Optrekken van hakken tijdens het rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Louise1990

Optrekken van hakken tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 12:04

Hallo boktvrienden,

Misschien hebben meer boktruiters hier last van:
Sinds 10 jaar ben ik weer begonnen met rijden en loop tegen een rijtechnisch problemen aan:

Ik trek mijn benen op! Vooral tijdens galop. Ik probeer mijn hakken zo veel mogelijk uit te drukken maar dit lukt niet altijd.
Daarbij draag ik van die rubberen laarzen die niet echt flexibel zijn, binnenkort ga ik jodphurs halen.
Het gevolg hiervan is: ik val van het paard tijdens galop! Het paard hoeft maar één wending te maken of ik lig er af. Een beetje gênant ; p, ook voor het paard dat meestal heel braaf is.
10 jaar geleden kon ik alles doen zonder zadel, springen, racen, alles. Nu lijkt het helemaal nergens meer op. Ik begin ook een beetje bang te worden
tijdens het rijden en begin het galopperen eng te vinden. Omdat ik dan nogal gespannen zit, heeft het paard de neiging om harder te gaan.
Eigenlijk gaan veel dingen best goed, zoals mondcontact, aan de teugel, het paard is goed aan het been.

Mijn vraag is: weten jullie oefeningen die ik kan doen om mijn zit te verbeteren?

Bedankt! :)

Lara_Silver

Re: Optrekken van hakken tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:07

Je zit duidelijk veel te verkrampt op het paard, je hebt geen onafhankelijke zit. Dwz je hebt niet genoeg eigen balans om goed te blijven zitten. Het enige wat je hierbij kan helpen is goede zitles. Verder veel zonder beugels rijden, maar niet altijd door blijven zitten, ook lichtrijden.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:12

Zit je confortabel op het zadel? Als een zadel te groot of te klein is gaan mensen hun houding aanpassen om de steun te krijgen van het zadel.
Heb je ook al geprobeerd je stijgbeugels langer of net eens korter te maken? Eens zonder stijgbeugels, zonder zadel?
Rij je in een manegeles? Bij iemand thuis? Eigen paard?

Wat ik altijd belangrijk vind is dat ge een goed evenwicht heb, zodat als je begint met scheef zitten je je wel kan herpakken er er dus niet langs valt. Dit kan je gewoon doen door op zo een fitnisbal oefeningen te doen, maar ook door op een been te staan tijdens de afwas of het koken bijvoorbeeld. Kan je dit goed probeer dan eens op 1 been te staan op een stapel handdoeken. Edit: op 1 been staan met het steundende been licht gebogen
Probeer wanneer je denkt te vallen je benen zo lang mogelijk te maken, niet van je paard af steken en ook niet knijpen. Maar gewoon lang langs het paard af.

Heb je misschien al eens gedacht aan zitles?
Laatst bijgewerkt door Leen op 26-02-13 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:12

Het is een hele goede oefening om dan zonder beugels of zadel te rijden!!! hierbij leer je je been te ontspannen tijdens het rijden en los langs je zadel te houden (heel belangrijk). je kan gewoon beginnen met stappen en als het beter gaat steeds een klein stukje draven, geloof me dit helpt echt heel goed!! wat betrefd je hakken uitdrukken. probeer je hele lijf zo veel mogelijk met de beweging van het paard mee te laten gaan en probeer eerst eens in stilstand de goede enkelhouden aan te nemen, daarna in stap , dan in draf en daarna in galop. jodpurs helpen hier ook een beetje voor maar onthoud vooral dat je je enkels moet ontspannen zodat ze op je stijgbeugel overal in mee kunnen veren :).

Louise1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 12:17

Zonder beugels rijden is een goede! Echter vind ik het vervelend dat de beugels dan in de weg zitten als je ze over het zadel slaat. Liever rij ik zonder zadel.
Misschien wil ik ooit eens een barebackpad aanschaffen, misschien een goed idee?

Wat mij trouwens opvalt is dat ik makkelijker zit op een paard dan een (smalle) pony. Is hier een verklaring voor? Pony misschien hobbeliger?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:21

Een pony moet -meestal- meer passen zetten om de zelfde afstand af te leggen als een groter paard. Beentjes zijn ook korter. Dus als je moet lichtrijden zal je ook vaker omhoog moeten komen als bij een paard, als je dus moet doorzitten of gewoon stappen dan hobbelt het meer.

Je kan ook gewoon de stijgbeugels volledig van het zadel af doen, zo heb ik een tijdje gereden. Dan had ik toch de zekerheid van het zadel, maar toch een eigen zit. Zonder vervelende stijgbeugels.
Barebackpad is zeker een goed idee, hierdoor heb je het gevoel dat je zonder zadel zit, maar toch wat stevigheid zodat je wat vaster en zekerder zit.

Louise1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 12:22

Ik rij bij een manege maar verzorg op dit moment ook een aantal leuke paarden in de buurt. Na het rijden haal ik het zadel er af en probeer ik stukjes te draven. De paarden hebben zo veel geduld met mij : P! Ik denk dat het gewoon even moet groeien, veel oefenen dan komt het hopelijk wel weer goed.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:24

Als je zonder beugels gaat rijden kun je de hakken (en benen) net zo goed optrekken en jezelf verkrampen. Zou liever aanbevelen om goede rijles (waarbij ook naar zit gekeken wordt) te nemen, en te kijken waar je precies spanning zet, zodat je geleerd kan worden hoe je dat deel los laat, en het probleem wordt opgelost.

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:27

Angela schreef:
Als je zonder beugels gaat rijden kun je de hakken (en benen) net zo goed optrekken en jezelf verkrampen. Zou liever aanbevelen om goede rijles (waarbij ook naar zit gekeken wordt) te nemen, en te kijken waar je precies spanning zet, zodat je geleerd kan worden hoe je dat deel los laat, en het probleem wordt opgelost.

je kan idd je benen zonder zadel ook optrekken maar omdat je dan geen stijgbeugels hebt is het makkelijker om te oefenen je benen te ontstpannen. goede les is natuurlijk ook erg belangrijk.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:30

Een goeie instructrice is zeker een vereiste. Verder, ik denk altijd aan het lang maken vanuit je heup. Als je heel erg je hakken gaat uitdrukken, word je been gespannen. Maar door het vanuit je heup te doen en denken, gaat het vaak makkelijker en met meer ontspanning.

Louise1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 12:42

Dank jullie wel! Ik ga het deze week even uitproberen!

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:43

Je kan eens proberen om je beugels een aantal gaatjes langer te maken. Dan heb je toch nog een hou vast, voor het geval je bijna valt.

Rijd bijv eens een half uur met die lange beugels. Daarna maak je ze weer korter, op je gewone lengte. Je zult zien dat het dan net aanvoelt alsof je veel kortere beugels hebt en zult veel meer druk op de beugel hebben. Zodra dit weer verslapt: opnieuw beginnen.

Wanneer je je voet in de beugel doet, probeer dat dan te doen, vanuit je teen. Je laat je been hangen en tilt alleen je tenen op en zet die in de beugel. (knie dus zo weinig mogelijk buigen!) Ook dan heb je meer druk op de beugel. Druk weg? Voet uit de beugel halen en lang maken en weer vanuit je teen er in zetten.

Helemaal zonder beugels rijden zou ik niet doen, dan lig je er gegarandeerd naast.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:53

Angela schreef:

Wel eens deze manier gebruikt om tussendoor je zit te onderhouden?

Louise1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 13:01

Ja, de eigenaar (tevens rijinstructeur) houdt het in de gaten! Hij heeft mij vorige week met ogen dicht over een lage hindernis laten draven (voor het terugkrijgen van balans). Het gaat mij er meer om dat ik op een juiste manier kan oefenen wanneer ik alleen rij. De manier van rocksyboy ga ik zeker proberen. Maar voor de balans zo nu en dan ook zonder zadel, misschien alleen al omdat het zo lekker zit ; P.

c_lyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 12:03

echt goed zorgen voor juiste maat beugels. Helpt bij mij iig.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:22

Wat interessant om allemaal te lezen, ik heb namelijk ook last van het optrekken van mijn hakken (volgens mij mijn hele been). Als ik eraan denk, dan rijd ik ook aan het eind even zonder beugels. Zonder zadel rijd ik alleen als ik uitstap, want die van mij heeft niet veel bespiering op zijn rug, dus zit ik op het bot en dat zit niet zo lekker. Dat idee van de beugels eerst langer en dan korter te doen, ga ik ook proberen, ik merk het wel als ik een klein sprongetje wil maken en dan de beugels korter maak.
Leuk om zo allerlei ideeën/opvattingen/tips te lezen. +:)+

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:42

Het uitdrukken van de hakken wordt er zo ingeramd als je leert rijden maar eigenlijk is dat helemaal niet handig, want door het (vaak krampachtig) uitdrukken span je je hele binnenbeen aan en dat kan zorgen dat je het contact met je paard verliest. Immers, het teveel aanspannen van je spieren kan voor een verkrampte houding zorgen, waardoor je niet meer mee kan gaan in de beweging.
Wat vaak al helpt is niet te denken "hakken naar beneden" maar "tenen omhoog" :j Hierbij ga je andere spieren gebruiken (bijv vanuit je scheenbeen) en druk je jezelf minder uit het zadel

Louise1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 22:48

Citaat:
Wat vaak al helpt is niet te denken "hakken naar beneden" maar "tenen omhoog"

Ja goeie! Dit heb ik inderdaad gelezen in het boekje van Tineke Bartels 'Basisboek dressuur' :P.
Ik heb ook een leuk artikel in Ros gelezen, over waarom kleine kinderen altijd zo makkelijk zonder zadel rijden op hun pony.
Theorie daarachter: Volwassenen willen altijd alles controleren, terwijl kinderen met de beweging meegaan.

Een beetje theorie kan geen kwaad ; ).

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:29

Ik lees even mee hoor, klinkt me even té bekend. Ik kan goed ontspannen maar toch, ook vooral met de galop, komen die hakken omhoog. Vind dat iedereen zeker goede tips heeft om te proberen :)

hetjerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:36

zitten zeker goed tips tussen. heb er ook veel last van gehad. totdat mijn lerares erop ging hameren dat ik mijn beugels iets langer moest doen dan ik normaal reed en toen zat het in 1x veel beter..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:41

Hihi.. Ik heb ook een rijpauze gehad en toen ik weer begon had ik ook een vreselijke zit. Veel zonder zadel rijden heeft enorm geholpen! Veel betere balans, beter meebewegen, onafhankelijk zitten... En als je met zadel rijdt; constant blijven letten op je voeten. De tip hierboven: beugels langer is ook een goede. Dan moet je je benen wel lang houden.