Springangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Springangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 14:54

Hallo allemaal,
Vanochtend heb ik les gehad op de manege, dit heb ik wekelijks en nu zo'n 4/5 jaar.
Deze week gingen we springen. Ik rij eigenlijk liever dressuur, maargoed, daar heb je in een manegeles niet zoveel over te vertellen, dus dan maar springen dit keer.
Het ging wel okay, tot we een soort parcoursje moesten springen.
Een hindernis van rond de 50/60 cm, en eentje van hoger. Steiltjes.
Het verschil tussen de twee qua hoogte was hooguit 10 cm, maar over de eerste durfde ik wel, over de 2e absoluut niet. (Ik heb echt onwijs respect voor mensen hier die een meter of hoger springen :o)
Ik weet niet waarom, ik durf het gewoon niet.
Ik weet dat ik het uiteindelijk zelf moet doen, maar zijn er mensen die hetzelfde hebben (gehad) en tips hebben?

Alvast bedankt.

Arc_En_Ciel

Re: Springangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 15:57

Mag ik misschien even een schopje doen? Of is er niemand die zoiets heeft?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:00

Ik heb dit zelf niet, maar ken wel mensen die hier last van hebben. Ik zou er eens met je instructeur/instructrice over praten, het is heel belangrijk dat je het alleen springt als je echt durft. Wat ook kan helpen is vragen of je op een betrouwbare pony mag en dan steeds opbouwen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 16:03

hannah41 schreef:
Ik heb dit zelf niet, maar ken wel mensen die hier last van hebben. Ik zou er eens met je instructeur/instructrice over praten, het is heel belangrijk dat je het alleen springt als je echt durft. Wat ook kan helpen is vragen of je op een betrouwbare pony mag en dan steeds opbouwen.

Dankjewel :)
Probleem is alleen dat de meeste rustige pony's die bij ons op de manege staan niet springen :o

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:08

Ik heb een hele tijd op Springles gezeten naast mijn Dressuurles. Dit was toch blijkbaar te veel voor me en ik heb het een jaar volgehouden, maar ik was bang, ik huilde vaak, ik viel er af en af en toe ging het goed, door die paar keren die het goed ging ben ik een jaar blijven hangen in de les, maar de anderen werden steeds beter en bij mij ging het steeds slechter. Ik ben er af gegaan.

Nu, ongeveer 3 jaar verder, vind ik springen super leuk! Maar jij zit niet in een specifieke springles, dus dan is het anders.... Als je het niet durft, gewoon niet doen! Vraag aan het eind van de les of je de sprong nog een keer mag doen, maar dan lager. Niet doen wat je niet wilt, daar word je alleen maar bang van.

Mag ik vragen hoelang je al rijd? Voor sommige mensen is het te vroeg om te beginnen om te springen, maar daar kijken sommige manege's niet naar.

Probeer het en als het niet lukt, stoppen. En vragen of je de sprong 1x mag doen, maar dan wat lager, zodat je het wel gedaan hebt!

Hopelijk heb je er wat aan :) Groetjes

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:13

Als jij niet zo hoog wil springen is het misschien verstandig om te overleggen of je het parcoursje eerst lager mag springen. Desnoods rijd je het rondje 100x met de balken op de grond, gewoon om het gevoel te krijgen waar je moet sturen en waar jeheen moet.

Als je elke keer op een andere pony rijdt kun je misschien vragen of je tijdens het springen altijd op dezelfde mag. Zo kan je de pony leren vertrouwen en een 'band' opbouwen. Jij kent dan de pony en de pony jouw, dat maakt de stap om echt te gaan springen een stuk kleiner :)

Doe alles op je eigen tempo en niks doen waar je je niet goed bij voelt!

Edit; ik heb vroeger ook op de manege gereden, de eerste les die ik daar kreeg was een springles van een stokoude man die alles wel wist. Ook meteen een parcours van 50/60 cm. Natuurlijk schrok ik want ik kende de pony niet en de manege niet, maar ik deed het toch omdat ik wel van een uitdaging hield. Achteraf stond ik gigantisch te trillen maar wat was ik trots op mezelf dat ik het had gedaan!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:17

Ik ken je probleem, ik ben zelf ook niet een held met springen. Ik had daar eerst eigenlijk helemaal niet zo'n last van en als ik op een paard zit waar ik een hoop vertrouwen in heb dan gaat het ook een stuk beter. Bij mij op de manege weten ze ook wel dat ik vaak toch wat zelfvertrouwen mis met het springen dus daar houden ze ook wel rekening mee met op welk paard ik dan moet rijden en ik krijg gelukkig ook prima begeleiding tijdens de les zelf. Ik bepaal altijd zelf wanneer het genoeg is, ik stop op een punt waar het nog goed gaat en als ik echt twijfel over een bepaalde hindernis dan doe ik het niet. Soms laat ik me wel eens overhalen door een instructrice om een bepaalde hindernis toch te springen, niet dat ze me dan pusht ofzo hoor maar gewoon dat ze aangeeft dat dat echt wel gaat lukken, en dan gaat het eigenlijk ook gewoon goed. Dus ik kan ook wat vertrouwen halen uit de aanwijzingen en aanmoedigingen van de instructice. Bij ons wordt er ook altijd gezegd dat je het alleen moet doen als het je echt wilt, het is geen verplichting. Bij mij ligt mijn angst vooral in de gedachte dat ik een paard niet goed genoeg kan begeleiden naar de hindernis toe en tijdens de sprong zelf en dat het daardoor dus misgaat (paard raakt geblesseerd o.i.d.). Maar ondanks die angst probeer ik altijd wel mee te springen en eigenlijk gaat dat ook best aardig. Ik spring dan misschien niet alles mee, maar ik doe alleen de dingen waar ik me prettig bij voel. Als het dan fijn gaat, heb ik er ook echt wel plezier in :) Waar ben jij precies bang voor met het springen?

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 16:23

Waar ben je bang voor met springen?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 13:40

Bedankt allemaal voor de reacties.
Tijdens het springen ben ik vooral bang dat mijn paard me uit het zadel werpt tijdens de sprong. (Klinkt misschien een beetje vaag, ik bedoel dat ik dan op een of andere manier niet stevig kan blijven zitten en voorover gelanceerd word)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:55

Misschien kan je tijdens de dressuurlessen wat oefeningen gaan doen die gericht zijn op je balans en dan in de springles gewoon heel rustig toewerken naar wat hogere hindernissen?

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:22

Anders kun je ook nog een plukje manen vast houden en vooral meebewegen, dat helpt heel erg goed :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:24

Ik zou zelf zeggen, waarom springen als je niet durft? :) Er zijn nog genoeg andere disciplines te doen in de paardenwereld :D

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:01

Arc_En_Ciel schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties.
Tijdens het springen ben ik vooral bang dat mijn paard me uit het zadel werpt tijdens de sprong. (Klinkt misschien een beetje vaag, ik bedoel dat ik dan op een of andere manier niet stevig kan blijven zitten en voorover gelanceerd word)

Dit heeft meer te maken met de manier van denken, dan met het springen zelf.
Probeer jezelf een andere manier van denken aan te leren > en zorg dat je op een pony mag die je vertrouwt.

Wanneer de gedachte opkomt dat je er misschien wel af valt > dan zeg je tegen jezelf ; ja en dan stel ik val eraf, dan val ik in zacht zand.
Verder moet je zorgen dat je in het begin niet een heel parcours springt in een hoogte die je eng vindt.
Beter is dan dat 1 hindernis iets hoger is en dat je deze wel gaat leren rijden, maar met een goed begeleiding > doe je dat niet kom je niet over je angst heen.
Deze moet je namelijk overwinnen.

Wanneer jij voorover gelanceerd wordt, moet jij zorgen dat je bij het springen, iets langer in het zadel blijft zitten. Je spring als het ware een seconde achter je pony aan. ( dus wanneer de pony afzet, dan kom je pas mee naar voren. Zo kom je iets achter de beweging aan en heb je meer balans. Verder beugels altijd korter doen dan bij dressuur, anders heb je geen steun aan je beugels. Knieen vast knijpen aan het zadel tijdens de sprong. En zelf vooral goed doorademen.

Succes!!!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 21:21

Bedankt :j

Marit, ik zou dolgraag wat meer in willen gaan op dressuur inplaats van springen, maar het is helaas een manegeles, dus bepaald de instructrice wat we gaan doen :c

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:28

Maar moet je dan verplicht mee doen met springen? Want als bij ons in de les iemand echt niet mee wil doen met springen of wel wat mee heeft gesprongen maar het dan genoeg vindt vanwege de hoogte, dan mag die persoon gewoon (zelfstandig) dressuurmatig aan het werk gaan. Je kan iemand natuurlijk niet dwingen om mee te doen met springen en het moet ook leuk blijven.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 21:30

Girassol schreef:
Maar moet je dan verplicht mee doen met springen? Want als bij ons in de les iemand echt niet mee wil doen met springen of wel wat mee heeft gesprongen maar het dan genoeg vindt vanwege de hoogte, dan mag die persoon gewoon (zelfstandig) dressuurmatig aan het werk gaan. Je kan iemand natuurlijk niet dwingen om mee te doen met springen en het moet ook leuk blijven.

Laatst heeft mijn instructrice een halfuur lang op me ingepraat om me te laten springen, dus ja, eigenlijk moet je wel per se.
Als het echt rond de 90 cm wordt mag je wel kiezen, maar dat is echt al heel ver boven mijn limiet.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:32

ik mag je de hand schudden komen. Op het begin wou ik alleen maar springen maar ben intussen alleen al 6x eraf gevallen tijdens het springen. Ik rijd nu 2,5 jaar en spring/sprong al na 7 maanden rijden :o vond het helemaal geweldig. Tot ik er vaak vanaf viel en angst kreeg. Ik durf niet meer.. als ze al aankomen met de balkjes om over te draven krijg ik al knikkende knieën :x ik rijd ook de manege lessen en bij ons is het zo je rijd de les mee? Dan spring je ook mee.. bij mij wordt hij meestal boos omdat hij weet dat ik niet durf en me dwingt te springen om er toch overheen te komen.. :')
Ik lees even mee.. hopelijk helpt het mij ook..

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 21:35

_Ashii_ schreef:
ik mag je de hand schudden komen. Op het begin wou ik alleen maar springen maar ben intussen alleen al 6x eraf gevallen tijdens het springen. Ik rijd nu 2,5 jaar en spring/sprong al na 7 maanden rijden :o vond het helemaal geweldig. Tot ik er vaak vanaf viel en angst kreeg. Ik durf niet meer.. als ze al aankomen met de balkjes om over te draven krijg ik al knikkende knieën :x ik rijd ook de manege lessen en bij ons is het zo je rijd de les mee? Dan spring je ook mee.. bij mij wordt hij meestal boos omdat hij weet dat ik niet durf en me dwingt te springen om er toch overheen te komen.. :')

:j ik ken het.
Vroeger vond ik het megaleuk als we gingen springen, nu vind ik het vreselijk.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:42

Weet je instructrice ook dat je het echt eng vindt en waarom je het eng vindt? Anders zou ik het er zeker over hebben met haar, misschien kan zij je dan wat aanwijzingen geven over je houding (omdat je het gevoel hebt dat je er misschien af wordt geworpen). Wie weet, als zij aangeeft dat jouw houding prima is en ze begeleidt je helemaal naar, tijdens en na de sprong dan zou je eens een hindernisje van 60 cm kunnen pakken. Of die hoogte maar dan een kruisje i.p.v. een steiltje?

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:44

Arc_En_Ciel schreef:
_Ashii_ schreef:

:j ik ken het.
Vroeger vond ik het megaleuk als we gingen springen, nu vind ik het vreselijk.

ja precies. De springlessen werden elke maand door de RV Galop gehouden dus die deed ik fanantiek mee toen ik lid was. De instructeur/eigenaar van de manege zei ook dat het steeds beter ging. Ik reed toen de springlessen op Marquize. Met opstappen moet je niet meteen je benen aanleggen en nooit alleen opstappen haha dan wordt je gelanceerd. Maar als je eenmaal zit is het een fijne merrie, vooral met springen. Ik vond het geweldig! Toen ik een ander paardje in de manege lessen zelf kreeg, genaamd Yzidor, wou ik ook eens op hem springen. Nou dat mocht van hem. Dus ik mee doen en ging best goed. Hij was wat lui maar als hij paar keer had gesprongen was het goed. Maar na een paar lessen begon het mis te gaan. Hij ging dan vol op de hindernis af en net VOOR de hindernis maakt hij een schijnbeweging en lag ik er naast.. zo is mijn angst begonnen... Ben ook daarna gestopt. Ik heb toen zeker 6 maanden of zelfs langer niet meer gesprongen.. in de manegelessen door de weeks sprongen we zelden de laatste 10 min ongeveer 1 hindernis. Hij zette hem dan zo neer dat hij bv. alleen links er langs kon zodat ik alleen rechts hoefde vast houden.. dit ging wel.. ik ging na 2 sprongen ook eruit haha :') ik reed des tijds al een tijdje een pony bij voor een vrouw als ze op vakantie was, genaamd Nero. Zo een leuke en lieve pony. Ik wist dat hij super makkelijk was met springen dus heb in December 2012 de stap gezet en heb nog eens een springles van de RV mee gedaan met als resultaat dat ik in de nek belande haha. Dat was de laatste keer dat ik heb gesprongen..