paard steekt tong uit hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

riannezweeds

paard steekt tong uit hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 09:22

paard steekt tong uit bij het rijden en blijft met zn lippen bewegen de hele tijd, bij stil staan staat hij op het bit te kauwen als n gek, hoe kan ik het oplossen zodat hij gewoon zijn lippen op elkaar houdt en niet meer zoveel aandacht aan het bit geeft, hij is wel heel zacht in de mond trouwens

Evelijn

Re: paard steekt tong uit hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:26

Hoe oud is je paard? Hoe ver in training/ welk niveau hebben jullie? Laat je regelmatig zijn tanden controleren? Wat voor soort bit heb je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:28

Is het paard nagevelijk te rijden? Zijn de tanden (en het bit) na gekeken net als de rug en het zadel? Heb je les en zo ja wat zegt de instructeur er van? Sinds hoe lang speelt het?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 09:29

paard is 14, loopt l1 dressuur, tanden worden jaarlijks gecontroleerd, vorige maand nog, heb n dubbel gebroken bitje met plat midden stukje loopt ie al n jaar op ofzo soms afgewiseld met pessoa ivm buitenritten en bang wegrennen,

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 09:31

Judith_ schreef:
Is het paard nagevelijk te rijden? Zijn de tanden (en het bit) na gekeken net als de rug en het zadel? Heb je les en zo ja wat zegt de instructeur er van? Sinds hoe lang speelt het?

heb eke week 2x les met m, hij doet dit sinds vorige maand er is niets verandert, rug en zadel zijn nagekeken, instructeur weet het ook niet meer, we hebben nu alles nagekeken, dus waar het probleem zit weten we niet, hij loopt erg nagefelijk fijn over de rug enzv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:32

Als hij nagevelijk loopt wat doet hij dan moet zijn tong en mond?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 09:35

hij blijft aan het knommelen als je snapt wat ik bedoel, hij blijft met zn lippen aan het klappen zegma weet niet goed hoe ik het uimoet leggen, zijn tong zit ook altijd n klein stukje uit zijn mond, als hij stil staan an iets langere teugel staat hij te kauwen alsof het een wortel is

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:37

Misschien toch een zere tand of kies.

Heb je wel eens zonder bit gereden om te kijken of dan alles goed gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:37

Als hij daadwerkelijk nagevelijk loopt is zijn tong dus wel echt weg? Maar hij blijft maar door rommelen? Zijn zijn tanden goed na gekeken sindsdien en is ook het bit er bij bekeken? Hoe reageert hij als je zonder bit met hem werkt (longeren aan het het halster?)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:40

Zijn jullie verder in de training... dus nu met oefeningen bezig die je daarvoor niet deed? Dingen die lastiger zijn voor paard (en misschien ook voor jou)

Tong uitsteken en onrustig met de mond zijn kan een van de eerste uitingen zijn dat er iets mis is. Wat je nu dus nog niet echt kan voelen... dus toch ergens last van de rug oid.

Je kan het vermommen door en tonglepels in te doen, de neusriem harder aan te trekken, etc... allemaal 'oplossingen' die niet echt het paard gaan helpen. Je kan ook gaan proberen of hij rustiger wordt met ander bitje.

Ik rijd nu met ongebroken bitje terwijl hij jaren gereden is op dubbel gebroken... echter bleef die van mij maar knarsen op het bit... en met deze is hij echt veel rustiger (en kon ik rijtechnisch ook stap verder).
Meneer heeft ook weleens zijn tong over het bit geklapt... maar dat was vooral uiting van dat het allemaal nog niet lukte... de oefeningen die ik vroeg gingen zowel mij als hem moeilijk af... en op deze manier maakte mijn paard duidelijk dat het nog niet ging... dus stapje terug in de training... eerst sterker maken en dan weer verder.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:41

doet hij dit ook met de passoa bit? of alleen de dubbelgebroken?
anders misschien een ander bitje proberen , op een dunneerbit ken er makkelijker gekauwd worden dan een dikkere dus zal als je een ander bit gaat proberen een dikker bit pakken.

igg succes!

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 09:42

tandarts is pas geweest en alles was goed, heb het bit er toen ook ingehad omdat ik me het toen ook al afvroeg waarom tandarts zei dat het hem nergens pijn kon doen, heb het geprobeert zonder bit maar daar is hij te sterk voor er rent alleen maar, is amerikaans volbloed, en teveel energie, zonder doet hij het ook op de trailer als hij het een beetje spannend vind dat gaat hij ook met zn lippen lopen happen, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:43

Doet hij het ook met en simpel 'rondje bak hobbelen' waarbij je alleen ontspanning vraagt en geen moeilijke oefeningen vraagt?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 09:44

caboclo schreef:
doet hij dit ook met de passoa bit? of alleen de dubbelgebroken?
anders misschien een ander bitje proberen , op een dunneerbit ken er makkelijker gekauwd worden dan een dikkere dus zal als je een ander bit gaat proberen een dikker bit pakken.

igg succes!

met pessoa doet hij dit niet! en dat is dus ook het vreemde omdat ik dan veel sterker ben op sommige momenten, en dat wil ik eigelijk neit want als er iets aan de hand was kan ik het dan niet meer voelen

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 09:44

Judith_ schreef:
Doet hij het ook met en simpel 'rondje bak hobbelen' waarbij je alleen ontspanning vraagt en geen moeilijke oefeningen vraagt?

ja dan ook ;)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:45

dus het is een soort umh aangewend gedrag bij iets spannend ipv rillerig doen maar mondje klappen?? pff lastig.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 09:46

caboclo schreef:
dus het is een soort umh aangewend gedrag bij iets spannend ipv rillerig doen maar mondje klappen?? pff lastig.

ja omdat hij het dus ook op trailer enzo doet, en ik weet niet hoe ik het kan oplossen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:50

Tja... toch zorgen dat hij kan ontspannen... en het niet zien als iets stouts... eigenlijk laat je paard heel duidelijk merken dat het voor hem spannend/moeilijk is... zonder echt gevaarlijk te worden.
Met die pessoa ga je toch naar buiten? Dan ben jij waarschijnlijk ook anders bezig met je paard... en kennelijk is dat geen reden voor stress. Het 'gewone' rijden levert hem nu kennelijk wel stress op.

Je schreef dat hij het pas paar weken doet... dus denk dat je echt goed moet bedenken wat veranderd is... en dat kan ook echt heel klein zijn. Bijv. iets veranderd in de bak waardoor die er anders uit ziet... of dat jezelf meer spierpijn hebt van iets waardoor je niet helemaal zelf netjes kan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:52

Kan ook zijn dat je pessoa bit een ander mondstuk heeft wat hij prettiger vind of op een andere manier in zijn mond ligt.

Merk je ook meer rommelen e.d. als je moeilijkere oefeningen vraagt, doet hij het buiten bijv. ook en heeft hij buiten het rijden ook een mogelijkheid om zijn energie kwijt te kunnen en echt te ontspannen?

Ik herken het wel namelijk, alleen heeft mijn paard het al jaren. Werd veroorzaakt door rugklachten en door een gebroken kaak. Nu vind hij het 'gewoon prettig' en dan hangt zijn tong er als een lappenpop bij. Of hij nu rijdt, zonder bit of met bit, of hij nu staat te spelen of te dommelen ect. Maar als hij daadwerkelijk nagevelijk en correct loopt is zijn tong weg. Geen medische oorzaak meer in ons geval. Ik heb ook een paard wat veel emotie uit met zijn mond. Bij een moeilijke oefening wordt er ook echt meer gerommeld met zijn tong en is het niet meer een stuk zeem die er uit hangt. Wat dan kan helpen is het rijden af sluiten met echt ontspannend halsstreken in draf. Ook buiten het rijden om rommelt hij veel met zijn lip als hij stress heeft.

Bij ons verdwijnt de tong dus wel als hij echt correct loopt. Maar heeft het een duidelijke verklaring. Mijn eerste idee in jou geval is toch nog steeds de tanden/bit icm met stress ook omdat het zo plotseling ontstaan is.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 10:28

ja ik weet het, maar ik krijg hem dan ook niet gerustgesteld, er is een pony en als die erbij staat op de trailer of met rijden langs de bak staat is er geen probleem en doet hij alles zoals dat moet, maar ik kan die pony natuurlijk niet overl mee na toe nemen haha, hoe krijg ik het zelf opgelost? paard is ook nog niet lang in mijn bezit, heb m eerst in de les gehad lopen toen ik nog les gaf en heb m pas 1.5 maand geleden gekocht, als de oefeningen moeilijker worden is het ook weg

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:39

Je hebt hem nog maar zo kort? Neem gewoon nog even de tijd om aan elkaar te wennen. Geen haast hebben... dat werkt in bijna alle gevallen.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:42

riannezweeds schreef:
tanden worden jaarlijks gecontroleerd, vorige maand nog

riannezweeds schreef:
hij doet dit sinds vorige maand er is niets verandert,

Volgens mij toch echt heel duidelijk een verband. Zou even je tandarts bellen en overleggen.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 10:43

klopt, maar hij was eerst van een leerling van ons, dus weet wel hoe hij ervoor was, meisje trok erg veel in de mond, ik rijd zelf met erg zachte hand, dus misschien ligt het daaraan

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 10:44

JosineS schreef:
riannezweeds schreef:
tanden worden jaarlijks gecontroleerd, vorige maand nog

riannezweeds schreef:
hij doet dit sinds vorige maand er is niets verandert,

Volgens mij toch echt heel duidelijk een verband. Zou even je tandarts bellen en overleggen.

ik weet t niet hoor ma buurman isd tändarts en heeft zelf nog 3x gekeken duis er is echt niks mis mee :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:34

Tja, als je zelf een maand geleden naar de tandarts bent geweest dan is dat ook geen 100% garantie dat je NU geen last van een ontsteking of iets kunt hebben.

In een maand kan veel veranderen, tijdens de behandeling kan er iets geraakt zijn, en een tandarts is ook maar een mens die een fout kan maken / iets over het hoofd kan zien.

Verder kan het natuurlijk sowieso geen kwaad om te zorgen voor minder stress in het leven van het dier :)