Struikelend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Struikelend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:46

Hallo allen!

Ik zit met een rijtechnisch iets, waarvan ik de oorzaak niet precies kan achterhalen.
Mn paard kan namelijk af en toe zo gigantisch struikelen dat we bijna samen op onze snufferd gaan.
Dit gebeurt eens in de 2 a 3 maanden, dan struikelt hij echt gigantisch. Nu vraag ik me natuurlijk af of het aan mijzelf ligt, ofwel aan de lompheid/onoplettendheid van mijn paard.
Gezien de frequentie zal het geen ataxie/artrose zijn neem ik aan.
Hoe kan dit en beter nog, hoe kan ik het voorkomen?

Bellissima_

Re: Struikelend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:33

Struikelt ie echt over z'n eigen benen of ligt er gewoon een steen in de weg? Ben zelf ook wel eens op me neus gegaan omdat paardlief over een steen struikelde :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:26

Hij struikelt volgens mij in z'n onoplettendheid over z'n eigen benen.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:28

Wakker houden, achterhand activeren en zorgen dat ie goed doorloopt, en oplet.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:33

Als ik het zo hoor sukkelt hij een beetje weg met het rijden en struikelt hij over zijn eigen benen. Laat hem goed op zijn achterhand lopen en hou hem actief. Probeer veel variatie te houden in het rijden.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:46

Net voor of na de hoefsmid?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:53

Mijn paard is ook erg slungelig, en stuikelt ook veel.
Wat ik zelf doe is inderdaad actief houden, aandacht erbij en afwisselen. Als wij te vaak gaan rijden, gaat hij sloffen omdat hij het niet leuk vind.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:51

wat mij echt gelijk te binnen schiet is wat ook al eerder is gezegd, actiever houden.. lekker vlot door rijden en veel figuren..
Wat ook kan zijn is de stand van de hoeven.. heb ook eens een paard meegemaakt die dat heel erg deed. is daarna door een andere smid bekapt en beslagen en het probleem was over..

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 01:15

Het kan zijn dat het paard te veel gewicht op een schouder draagt waardoor het paard onvoldoende dat voorbeen op ( kan) tilt
Paard leren om het gewicht op beide benen te verdelen.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:17

Hoi,

ik heb ook zo een paard dat aardig wat struikelt over haar eigen benen... Ik probeer haar actief te rijden , veel overgangen maar van zodra ze op de voorhand begint te lopen (bv. bij een overgang terug ) en ze begint op de hand te leunen struikelt ze gegarandeerd over haar eigen benen. Het is een groot slap paard waar de basis nog niet goed aan is en veel te veel gewicht neemt op de schouder waardoor ze haar voorbenen niet genoeg optilt en dan bijgevolg struikelt.. Ik probeer haar actief te houden en aandacht bij de les door veel overgangen te maken , hoofd boven te houden zodat ze geen steun kan pakken en impuls goed bewaken... Meer kan je er niet aan doen, achterhand sterker maken en zorgen dat ze daargewicht opneemt en dan zal het vanzelf wel beteren normaal...

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 05:06

Kan zijn dat je paard dan teveel op de voorhand loopt.
Proberen goed actief te houden, en dat hij meer de achterhand gebruikt.

saartjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:45

inderdaad als hij teveel op de voorhand loopt (laag en rond zonder een actieve achterhand veroorzaakt dat makkelijk) Maar dat is wel schrikken soms of niet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:48

en waarom ben je er zo zeker van dat het geen artrose is?
Het lijkt mij dat dat het wel is.
Zet hem eens een weekje op but(uiteraard in overleg met een da!)Als hij dan niet meer struikelt lijkt het mij dat hij artrose heeft.

fabio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:50

zoals veel mensen hier al zeggen, activer houden en op terug op de achterhand rijden

Sannegabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:30

Het struikelen zou zeker minder worden, als je hem activer en op de achterhand rijdt ( zoals hier al meer is gezegd)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:46

Paarden die frequent struikelen ontwikkelen eerder artrose en HKO. Voor een deel kan het liggen aan de bouw en beweging van het paard, maar ook zeker aan de manier van rijden. Met dressuurles is al een hooop te voorkomen

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:54

m'n Haf van 20 heeft dit ook, voornamelijk buiten, als we aan het lanterfanten zijn.
Bij hem is het een combinatie van niet opletten (alles om hem heen is interessant, ik moet mijn paard actief om stronken/wortels/stenen/kuilen heensturen :)) en artrose/stijfheid.

Sinds 'n halfjaar krijgt hij glucosamine, en ik heb wel het idee dat het daarna minder is geworden.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:59

Mijn paard struikelt wanneer:
- Ik teveel voorover zit.
- Ze dus op de voorhand loopt/achterhand niet goed gebruikt.
- Ze stijf is.
- Ze te hard loopt, dus erg enthousiast is.
- Ze erg kijkerig is en zich teveel concentreert op andere paarden en dingen om haar heen.
Combinatie van bovenstaande meestal. En ze heeft gewoon een enorm zware hals, tsja.
Ben nog nooit op mn snufferd gegaan, gelukkig, ik zou enorm schrikken. :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:02

geerke schreef:
en waarom ben je er zo zeker van dat het geen artrose is?
Het lijkt mij dat dat het wel is.
Zet hem eens een weekje op but(uiteraard in overleg met een da!)Als hij dan niet meer struikelt lijkt het mij dat hij artrose heeft.

Omdat het paard van TS maar 4 a 5x per jaar struikelt.
Dan heeft een weekje pijnstillers ook geen nut.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:02

Mijn (vz)paard wil nog wel eens scheef lopen, wat bij haar vanuit haar bekken komt. Als ze scheef loopt en op de voorhand, gaat ze ook wat meer struikelen. Ook hebben we wel eens kuilen in de bak. Het is niet altijd de schuld van het paard haha. Met longeren struiktelt ze nooit.
Ik denk dat struikelen een balansprobleem is meestal.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:47

Mijn haf struikelt met haar achterbeen... sinds ze van de hoefijzers af is (8 weken) struikelt ze ineens regelmatig, alleen in stap... laatst kwam ik terug van een buitenrit, bij ons op het erf 3x achter elkaar... maar gisteren haalde ik haar uit de wei, liep ze vrij op het erf, zag ik ook ineens dat ze met haar achterbeen struikelde... dat had ze met ijzers nooit zover ik weet.... herkent iemand dit?