Die ene angstig object ontdekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Die ene angstig object ontdekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 10:58

Beste bokkers, tijdens het buiten stappen is er een plekje wat mijn paard "echt" eng vindt.

Het raarste is dat ik gewoon er niet achter kan komen wat dat ene object is waar ze nou ban voor is.

Het is bij een agrarische bedrijf en het staat naast de lange schuif deur.
Er ligt een klein beekje, een grote rode dikke slang dat in die beek ligt en een kleine opslag huisje/ruimte en als afgesloten met een hek en een helling naar het beekje.

Afgelopen maandag heb ik al een aantal keren heen en weer er langs gestapt(af en toe beloond) en ik kan er nu gewoon langs stappen maar ik moet niet te lang blijven staan want anders schrik ze ergens van en springt ze weg.
Misschien is het een bepaald geluid die ik niet kan horen.

Misschien heeft er iemand voor mij wat tips dat ik er normaal voorbij kan lopen en of staan laat staan te ontdekken wat het object is, waar ze bang voor is.

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:03

Hoi TS,

waarom vind je het belangrijk om te ontdekken waar je paard bang van is?
Ik denk dat hoe meer aandacht je aan die plek besteed, hoe meer je je paard het idee geeft dat er echt iets is om terecht bang van te zijn. Als jij weet dat ze niet bang hoeft te zijn, dan als leider ook geen aandacht aan besteden, doen alsof je neus bloedt en doorlopen. je geeft het voorbeeld aan je paard : niks aan de hand, niks om bang voor te zijn, lekker doorlopen.

Als ik bij mijn paard ook maar iets te veel aandacht geef aan anders gekleurde wegdelen/ bomen/plukjes gras durft ie nergens meer langs :)

justkid

Re: Die ene angstig object ontdekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:34

Wat marie zegt :D
Je bent er nou een paar keer langs gelopen dus ik zou zeggen de volgende keer gewoon recht voor je uit kijken zelf niet mee fixeren op "het enge stukje" maar er langs kijken en daar ook je blik op houden, en gewoon doorsturen. Ik weet niet of je je paard aan een lang teugeltje kan houden maar ik laat dan juist de teugels wat langer, om aan te geven dat ze kan ontspannen maar dat moet je paard wel gewend zijn.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 11:50

We stappen normaal altijd met losse teugels maar in deze nieuwe omgeving, heb ik zover nog niet met zadel er op buiten gestapt.
Dus alleen per hand.
Maar hoe kan ik het op die plek het beste gaan besteden?
Nu met het mooie weer ben ik wel van plan 2x p/w naar buiten te gaan en dan ene keer gewoon langs het ene stukje lopen en andere keer eventueel een klein tijdje te staan.
Want er zal een dag komen dat je even daar opzij moet staan voor de auto's.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:56

Ik zou er niet teveel aandacht aan schenken.

Heeft waarschijnlijk te maken met die slang het water in, wellicht hoort ze water lopen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:56

Ik zou er helemaal niet gaan staan, hup gewoon er langs, klinkt alsof je nu zelf op die plek aan het fixeren bent niet doen hoor daar wordt het alleen maar erger door.
Hoe minder aandacht je eraan besteed hoe beter. En als je er zelf ok mee bent dan is je paard dat straks ook en dan is daar even wachten voor een auto ook geen probleem.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:59

ik heb ook een stel pony's die bang zijn bij een bepaald rundveebedrijf, ik bedenk dan altijd dat er wel eens dode dieren liggen(een van de eerste keren dat ik dr langs ging lagen die er namelijk onbedekt). dit is voor een paard een angstig moment.

ik probeer er niet te veel aandacht aan te besteden, het enge is alleen wel dat je langs een kanaal rijdt en dus geen kant op kan als ze echt bang zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:03

ik zou het weer heel anders aanpakken en haar aan een leadrope lekker laten kennis maken met het enge object, er gewoon heen lopen zelf en dan heel relaxed erbij gaan staan en je paard de gelegenheid geven om te komen snuffelen.
Hou haar vooral niet tegen als ze heen en weer wil lopen (mits dat kan en er geen dingen staan waar ze zich aan kan verwonden) ze zal vanzelf bedaren en gaan kijken. Kan paar minuten duren maar geef haar de tijd.
Blijf zelf heel rustig en wacht op je paard.

Als mijn paard wat eng vind is het eerste wat ik doe erheen gaan en laten kijken (ook als ik er op zit). Inmiddels weet ze dat al en gaat vaak zelf al kijken, zodra ze dan gesnuffeld heeft is het ok en heb ik nooit meer problemen op die plek.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 12:12

@cissy,

Het snuffelen is al voorbij ik denk dat ze mij erop vertrouwt maar eenmaal na een klein moment op dat ene plek te staan dan krijgt ze toch haar 2e gedachten en wilt ze een klein stukje weg sprinten.

Ik denk dat ik gewoon op meerdere dagen er kennis mee moet laten maken dat het dan misschien meer over gaat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:16

dan heb je toch niet lang genoeg daar gestaan misschien? als ze maar heel even blijft staan en jij dan weggaat heb je haar niks geleerd. blijf staan tot ze ontspant, dan pas ga je weer verder.