Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
unihorses schreef:zou ik wel gezonde snoepjes geven,
niet iedere keer die suikerbommen
of tenminste de gezondste snoepjes
maar verder zal het weinig kwaad doen.
cecil schreef:unihorses schreef:zou ik wel gezonde snoepjes geven,
niet iedere keer die suikerbommen
of tenminste de gezondste snoepjes
maar verder zal het weinig kwaad doen.
Nee hoor, het zijn geen suikerbommen.
En ik rijd 3a4 keer in de week en longeer 2 keer en hij krijgt
het alleen met rijden dus 3a4 snoepjes in de week zal
hij wel niet dood aan gaan
. Ik ga het eens een tijdje proberen! Polderpaard schreef:Toevallig dacht ik hieraan toen ik vandaag ging rijden. Niet zozeer over de lekkere smaak, maar over de conditionering. Als je het vergelijkt met een hond... ik geef mijn honden heel blij een bot als ik wegga en neem vrolijk afscheid. Zo probeer ik ze de boodschap te geven dat weggaan leuk is en niet vervelend. Als ik terug kom, doe en zeg ik niet zoveel. Als je het andersom zou doen, zouden ze het idee krijgen dat weggaan naar is en het pas weer leuk wordt als de baas terug is. Zou het bij paarden ook niet zo werken? Als ik na het rijden wat lekkers geef, associeert hij misschien het stoppen met rijden met iets fijns. Geef ik voor het indoen van het bit wat lekkers, dan zal hij misschien meer zin krijgen in het rijden zelf![]()
Zomaar een gedachte tijdens het opzadelen. Ik ga het eens een tijdje proberen!
Dees schreef:Het verwerken van het snoepje stimuleert de speekselklieren.
Daarom gaat je paard meer schuimen.
Je kunt het zien als een soort opwarming voor het bit. Je paard zou echter ook moeten schuimen op het bit zonder dat het een koekje heeft gekregen.
cecil schreef:Polderpaard schreef:Toevallig dacht ik hieraan toen ik vandaag ging rijden. Niet zozeer over de lekkere smaak, maar over de conditionering. Als je het vergelijkt met een hond... ik geef mijn honden heel blij een bot als ik wegga en neem vrolijk afscheid. Zo probeer ik ze de boodschap te geven dat weggaan leuk is en niet vervelend. Als ik terug kom, doe en zeg ik niet zoveel. Als je het andersom zou doen, zouden ze het idee krijgen dat weggaan naar is en het pas weer leuk wordt als de baas terug is. Zou het bij paarden ook niet zo werken? Als ik na het rijden wat lekkers geef, associeert hij misschien het stoppen met rijden met iets fijns. Geef ik voor het indoen van het bit wat lekkers, dan zal hij misschien meer zin krijgen in het rijden zelf![]()
Zomaar een gedachte tijdens het opzadelen. Ik ga het eens een tijdje proberen!
Hè, idd nooit deze gedachte er achter gehad, maar het heeft zeker iets
!
!