslopen die me even geholpen heeft. Vandaag wilde ze hier ineens wel weer heel makkelijk overheen.

Ik had vandaag even in de bak gereden en wilde buiten nog even uitwaaien. Ze wilde echter het erf niet af en begon flink te steigeren en achteruit te lopen op een heel smal paadje, dit ging net goed. Eenmaal buiten de poort is er niks aan de hand en loopt ze zo door. Het is niet zo dat ze buiten de poort de weide ed niet kan zien, in principe sta je dan gewoon nog op ons land. Ik denk dat als ze echt niet weg durfde ze daar ook gewoon verder in staking zou gaan.

Nu ben ik een beetje bang dat ze dit gedrag begint aan te leren. Ze heeft wel vaker gehad dat ze het erf niet af wilde maar even aanmoedigen met de zweep en dit was zo voorbij, dit hoefde ik vandaag echt niet te proberen.

Ik heb bij het bruggetje geprobeerd om stil te staan, in de hoop dat ze zich vanzelf ging vervelen en verder wilde. Dit gebeurde ook maar alleen achteruit. Ik heb ook geprobeerd om haar vooruit te sporen en de zweep te gebruiken maar ben er al snel achter gekomen dat ik hier niks mee op schiet.
Nu heb ik wel het een en ander gelezen en gok ik dat het probleem is dat zij mij niet vertrouwd als leider wanneer ik op haar zit, heeft iemand tips hoe ik dit kan verbeteren?

We zijn al begonnen met grondwerk en hebben vorige week een clickerlesje gehad, wellicht dat ik hier iets mee kan tijdens het rijden buiten maar ik zou graag tips horen :)

Edit: ik heb het hier al met mijn clicker instructrice over gehad en we gaan waarschijnlijk een keer samen richting de brug. Ik wil niet zomaar wat aanprutsen, vandaar dat ik haar om hulp heb gevraagd. Ik open dit topic vooral om te kijken of ik nog andere tips kan krijgen.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:10

Ik denk dat je wel op de goede weg bent. Waarschijnlijk lost het probleem zich vanzelf op als je wat meer gevorderd bent in het grondwerk en clickeren. Het is ook prima dat je hiervoor een instructrice hebt gezocht! Probeer ook bij het grondwerk problemen op te zoeken, waarbij je je paard moet overtuigen om te doen wat jij wilt (bv langs of over iets lopen wat het paard eng vindt). Dat bevestigt je leiderschap.

Totdat het probleem is opgelost zou ik toch voor veiligheid kiezen en afstappen als het paard zo gespannen raakt dat ze gaat steigeren. Daarmee houd je het veilig, maar kun je toch het paard laten doen wat jij voor ogen had, nl door de poort of het bruggetje over.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 11:57

Bedankt!
Het enige waar ik een beetje mee zit is dat ze eerst zo makkelijk over de brug ging. En eerlijk gezegd ben ik er van overtuigd dat ze het niet eng vindt maar dit er gewoon ingeslopen is toen ze er achter kwam dat ze er niet overheen hoeft als ze zo moeilijk doet. (Dan wordt de weg naar huis wel een heel stuk korter..) De terugweg is het namelijk geen probleem, stapt ze er zonder aarzelen overheen.
Sinds kort probeer ik er achter te komen hoe paarden denken door vooral veel te lezen, misschien dat ik er dan wat meer van ga begrijpen.

Dorino

Re: Paard steigert en loopt achteruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:18

Waarschijnlijk was die nieuwe plank wel de trigger en heeft ze op dat moment onvoldoende overtuigingskracht, leiderschap en veiligheid van jou ervaren. En dat op een moment dat ze ook nog eens verder van huis moest. Dan is het logisch dat dit gedrag zich uitbreidt op andere momenten dat ze ook even liever niet van huis gaat. Op de terugreis wéét ze dat ze naar huis gaat en is daar blijkbaar meer op gefocust dan te staan mutsen voor een bruggetje

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 19:20

Ze heeft vandaag tijdens de rit meerdere keren geprobeerd te staken. Op een plaats wilde ze een bepaalde weg niet eens in, terwijl het 'enge' van die weg echt nog een halve kilometer verderop lag. Begin nu een beetje gefrustreerd te raken, vooral omdat ze echt gevaarlijk doet.
Ze steigerde zo hoog dat ik even bang was dat ze achterover zou klappen, toen ben ik maar afgestapt.
Volgens mij heeft mevrouw ontdekt dat ze zo makkelijk onder dingen uit kan komen en eerlijk gezegd weet ik niet goed hoe ik het op moet lossen.
Voor de zekerheid laat ik wel het zadel nakijken, maar in de bak is er nooit iets aan de hand dus eerlijk gezegd geloof ik niet dat dat het is.

Iemand nog tips?
edit: overigens gaat het grondwerk steeds beter en heb ik haar vandaag half de trailer in gekregen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:54

In de beginperiode heb ik dit ook mee gemaakt met mijn paard. Ze steigerde niet, maar staakte wel en liep achteruit. Er zijn verschillende manieren om jouw paard weer volgzamer te krijgen (clickertrainer, grondwerk, adequate hulpen geven onder het zadel) maar het belangrijkste wat ik je wil meegeven is dit: niet te lang in je eentje aanklooien. Zoals je merkt, leert een paard snel en associatief. Het was mijn paard een aantal keren gelukt om flink te staken, en toen heb ik zelf te lang van alles uitgeprobeerd. We kwamen in een vicieuzel cirkel terecht. Op een gegeven moment kreeg ik mijn paard niet eens meer van het terrein af.

Bij mij werkte het om mijn trainster mee te nemen. Mijn trainster liep achter mij, en op het moment dat mijn paard staakte, zwiepte zij met een leadrope rondjes, tikkend op de grond. Dit maakt een onrustig geluidje en het paard ziet niet waar het precies vandaan komt. Dit veroorzaakt onrust bij het paard en hierdoor gaat het direct weer voorwaarts. Door een paar keer dit zo te trainen (en elke keer was geslaagd), was mijn paard geherprogrammeerd.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 20:07

Bedankt! Ik kan opzich wel iemand meenemen dus dat ga ik eens uitproberen!
Grondwerk zijn we dus mee bezig maar ik kan nog niet echt de link maken tussen grondwerk en rijden en instructeurs hierin zijn schaars.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:10

misschien kun je haar de volgende keer als ze achteruit gaat achteruit richting de brug sturen ?
bij mijn paar helpen dat soort dingen goed iig

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:13

little_birdy schreef:
misschien kun je haar de volgende keer als ze achteruit gaat achteruit richting de brug sturen ?
bij mijn paar helpen dat soort dingen goed iig

Juist ...Oh wil jij achteruit, dan gaan we ook echt achteruit.

Ik denk dat je paard de "kachel" met je aanmaakt of ze heeft weinig vertrouwen met je.
Een paard moet een leider hebben die beslissingen neemt.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:33

Achteruit lopen heeft niet zoveel nut, dan stopt ze ook en begint ook te steigeren.
Ze heeft inderdaad wel eens gewonnen en ik denk dat dat nu het probleem veroorzaakt.
Het punt is dat ik met dat steigeren gewoon niks kan beginnen, vandaag deed ze het aan de rand van het water en als ik niet uitkeek lag ik er zo in.
Ze loopt achteruit, steigert en draait telkens om als ze ergens niet heen wil. Vandaag deed ze het dus ook op een punt waarvan ik 100% zeker wist dat er niks engs was maar ze gewoon echt geen zin had. Ik had geen zweep mee maar ben afgestapt en heb een tak als zweep gebruikt :+ Ben gelijk gaan draven ipv stappen en dit hielp wel. Maar op punten verderop waar ze niet langs wilde kon ik gewoon echt niks beginnen.

Bij het bruggetje en het punt waar ze vandaag absoluut niet in wilde heb ik wel eens meer dan een half uur stilgestaan maar ze maakt totaal geen aanstalten om de goede kant op te lopen (en dan heb ik haar wel met de neus de goede kant op staan).

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:01

Wat je beschrijft is een goede illustratie van hoe een paard leert: het paard wil iets niet of is bang voor iets en probeert dit te vermijden. In jouw geval betekent dit niet voorwaarts willen, steigeren en omdraaien. Als dit gedrag succesvol is (lees: het lukt je paard datgene te mijden wat ze eng vond of om een andere reden niet wilde doen), dan breidt dit gedrag zich heel snel uit en het wordt ook heftiger bij allerlei andere zaken die het paard eng vindt of niet wil doen. Immers het was succesvol de vorige keren. Het paard gaat dus steeds vaker en steeds heftiger staken, steigeren en omdraaien.

Hier heb je dan een vicieuze cirkel en je kunt het alleen oplossen door het gedrag te doorbreken. Ik ben het helemaal met EvelienKiss eens dat je hiermee vooral niet te lang alleen moet aanklooien, maar het beste iemand kan meenemen die je helpt. Om dit gedrag te doorbreken is het nodig dat je paard je vertrouwt, respecteert en jouw leiderschap accepteert. Om dit te bereiken is het doen van grondwerk een goede manier, maar daarnaast moet je ook je paard op een buitenrit overtuigen, dus het staakgedrag doorbreken. Deskundige hulp daarbij zal je heel veel helpen en snel resultaat geven.

Succes!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:15

Kan het niet ook zijn dat jij je al een heel eind voor het bruggetje loopt te focussen op het gedrag wat ze misschien gaat vertonen? Doordat je daar zo op gefocust bent vergeet je op tijd te reageren waardoor je je paard de kans geeft om te staken of ander ongewenst gedrag te vertonen. Daarbij ziet een paard twee demencionaal. Van de ene kant kan het bruggetje vreselijk eng ogen terwijl het van de andere kant geen gevaar vormt.

Bij mij en mijn bijrijdpaardje helpt het door heel bewust niet te denken aan datgene waar hij gegarandeerd van gaat schrikken. Als ik al weet dat hij ergens van kan schrikken en ik ben druk bezig mijn teugels al wat korter te maken en ik ga al wat steviger zitten voor de ontploffing, schrikt hij ook daadwerkelijk. Puur omdat hij voelt dat ik dus ook bang ben voor datgene en zijn angst bevestigd ziet.

Ik weet niet of het voor jou ook werkt, maar ik heb er absoluut baat bij.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 17:14

Ik denk inderdaad dat ik hier wel wat hulp bij kan gebruiken. Ik heb echter al een tijdje geen les gehad en kan dit pas weer oppakken wanneer de bak verbouwd is, deze is nu zo dat je er alleen bij vele dagen droogte achter elkaar kan rijden. Ik zal mijn instructrice eens mailen of ze me hier misschien mee kan helpen.
Bij dat bruggetje denk ik er inderdaad wel aan, is ook bijna niet te vermijden, maar ik pak de teugels niet korter en probeer op een zo normaal mogelijke manier door te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:25

Ik denk dat je paard het toch wel aanvoelt. Misschien ga je onbewust iets verstijven, sneller ademen etc. Paarden hebben dat echt heel snel door!
Verder denk ik dat ze gewoon denkt van nou, als ik staak hoef ik niet verder. Mag ik lekker de wei op.
Vooral doorzetten, en als ze er over heen is belonen! Of als ze maar 1 stap er op zet direct belonen.
Ik zou de eerste paar keren gelijk teruggaan als ze over de brug is, als beloning.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 21:57

Het gaat me niet alleen om de brug, ze doet het nu op meerdere punten.
Het is niet zo dat als ze staakt ik stop, ik stap af, loop een stukje en rij door.
De terugweg kunnen we via twee kanten, een over het erf van een boerderij die ineens sinds kort eng is. Deze weg wilde ze deze week niet meer in. Deze s ook nog korter naar huis dan die andere.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:31

Het is voor het paard geen enge route.
Paard heeft ontdekt, dat er een opening is om ergens onderuit te komen.

Loop de route eens naast het paard. Dus paard aan de linkerkant van de ruiter (die nu dus loopt). Zweepje in rechterhand. Als volgen van het paard al resulteert in inhouden, tikje (rechterhand - zweep) op achterhand. Zelf door blijven lopen. Niet trekken..... Als het goed gaat, belonen. Woordjes, niet stoppen om te aaien of zo.

Als dit niet werkt, dan is er huiswerk. Ik zou dan niet naar buiten gaan.
Paard moet aan het been zijn. Zo niet, dan dit aanleren.
Ga niet klooien als je dat niet kan, het probleem wordt dan groter.
Neem iemand in de hand die al heeft aangetoond dit soort probleempjes te kunnen oplossen. Aanklooien, of het verkeerd aanpakken maakt het probleem alleen maar groter.

Halt is halt.
Voorwaart is voorwaarts.
Niet uit de slof schieten, niet slaan, niet schreeuwen. Rust ....

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 20:37

Als ik loop is er geen probleem, dan stopt ze helemaal nergens. Wanneer ze ergens niet heen wil en ik afstap dan gaat ze gelijk mee.
Ik zou het dus best kunnen doen maar denk niet dat dit wat oplevert. Ik wil wel eens gaan beginnen met clickertraining terwijl ik erop zit, wellicht dat ik hier iets mee kan. En op zoek naar iemand die me hier mee kan helpen. Ik heb evt wel iemand die mee kan op de fiets maar die is geen expert.