Hoe krijg je een luie pony goed voorwaarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paco_Spike

Hoe krijg je een luie pony goed voorwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 06:22

Mijn fjord is een behoorlijk lui paard. Hij is echt niet vooruit te branden. Dit is zowel onder het longeren (enkele lijn, dubbele lijnen, met pessoa zonder..) maar ook bij het rijden (met zadel, zonder zadel, in de paddock of op buitenrit). Tijdens het longeren doet hij stap en draf, maar allebei traag, galop moet ik al serieus achter hem aanzitten. Onder het zadel doet hij de drie gangen netjes maar ook heel traag. Hij zet zijn achterbenen niet echt goed onder bij het longeren (behalve als ik met pessoa longeer, maar het tempo blijft onveranderd). En hij kan ook hard, tijdens het spelen met zijn maatje bijvoorbeeld zoeft hij door de weide. Hoe kan ik deze luilak aan het werk zetten en zorgen dat hij er plezier in heeft?

Ik dacht eerst dat het iets lichamelijks zou kunnen zijn maar hij is helemaal nagekeken en goedgekeurd door de dierenarts, bloedonderzoek en foto's inclusief. Ik heb hem voor de dierenarts ook aan de longe gehad en zelfs deze zei dat hij echt aan de luie kant was.
Hij is ook al bij een zadelpasser geweest en zijn zadel past prima. En zelfs de fysiotherapeute vond hem super in orde.

Paardje wordt 4 dagen per week mee gewerkt, de andere drie dagen wordt hij alleen gepoetst en gevoerd. Maandag 45 min rijden op B niveau, dinsdag rustdag, woensdag 30 min longeren met veel overgangen (hier veel afwisseling, bv balkjes draven,..) , donderdag rustdag, vrijdag 2u buitenrijden voornamelijk stappen, zaterdag rustdag en zondag is het altijd wat verschillend (zoals vrijheidsdressuur, vrijspringen, een buitenrit,..)

Iemand tips om dit paard zin in het werk te laten krijgen en zijn tempo te kunnen opkrikken? Ik werk alleen met een zweep als verlengde van mijn hand, zoals de carrotstick van parelli. Ik ga mijn paard dus niet slaan. Verder heb ik enkel een zweep bij me tijdens het longeren en tijdens de vrijheidsdressuur.

Edit: nog wat informatie toegevoegd

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 06:35

Denk dat het gewoon karakter is :j
Je zou misschien ander voer kunnen geven om hem wat actiever te krijgen maar als dit de aard van het beestje is dan kun je alleen maar heel consequent zijn
in je aansporing of een andere tak van sport voor hem kiezen. In de western willen ze juist de ontspanning zien.
En heel belangrijk: stem je verwachtingen af op het karakter en kunnen van je paard en niet naar wat jij zo graag zou willen. Dan zou je een ander paard moeten zoeken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 06:44

Je hebt je probleem goed omschreven. Fijn dat je hem hebt laten nakijken etc en dat je voor veel afwisseling zorgt.

Wat versta jij onder slaan?
Een tik met de zweep geven vind jij dat slaan? Ik ben persoonlijk echt geen dierenbeul, maar duidelijkheid is niet zielig voor een paard.

Als je wilt dat je paard voorwaarts gaat, dan moet hij eerst leren reageren op de voorwaartse hulp. Zit die knop er wel goed op? Of blijf jij steeds vragen, zonder antwoord te krijgen en ben jij wel duidelijk?

Het kan goed zijn dat jou paard van zichzelf niet heel vlug is in zijn tempo, maar hij moet wel reageren op jou hulp.

Een voorbeeld: Jij geeft een voorwaartse hulp (halve ophouding gevolgd door kuiten en open (binnen)hand evt in combinatie met stemhulp). Reageerd hij? Dan doe je niets (of beloon hem in het begin, maar inprincipe is het 'niets doen' als een beloning omdat de druk (jou hulp) stopt met vragen).
Reageerd hij niet? Vraag het dan duidelijker! Dus geef eens een keer been ipv enkel je kuit. Reageerd hij nog niet? raak hem eens goed aan met je been en uiteindelijk kom je dan toch uit bij je zweepje.
Met je zweepje wat bijtikken achter je been of op zijn achterhand is niet zielig.

Heb je wel eens bekeken hoe paarden in de wei met elkaar om gaan? als het ene paard niet luisterd naar de waarschuwing van de ander dan zal hij waarschijnlijk een flinke mep krijgen of gebeten worden. resultaat: Het paard begrijpt wat hij de volgende keer moet doen als hem iets gevraagd wordt door de leidinggevende, hij zal het niet meer laten komen tot een waarschuwing of aanval. Het is duidelijk voor hem.

Parelli werkt ook met die 4 signalen. Als je paard het eenmaal snapt, zal hij het niet meer tot signaal 4 laten komen maar reageerd hij direct bij signaal 1 (een kleine hulp).

Naarmate de africhting van je paard zal hij steeds op kleinere hulp gaan reageren, maar wees duidelijk en consequent.

Been = reactie. Als je continu blijft vragen stompen paarden af.

Paco_Spike

Re: Hoe krijg je een luie pony goed voorwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 06:59

Bedankt al voor jullie reacties!

@ Jameyskatje: Ooh dat vergat ik inderdaad te melden. Hij reageert wel degelijk op het been, als ik vraag om voorwaarts te gaan, doet hij dat, maar wel maar een pasje of drie vier en dan valt hij weer in zijn trage tempo. Ik rij voornamelijk op de zit en hij reageert meestal op signaal 1, maar het duurt dus niet lang voor hij weer in zijn trage tempo hervalt. Als ik een hele lange zijde wil verruimen bv, moet ik vaak halverwege nog eens een hulp bijgeven om de hele zijde te kunnen overbruggen. Als hij versneld, hou ik onmiddellijk op met mijn hulp, maar na die drie pasjes moet ikd an alweer hulp geven en zoals je zelf al aangaf, blijven vragen is afstompen. Ik heb een instructrice gehad en zij vond mij goed reageren, maar nu heb ik al een halfjaar geen les meer gehad wegens verhuis van stal en nog geen nieuwe gevonden.
In het begin reed ik met zweep en gaf een tikje bij (vlak achter het been) maar dat maakte eigenlijk geen verschil uit.

Paard krijgt een halve schep onderhoudsmengeling per dag en onbeperkt ruwvoer. Hij is niet te dik overigens ook door de dierenarts goed bevonden op gewicht.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 07:13

Zowel met longeren is die dus niet voor de zweep en met rijden niet voor het been.
Longeren zou ik dus met een lange zweep doen. Punt een omdat je anders steeds "mee loopt"om aan te moedigen. Punt twee omdat je duidelijk een hulp kan geven.
Wees kort en duidelijk. Op de zweep moet die dus niet ietsje harder gaan maar maak vlinke overgangen. Dus niet door draven is hup door laten lopen in een flinke galop tot jij zegt dat die terug mag komen.
Ook rijden duidelijk zijn. Hij mag niet terug komen! Dus 1x aangeven is bv draf , valt die terug,hup naar voren evt verlichte zit en doorzetten naar een flinke drag of galop en niet maar drie passen.
Hij moet voorwaards gaan denken. Dus bij het instappen al tempo,eerste draf tempo enz. Zolang jij er op zit,hup door lopen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 07:23

Kan het niet zo zijn dat dit paard gewoon geen plezier beleefd aan het rijden in de bak/longeren en het werk zoals dat van hem wordt verwacht in het algemeen?

Niet ieder paard heeft dezelfde voorkeur als zijn eigenaar/ruiter,

Misschien is dit een perfect buitenrijpaard zoals ze dat hier een 'tant' häst noemen (een tante-paard); zeer waardevol voor iemand die alleen maar graag zeer rustige buitenritjes maakt (heb ik zelf bv heel erg lang naar gezocht... gezonde paarden die hier geschikt voor zijn, zijn op 1 hand te tellen) of misschien gaat het hartje van dit paard harder tikken bij het mennen.

Soms is het even uitzoeken waar dit paard wel plezier aan beleefd en dan eerlijk nagaan of dit paard bij jou past of beter af is bij iemand die dezelfde voorkeur heeft als dit paard (kan mij zomaar voorstellen dat dit een gouden paard is voor andere doeleinden)
Ik weet dat dit niet leuk klinkt, maar ik geloof er absoluut niet in dat je een paard met welke truuk dan ook kunt motiveren voor iets waar gewoon zijn hart niet ligt.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 09:08

Ik sluit me helemaal aan bij kohtje!
Als je het zo aanpakt leer je hem voorwaarts denken.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:32

RT-HAW --> RT-P

Paco_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 10:55

liljebo schreef:
Kan het niet zo zijn dat dit paard gewoon geen plezier beleefd aan het rijden in de bak/longeren en het werk zoals dat van hem wordt verwacht in het algemeen?

Oke, daar ben ik het zeker en vast mee eens, maar het enige dat ik niet met hem doe is mennen. Ik heb ook het geld niet om al die spullen daarvoor aan te kopen. Zoals in mijn openingspost staat, is hij ook traag met vrijheidsdressuur, springen, en buitenrijden.

@kohtje: ik longeer reeds met een lange zweep.
Ja flink door laten lopen, dat is nu net het probleem. Paard valt ALTIJD na drie passen terug in tragere draf/stap/galop. En ik ben echt niet van plan hem af te meppen dat die langer in galop blijft.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:00

Tja je laat het dus gebeuren. Je weet dat die terug komt dus wees dat voor. Je hoeft echt niet te meppen(longeerzweep komt zoizo niet hard aan) maar een keer een tik op het juiste moment helpt vaak wel.
Hoe denk je het dan te doen? Een zweep is je been met longeren, neem aan dat je met rijden ook wel eens een schop hebt gegeven?

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:07

Schakelen! Zo veel mogelijk overgangen rijden, middendraf mee pakken, naar voren rijden en weer terug, hou hem bezig. Geef hem voer waar die lekker actief van wordt.
En ja ik ken ook wel wat fjordjes die dit nou eenmaal hebben. Denk dat, dat ook wel iets op karakter is..

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:13

Goed dat je hem na hebt laten kijken!

Hoe is hij met buitenrijden in een groep? Misschien wordt hij actiever van andere paarden? Loopt hij sneller als je naar huis gaat? Ik ken iemand met een traag paard die daar heel slim gebruik van maakte. Op de heenweg liet ze hem gewoon sjokken en gaf geen been, op weg naar huis gaf ze wel been en reed ze hem lekker naar voren. Met als resultaat dat het paard leerde om op een beenhulp naar voren te gaan en niet om de been hulp te negeren. Hopelijk heb je hier iets aan.

Als hij met VD traag is kun je misschien opletten dat je alleen nog vlotte reacties beloont.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:43

Ik heb het hier toevallig in de les vanochtend uitgebreid met mijn instructrice over gehad en hier ook op geoefend. Ik had al flink warm gereden en de les begon ietsje later, dus ik dacht eigenlijk dat de puf wel een beetje op was. Mijn Tinker is in de bak immers eerder lui dan moe..
Vandaag flink geoefend op overgangen rijden. Draven en bv op de lange zijdes vier tellen terug nemen in stap, dan weer aandraven. Dit hebben we steeds meer uitgebouwd zodat de stukken stap steeds langer en actiever werden. Begon hij te luieren in stap; hup weer in draf.
Ik merkte dat hij er echt wakker van werd, ik vroeg immers steeds wat anders en dit hield hem wel bezig. Uiteindelijk was hij er wel moe van ipv lui haha. Ik vind het een dermate goede ervaring dat ik het hier wel even wou delen, haha.
Ik moet zeggen dat mijn paard echter alleen liever niet zo vlotjes is in de bak, buiten en met spelen is het een ander verhaal. :)

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:52

Je hebt er zelf een traag en lui paard van gemaakt door niet consequent te zijn en dus zul je nu heel streng en duidelijk moeten zijn om hem weer actief te krijgen. Hij weet nu dat er toch niets gebeurd als hij niet doorloopt.
Als je niet wilt doorpakken (wat ook prima is) dan moet je accepteren dat hij zo lui blijft.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:43

Ik vraag me af of er niet iets anders aan de hand is. Fjorden zijn vrijwel allemaal harde werkers en moeten niet zelden tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Een paard dat én dit gedrag vertoont én fjord is, dat strookt niet met elkaar. Ergens zal er echt iets aan de hand zijn en vooruit slaan heeft over het algemeen geen zin.

Wat ik uit je post haal is dit:
Paard doet precies wat je vraagt, stappen, draven en galopperen. Ook het versnellen doet hij voor je, maar vervolgens valt hij terug in tempo. Eigenlijk lees ik dus over een heel braaf paard. Wat je je dan dus af kunt vragen is of hij wel echt zo lui is?

De vraag is volgens mij dan ook niet "hoe laat ik mijn paard sneller lopen" maar "Waarom houdt hij geen vlot tempo"?

Ik denk dat het een kwestie is van niet kunnen en niks te maken heeft met niet willen. Zeker omdat hij moeite heeft met het onderbrengen van zijn achterbenen.

Als een dierenarts niks kan vinden, een fysiotherapeut niet en een zadelmaker ook geen uitkomst biedt heb je alle standaard checks gedaan. Je hebt zelf ook het gevoel dat er iets aan de hand is, anders had je deze mensen niet laten komen. Blijf je eigen gevoel volgen, totdat je het probleem boven water hebt.
Er zijn mensen die op een andere manier naar je paard kijken en ik denk dat zij een waardevolle aanvulling kunnen zijn op het moment dat je door de gebruikelijke molen bent geweest en daarin niet verder komt. Een van hen is Boudewijn Leliveld. Ongrijpbaar, ja, maar zelfs handelsstallen komen daar met hun paarden, ook de oude boertjes met hun fjord heb ik daar langs zien komen en zelf heb ik 3 paarden van dichtbij op zien knappen, waaronder mijn eigen fjordenmerrie. Allen met zeer wisselende klachten.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 09:49

Ik rijd ook een tink met gewoon een ontzettend laag basistempo..

Ik ben hier veel mee aan het oefenen. veel overgangen, been = reactie zo niet dan de zweep. Een tijdje vond ik 't echt heel zielig dat ik onderhand continue 't paard af sla, maar ze reageert gewoon echt niet en wacht op mijn zweep af.. Na een les heel zielig veel tikken geven deed ze het de 2e les al niet meer. veel tempo wisselingen rijden en zorgen dat ze ook op je been hulp reageert. van stap naar draf, naar verzamelde draf, naar gewone draf, naar middendraf, naar stap en na 10 passen stappen weer draven. veel volte's, slangen voltes rijden, activeren. Ook krijg de mijne heel afentoe wat haver erbij. Werkt prima. ze begint het nu te begrijpen :) heb mijn zweep ook niet meer veel nodig. maar het kost wat werk. Ik ben hier ook echt al 3 maanden mee bezig.

De mijne is gewoon ontzettend lui en heeft een heel laag basistempo. maar ze heeft wel plezier in het werken en leert ontzettend snel.. ze gaat straks voor verstandelijk beperkte ingezet worden dus dan kan ze weer lui gaan lopen, maar ze moet ook leren door te lopen. In de bossen is ze wel snel. Binnenkort maar eens kijken of ik dan tijdens een buiten rit kan activeren. :)